تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۱۸
۲۳ جلد شناسنامه برای فاقدیم شناسنامه پلان شهرستان چابهار صادر شد.
بی‌شناسنامه‌های پلان بالاخره شناسنامه‌دار شدند
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، شناسنامه در حالی یکی از مهم‌ترین مدارک هویتی افراد محسوب می‌شود که بهره‌مندی از امکانات آموزشی، بهداشتی، رفاهی و به طور خلاصه برای ارائه خدمات در هر عرصه‌ای نقش بسزایی دارد.

شهرها و مناطق مرزی از جمله مکان‌هایی است که در آن شاهد وفور افراد بی‌هویت هستیم؛ سیستان و بلوچستان با داشتن مرز مشترک با دو کشور افغانستان و پاکستان از این قاعده مستثنی نبوده و با سیل جمعیت فاقد شناسنامه مواجه است.

یکی از چالش‌ها در سیستان و بلوچستان وجود افراد فاقد شناسنامه است؛ افرادی که در دوراهی هویت اصلی خود و هویتی که خواهان آن هستند، گمشده‌اند و این سردرگمی مشکلاتی برای فرد و جامعه در پی دارد.

سیر تاریخی استفاده از شناسنامه‌ها در فعالیت‌های مختلف از مدرسه تا سربازی گسترش پیدا کرد به‌گونه‌ای که بدون داشتن این سند هویتی افراد بامانع جدی در بهره‌مندی از فعالیت‌های اجتماعی و فردی مواجه می‌شدند.

سیستان و بلوچستان باتوجه‌به وسعت، پراکندگی و جمعیت بالایی که در آن ساکن هستند و همچنین هم‌جواری با ۲ کشور ناآرام و آسیب‌زا که در طول سالیان متمادی کانون درگیری و جنگ‌های داخلی بوده است و مهاجران بسیاری از ساکنان این کشورها را در خود جای‌داده، در سال‌های اخیر با سیل جمعیت فاقد شناسنامه مواجه شده است.

مشکل افراد فاقد شناسنامه در مناطق محروم چه به طور متمرکز و چه پراکنده بیش از دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان مشهود است؛ اما بر اساس آمارهای کارشناسان ثبت‌احوال، در همه شهرهای مرزی استان، افراد بسیاری را می‌توان مشاهده کرد که شناسنامه ندارند.
 
موضوع فاقدین شناسنامه سال‌هاست در کشور و به‌ویژه استان پهناور سیستان و بلوچستان که دارای بالاترین آمار این قشر است، مطرح بوده و توسط رسانه‌ها دنبال می‌شود.

 اگرچه آمار دقیقی از شمار فاقدین شناسنامه در دست نیست، اما آمارهای غیررسمی از وجود ۱۰۰ هزار بی‌هویت در سیستان و بلوچستان می‌گوید.

۲۳ جلد شناسنامه برای فاقدین شناسنامه بخش پلان شهرستان چابهار صادر شد

عبد الحق آسوبار، سرپرست ثبت‌احوال پلان بیان کرد: شناسنامه نشان‌دهنده هویت ایرانی فرد است و هر فرد ایرانی می‌تواند با استفاده از آن از خدمات اجتماعی بهره‌مند شود ازاین‌جهت داشتن شناسنامه برای همه افراد جامعه امری ضروری بوده و حاکمیت نیز به جهت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های لازم امور شهروندان به وجود اطلاعات آن نیازمند است.
 
 وی افزود: تجزیه‌وتحلیل عوامل اثرگذار در این وقایع می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، اجتماعی، سلامت و سایر نیازمندی‌ها ایفای نقش کند.
 
آسوبار ادامه داد: بر اساس قانون ثبت‌احوال به‌عنوان دبیر کمیته فاقدین شناسنامه نسبت به دریافت مدارک اقدام و مطابق دستورالعمل‌ها برای این افراد پرونده تشکیل و جهت بررسی و تأیید هویت به دستگاه‌های ذی‌ربط ارسال می‌شود.
 
سرپرست ثبت‌احوال پلان تصریح کرد: هدف ثبت‌احوال افزایش سطح رضایتمندی مراجعین است و تلاش می‌کنند تا بتواند خدمات هویتی را به بهترین نحو به مراجعین ارائه کنند.

انتهای خبر/ ق https://asrehamoon.ir/vdcc4sqso2bqex8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما