تاریخ انتشار :جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۰۳
کمبود پزشک و توزیع ناعادلانه امکانات درمانی قصه پر درد مردم شمال سیستان و بلوچستان که خیال درمان ندارد.
نبود پزشک متخصص و تجهیزات بهداشتی جدی‌ترین معضل مناطق محروم
به گزارش عصرهامون به نقل از اوشیدا، شهرستان نیمروز با داشتن بیش از ۵ هزار نفر جمعیت و ۸ هزار و ۱۷۵ کیلومترمربع وسعت، نیمی از وسعت حوزه سیستان را شامل می‌شود، این شهرستان دارای چهار دهستان است که در بخش مرکزی دهستان ادیمی و دهستان بزی واقع گردیده و بخش صابری شامل دهستان قائم‌آباد است.

 باتوجه‌به وسعت بالای شهرستان نیمروز و فاصله زیاد روستاها تا مرکز شهر و نداشتن بیمارستان که یکی از مطالبات به حق مردم است و ضعف امکانات پزشکی در این شهرستان مردم را برای درمان سردرگم کرده است.

این شهر تنها یک درمانگاه دارد که فقط در طول روز خدمات بهداشتی و درمانی را به مردم ارائه و پاسخگویی نیاز شهروندان نیست، نبود پزشکان متخصص و عدم وجود درمانگاه شبانه‌روزی از مهم‌ترین مشکلات حوزه بهداشت و درمان در این شهرستان است.

عدم امکانات كافی و يک شیفت بودن درمانگاه موجب شده تا در برخی از موارد، بیماران اورژانسی در راه رسیدن به بیمارستان زابل جان خود را از دست دهند.

ازآنجایی‌که این دیار یکی از شهرستان‌های محروم و کم‌برخوردار است تاکنون هیچ پزشک متخصصی حاضر به طبابت در این شهرستان نشده است.

شبانه‌روزی نبودن درمانگاه شهرستان نیمروز مشکلات زیادی را برای شهروندان این شهر به همراه داشته، اما انتظار می‌رود مسئولین امر در خصوص دو شیفته کردن این درمانگاه، رفع کمبودها و اداره آن به‌صورت شبانه‌روزی اقدام کنند.

بااین‌حال این مرکز فقط هزینه‌های سرسام‌آور روی دست مردم می‌گذارد و از لحاظ درمان موفق نیست و نارضایتی‌های زیاد مردمی را در برداشته است و مردم منتظر طرح ضربتی فرماندار برای رفع مشکلات زیرساختی، تجهیزات و تأمین نیرو کافی این مرکز هستند چرا که تأمین سلامت مردم از وظایف اصلی مسئولان است.

شبانه‌روزی شدن درمانگاه برای ساکنان این منطقه ضرورت دارد

میر یکی از اهالی دهستان قائم‌آباد شهرستان نیمروز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مرکز سلامت این منطقه هیچ‌گونه شباهتی به درمانگاه ندارد و مردمان این دیار با مشکلات فراوانی در زمینه بهداشت و درمان روبرو هستند.

حاتمی از دیگر ساکنان این منطقه از شهرستان نیز بیان کرد: درمانگاه در این منطقه امکانات کافی و حتی تزریقات مردانه ندارد و بیماران تا رسیدن به شهرستان زابل با مشکل مواجه می‌شوند و وجود امکانات کافی و شبانه‌روزی شدن درمانگاه برای ساکنان این منطقه ضرورت دارد.

حسن صیادی یکی دیگر از شهروندان نیمروزی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: باتوجه‌به کمبود امکانات خدماتی و بهداشتی در این شهرستان به علت نبودن پزشک متخصص در این درمانگاه باید به بیمارستان شهرستان زابل برویم این وضعیت جدای از تألم روحی، وقت و هزینه بسیاری را برای ما در بر دارد.

با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم

میر مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان نیمروز در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: بر اساس نیازمندی‌هایی که وجود دارد با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم که درخواست افزایش نیرو و همچنین توسعه امکانات را به دانشگاه علوم پزشکی زابل ارائه کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه حتی برای تزریقات مردان نیروی انسانی لازم را نداریم افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در صدد این هستیم تا بتوانیم این مشکل را برای شهروندان حل کینم.

میر در پاسخ به این سؤال که آیا امکان شبانه‌روزی کردن این درمانگاه وجود دارد تصریح کرد: باتوجه‌به معیارهای که برای درمانگاه شبانه‌روزی وجود دارد، در حال حاضر این شرایط فراهم نیست.

وی ادامه داد: طبق قانون درمانگاه شبانه‌روزی باید ۲۵ کیلومتر با درمانگاه دیگر فاصله داشته باشد که این فاصله برای درمانگاه نیمروز ۲ کیلومتر است.

میر همچنین گفت: باتوجه‌به اینکه جنب اورژانس زابل بیمارستان ۲۷۰ تختخوابی در حال احداث است و فاصله ۳ کیلومتری با منطقه قائم‌آباد دارد فعلاً شرایط شبانه‌روزی کردن درمانگاه فراهم نیست.

انتهای خبر/ 
https://asrehamoon.ir/vdcjhveviuqemyz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها