تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۷
رهاسازی پساب خانگی معضلی که شهروندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
رهاسازی پساب خانگی؛ چالش دیرینه خاش
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، رهاسازی فاضلاب در کوچه‌ها و معابر عمومی علاوه بر آلودگی بصری، باعث انتشار بوی نامطبوع، تضییع حقوق شهروندی، تجمیع و تکثیر حشرات و جانوران موذی، آلودگی خاک و منابع آب و آلودگی غذا توسط حشرات و گردوخاک و در نتیجه شیوع بیماری‌های مختلف عفونی و انگلی می‌شود.
 
شهرداری متولی جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی ناشی از فعالیت واحدهای مسکونی، تجاری و صنعتی جزو فاضلاب شهری محسوب می‌شود و متولی آن اداره آب و فاضلاب است.
 
فاضلاب شهری شامل عوامل بیماری‌زا مثل باکتری، ویروس، انگل، قارچ است که ضررهای جبران‌ناپذیری به افراد در معرض فاضلاب می‌زند که بوی ناشی از فاضلاب شهری منجر به آلودگی هوا نیز می‌شود.

با تجزیه فاضلاب درون چاه توسط باکتری‌ها، گازهایی ازجمله متان، آمونیاک و غیره تولید می‌شود که به آن‌ها گازهای سپتیک می‌گویند.

این گازها سمی بوده و می‌توانند در غلظت‌های بالا به سیستم تنفسی آسیب وارد کنند و سبب مرگ‌ومیر شوند، اما در غلظت‌های پایین‌تر، بوی بد این گازها که از طریق لوله‌های فاضلاب پراکنده می‌شوند، استشمام می‌شود.

رهاسازی پس‌آب‌های خانگی در معابر شهری خاش به‌خصوص در میدان پلیس یکی از مشکلات عمده این شهر محسوب می‌شود.

فاضلاب رهاشده قصابی‌ها و مرغ‌فروشان به رودخانه مهران با بوی نامطبوع و بد و جمع‌شدن پشه‌ها و بوی بد آزار و اذیت شهروندان محله قلندر زهی خیابان وحدت شده و کسی جوابگو نیست.
 
یکی از شهروندان خاشی به خبرنگار ما گفت: فاضلاب رها شده در این خیابان باعث شده که مردم اهالی این منطقه شب‌خواب ندارند و شهرداری و مرکز بهداشت پاسخگو نیستند.

وی ادامه داد: مردم مجبور به روشن‌کردن کولرهای خود در خانه هستند و وجود پشه‌ها به معضل تبدیل شده است.

 رهاسازی فاضلاب خانگی را یکی از معضلات مهم مدیریت شهری
مهدی شهنوازی، شهردار خاش در گفتگو با خبرنگار ما رهاسازی فاضلاب خانگی را یکی از معضلات مهم مدیریت شهری دانست و بیان کرد: رهاسازی پس آب خانگی علاوه بر اینکه چهره شهر را نازیبا جلوه می‌دهد، مشکلات زیاد بهداشتی و زیست‌محیطی به وجود آورده و سلامت عمومی جامعه را به خطر می‌اندازد.
 
وی افزود: همه دستگاه‌های متولی از جمله؛ مرکز بهداشت، اداره محیط‌زیست و آب و فاضلاب برای مهار رهاسازی فاضلاب با شهرداری همکاری باید داشته باشند.

به گفته شهنوازی؛ روزانه توسط نیروهای شهرداری فاضلاب‌های خانگی جمع‌آوری می‌شود.
 
شهردار خاش گفت: باتوجه‌به قرارگرفتن در فصل تابستان و گرمای شدید هوا و فراهم بودن شرایط زیست انواع باکتری‌ها رهاسازی فاضلاب‌ها و تجمع آنها در فضای کوچه و خیابان باعث مهیاشدن شرایط مطلوب برای زیست انواع باکتری‌ها و به طبع آن شیوع بیماری‌ها خطرناک خواهد بود.
 
انتهای خبر/ ق https://asrehamoon.ir/vdchiznzv23n-vd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها