تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۲
بادهای ۱۲۰ روزه در سیستان مشکلات تنفسی را در این منطقه افزایش و ۶۷۶ سیستانی را راهی بیمارستان کرد.
انبار غله‌ای که انبار شن شد/ ۶۷۶ بیمار تنفسی راهی بیمارستان شدند
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، بادهای ۱۲۰ روزه که از جمله بادهای محلی ایران در منطقه سیستان به شمار می‌رود و از اواخر اردیبهشت‌ماه تا پایان شهریور در این نقطه از کشور حاکم است.
 
در زمان پر آبی تالاب هامون این بادها یک تصفیه و خنک‌کننده برای هوای سیستان به شمار می‌رفت و یک نعمت و موهبت الهی برای ساکنین منطقه بود.
 
اما باگذشت بیش از دو دهه از خشکسالی در منطقه سیستان و خشک‌شدن بستر تالاب هامون، این تالاب امروز به‌عنوان کانون ریزگردها در شمال استان تبدیل شده است، و بادهای ۱۲۰ روزه امروز به یک تهدید برای سلامت مردم منطقه سیستان تبدیل شده است.
 
طوفان‌های سیستان به‌قدری شدید است که در برخی از اوقات باعث تیره‌شدن هوا می‌شوند و در نهایت چند ساعتی مسیرهای اصلی تردد خودرو ها را نیز مسدود می‌کنند.
 
 در حال حاضر با بروز خشکسالی‌های پی‌درپی این بادها در بیشتر فصول سال تداوم دارد و علاوه بر فرسایش خاک در منطقه، مشکلات و معضلات متعددی را برای مردم به وجود آورده است.
 
به‌طوری‌که ترس از مدفون شدن در زیر خروارها شن و ماسه‌بادی خواب را از چشمان مردم گرفته و بسیاری را مجبور به ترک خانه و کاشانه‌شان کرده است.
 
به گفته کارشناسان محیط‌زیست بروز خشکسالی، قطع آب رودخانه هیرمند و خشک‌شدن تالاب بین‌المللی هامون خاصیت فرسایش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان را افزایش داده است.
 

روستاها در زیر شن‌ها و ماسه‌ها مدفون شده است
 
عزیزالله دهمرده یکی از ساکنان منطقه سیستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: امروز حرکت شن‌های روان ناشی از بادهای ۱۲۰ روزه باعث نابودی زمین‌های کشاورزی ما شده است و در برخی از روستاها زمین‌های کشاورزی به زیر شن‌ها و ماسه‌ها مدفون شده است.
 
محمدرضا سرگزی ساکن یکی از روستاهای شهرستان زهک نیز به خبرنگار ما گفت: با فرارسیدن فصل گرما و افزایش وزش باد در منطقه متأسفانه شن و ماسه‌های روان ناشی از طوفان‌ها به پوشال کولرهای آبی نفوذ و مانع حرکت موتور کولر می‌شود به‌طوری‌که دیگر این کولرها توان سرد کردند فضای خانه‌ها را ندارد.
 
رضا شهرکی یکی از اهالی قدیم ساکن در سیستان تصریح کرد: در زمان آبادانی و پر آبی تالاب هامون این بادها مثل یک کولر برای هوای سیستان عمل می‌کرد و با وزش بادها هوای خنک و باطراواتی در منطقه حاکم بود.
 
کیخا دیگر شهروند سیستانی گفت: متأسفانه با بروز طوفان‌های گردوخاک علاوه بر مشکلات تنفسی دچار بیماری‌های چشمی نیز شده‌ایم که بسیار آزاد دهنده است.
 
وی ادامه داد: وقتی طوفان شروع می‌شود امکان اینکه از منازل خود خارج شویم وجود ندارد و نمی‌توانیم به بسیاری از کارهای خود بپردازیم، از مسئولان می‌خواهم تا فکری به حال سیستان کنند.
 
۶۷۶ بیمار تنفسی در سیستان
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: با شدت‌گرفتن طوفان‌ها و گردوخاک موجود در هوا بروز بیماری‌های تنفسی و چشمی در منطقه شمال استان افزایش داشته است.
 
هادی میرزایی افزود: از ابتدای سال جاری تا ۱۰ خردادماه ۶۷۶ بیمار تنفسی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زابل ثبت شده است که این آمار در مدت مشابه سال قبل ۶۶۰ بیمار بوده است.
 
وی افزود: توصیه می‌شود شهروندان در زمان بروز طوفان حد امکان از منازل خود خارج نشوند و در صورت نیاز حتماً از ماسک استفاده شود.
 
گفتنی است؛ همه ساله به سبب فعالیت وزش بادهای ۱۲۰ روزه و گردوخاک ناشی از آن شرایط کیفی هوای شمال سیستان و بلوچستان در بسیاری از روزهای فصل گرم سال از حالت سالم خارج می‌شود که در چنین شرایطی مسئولان حوزه بهداشت توصیه می‌کنند گروه‌های حساس، سالمندان، کودکان، زنان باردار و بیماران قلبی و ریوی از تردد در سطح معابر پرهیز کنند.
 
انتهای خبر/ س
  https://asrehamoon.ir/vdchzznz623n-xd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما