ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> نقش مافیای سوخت در ورود مالاریا به کشور | عصر هامون
تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۵
مهمان ناخوانده پاکستانی ۲ هزار نفر را راه راهی بیمارستان کرد؛

نقش مافیای سوخت در ورود مالاریا به کشور

مالاریا بیماری که سوخت بران این روزها برای مردم استان سوغات می‌آورند.
نقش مافیای سوخت در ورود مالاریا به کشور
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، مالاریا یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که به‌وسیله حضور انگل تک‌یاخته به نام پلاسمودیوم در خون انسان ایجاد می‌شود انتقال می‌یابد.
 
مالاریا به‌عنوان یک بیماری واگیردار قرن‌ها پیش در کشور شایع بود تا اینکه در نتیجه تلاش‌های دهه‌های گذشته، مردم در بخش عمده‌ای از کشور دیگر نگران ابتلا به این بیماری نبودند؛ اما سیستان و بلوچستان به دلیل هم‌جواری با کشورهای پاکستان و افغانستان از جمله مناطقی از کشور است که با وجود اقدامات گسترده حوزه بهداشت و درمان برای مقابله با بیماری‌های واگیردار به دلیل ورود اتباع بیگانه غیرمجاز و تردد بی‌شمار مردم در دو سوی مرز همچنان درگیر بیماری مالاریاست.
 
مالاریا می‌تواند منجر به عفونت‌های شدید شده و اگر به‌موقع درمان نشود، ممکن است منجر به مرگ شود. اگرچه مالاریا می‌تواند یک بیماری کشنده باشد، اما به کمک تشخیص به‌موقع و درمان مناسب می‌توانیم از بیماری و مرگ ناشی از مالاریا پیشگیری کنیم.
 
بیشترین موارد مبتلای این بیماری در حوزه جنوب سیستان و بلوچستان به علت ترددها در مرز مشترک ایران و پاکستان است.

ثبت ۸۰۹ مورد مالاریا در زاهدان
محمد ساکنی رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۸۰۹ مورد مثبت مالاریا در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به ثبت رسیده است.
 
وی ادامه داد از این تعداد ۴۱۰ مورد مالاریای مغزی است که در این نوع اگر سلول‌های خونی دارای انگل، رگ‌های خونی کوچکی که به مغز می‌روند را مسدود کنند (مالاریای مغزی)، ممکن است تورم مغز و یا آسیب مغزی رخ دهد. مالاریای مغزی می‌تواند باعث تشنج و کما شود.
 
 ساکنی عنوان کرد: خوشبختانه تا کنون موارد فوتی در بیماری مالاریا در سطح استان مشاهده نشده است.
 
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه ۹۰ درصد این آمار مربوط به دو شهرستان سراوان و سوران است، افزود: این موارد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد رشد داشته است.

شناسایی بیش از هزار بیمار مبتلا به مالاریا در ایرانشهر
وی تصریح کرد: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر طبق آمار ارائه شده هزار و ۶۰۰ بیمار مبتلا به مالاریا داشته‌ایم.
 
ساکنی اظهار کرد: علت تشدید بیماری مالاریا در حوزه جنوب استان گذرگاه‌های مرزی حمل سوخت یا بازارچه‌های سوختی است که در مرز ایجاد شده است که سوخت‌کشان بدون رعایت موارد بهداشتی برای فروش سوخت به کشور پاکستان تردد و متأسفانه مالاریا را برای مردم استان به ارمغان می‌آورند.
 
وی توزیع پشه‌بندهای آغشته به حشره‌کش بین پایگاه‌ها، پاسگاه‌ها و روستاهای مرزی، تجهیز کلیه بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و خانه‌های بهداشت به کیت تشخیص سریع مالاریا، سم‌پاشی کلیه مناطق نزدیک به رودخانه‌ها و گودال‌های آب در روستاها، آماده‌باش تمامی پزشکان، کارشناسان و بهورزان و جلسات با نیروهای نظامی و امنیتی و آگاه‌سازی در خصوص این بیماری را از جمله اقدامات انجام شده برای مبارزه با بیماری مالاریا در شهرهای مرزی استان عنوان کرد.
 
ساکنی عنوان کرد: در حال حاضر از لحاظ تشخیص به‌موقع، تأمین دارو و تجهیزات مبارزه با بیماری مشکلی در سطح استان نداریم.
 
وی گفت: ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش تشخیص قطعی بیماری آزمایش خون است که می‌توان در فاصله زمانی کمتر از نیم ساعت به وجود بیماری پی برد.
 
انتهای خبر/ س https://asrehamoon.ir/vdcbagb8arhb09p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما