تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۰
تب کنگو یک بیماری خونریزی دهنده تب‌دار حاد است که به دلیل هم‌جوار بودن با کشورهای همسایه منتقل می‌شود.
ميهمان ناخوانده خونخوار در راه ايران/ مرگ، سوغات قاچاقچیان دام
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، تب کریمه کنگو این بیماری نخستین‌بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه کشف شده و نام «تب خونریزی دهنده» به آن داده شد، چندین سال بعد مشخص شد که پاتوژن ایجادکننده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مشابه همان بیماری است که در سال ۱۹۵۶ در کنگو مشاهده شده بود.

همین ارتباط باعث شد تا نام تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را برای این بیماری انتخاب کنند.

هر سال از ابتدای بهار تا پایان تابستان یک نگرانی مهمی وجود دارد نگرانی که طی دو دهه گذشته و از سال ۱۳۸۲ از قالب احتمال خارج شده و به‌یقین رسیده است.

 ورود دام قاچاق آلوده به ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و شیوع بیماری در افرادی که با دام آلوده سروکار دارند و بیماری‌ای که عامل اصلی آن کنه هیالوما بوده و با گزش دام، آلودگی را منتقل مي‌كند.

هم‌جوار بودن با همسایه‌های شرقی، از این بابت است که معبر اصلی واردات دام قاچاق آلوده به ویروس تب کنگو به کشور افغانستان و پاکستان هستند که به دلیل فقدان نظام ثبت و پایش دقیق در شناسایی دام‌های آلوده یا سیستم مراقبت و کنترل در مورد خروج غیرقانونی دام، بیشترین موارد ابتلا به این بیماری قابل‌انتقال بین انسان و حیوان قرار دارند.
 
 بیماری تب کنگو یک بیماری خونریزی دهنده تب‌دار حاد است که بیشتر به‌وسیله کنه منتقل می‌شود، با وجودی که ویروس مخصوص حیوانات است موارد تک‌گیر و همه‌گیر در انسان نیز اتفاق می‌افتد که این بیماری مرگ‌ومیر بالایی دارد.
 
عامل بیماری تب کنگو اولین‌بار از خون افراد بیمار در مرحله بروز تب جدا شده و بالغ بر ۱۸ نوع ویروس در انسان ایجاد تب‌های خونریزی دهنده می‌کنند.
 
بیماری تب کریمه کنگو از دوراه انتقال پیدا می‌کند؛ فرد می‌تواند به طور مستقیم با نیش کنه آلوده به ویروس به این بیماری مبتلا شود، با له کردن پشه روی پوست و تماس پوست با خون و مایعات لاشهٔ پشهٔ آلوده هم امکان آلوده‌شدن به این ویروس حتمی است.
 
کنترل تب کریمه کنگو در حیوانات دشوار است؛ زیرا چرخهٔ ورود ویروس از کنه تا حیوانات بدون هیچ علامتی به وجود می‌آید، عفونت در حیوانات اهلی مشهود نیست و در حال حاضر هیچ واکسنی برای استفاده در حیوانات توصیه نشده است.

 تماس با بافت‌های آلوده؛ مانند خون یا مایعات خروجی از افراد، حیوانات اهلی یا وحشی آلوده به این ویروس هم سبب انتقال سریع بیماری به فرد سالم خواهد شد، البته جالب است بدانید که موارد میزبانی ویروس این بیماری در پرندگان (به جز شتر‌مرغ‌ها) گزارش نشده است.

عفونت و آلودگی در حیوانات تنها با یک تب گذرا همراه است

ویدا معزی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: بیماری تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری زئونوز یا بیماری قابل‌انتقال بین انسان و حیوان است.
 
وی افزود: عامل این بیماری از ویروس‌های خانواده به دنیا آمده و به‌وسیله بندپایان می‌تواند به انسان منتقل شود، یک بیماری خون‌ریزی دهنده تب‌دار حاد که در آسیا، اروپا و آفریقا است و مرگ‌ومیر بالایی دارد.
 
معزی با اشاره به علائم این بیماری گفت: عفونت و آلودگی در حیوانات تنها با یک تب گذرا همراه است و علائم بالینی خاصی ایجاد نمی‌کند، اما در انسان دارای برخی علائم همچون؛ ضعف، بدن‌درد، خونریزی پوستی، سرگیجه و ترس از نور است.

به گفته رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان؛ ویروس عامل بیماری به‌وسیله گزش کنه، له کردن و تماس با ترشحات خونی حیوان آلوده، خردکردن گوشت حاصل از کشتار غیرمجاز و پیش سرد نشده منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: بیماری تب کریمه کنگو بومی ایران و کشورهای همسایه است بااین‌حال کلیه دام‌های وارد شده از مرز تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی علیه انگل‌های خارجی به‌ویژه کنه سم‌پاشی شده و پس از حمل به کشتارگاه، تحت نظارت بهداشتی و شرعی کشتار می‌شوند و پس از گذراندن دوره پیش سرد به‌منظور مبارزه با عامل عفونی بیماری، اجازه حمل به بسته‌بندی‌ها، قصابی‌های مجاز داده می‌شود.
 
معزی با اشاره به توصیه‌هایی به شهروندان تشریح کرد: کنترل تردد غیرمجاز دام، ارتقای سطح بهداشت فردی و توجه به نکات آموزشی بهداشتی، استفاده از وسایل ایمنی حفاظت فردی مانند دستکش، چکمه، ماسک و عینک به هنگام تماس با دام و فرآورده‌های خام دامی و استفاده از ذبح دام در کشتارگاه‌های مجاز و همچنین تهیه گوشت از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی باید رعایت شود.
 
وی با اشاره به اینکه چه افرادی بیشتر در معرض این بیماری هستند، گفت: دامپزشکان، کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی، کارگران و پرسنل کشتارگاه، قصاب‌ها، کشاورزان و چوپان‌ها و دامداران هستند.

انتهای خبر/ ق https://asrehamoon.ir/vdcjxyev8uqemhz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما