تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۰
بیمه و مهر اصالت از چالش‌های هنرمندان صنایع‌دستی است که این روزها با مشکلاتی مواجه شده‌اند.
بیمه و مهر اصالت از چالش‌های هنرمندان صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، سیستان و بلوچستان ازنظر پهنا و گستردگی بزرگ‌ترین استان کشور است که در جنوب شرقی ایران و در همسایگی کشورهای افغانستان و پاکستان قرار دارد.

صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از اصیل‌ترین و شاخص‌ترین صنایع‌دستی ایران و جهان و قدمت آن به درازای تاریخ است که سرآمد آن سفال کلپورگان بلوچستان با قدمتی ۷ هزار‌ساله که در سال ۹۶ به‌عنوان اولین روستای جهانی صنایع‌دستی ثبت جهانی شد و از افتخارات ایران و مظهر هویت صنایع‌دستی کشور در جهان هست.

تاریخچه صنایع‌دستی در سیستان و بلوچستان همانند دیگر مناطق ایران به گذشته‌های دور برمی‌گردد، به گفته بسیاری از کارشناسان صنایع‌دستی تجلی ویژگی‌های فرهنگی و مظهر تمدن انسان‌های هر جامعه در گذر تاریخ است.

نبود بازارچه‌های صنایع‌دستی، بیمه و مهر اصالت از چالش‌های این حوزه است و برای احیای هنرهای صنایع‌دستی متروکه باید آموزش را سرلوحه کار قرار دهیم و بسیاری از صنعت گران حوزه صنایع‌دستی، از عدم پوشش این بیمه‌نامه گلایه‌مند هستند.

 شماری از هنرمندان صنایع‌دستی گلایه از این دارند که هنرهای اصیل و قدیمی ایرانی، رو به فراموشی است و صنایع‌دستی همچون گذشته اعتباری ندارند و هرکسی روی هنر دستی خود عنوان صنایع‌دستی را می‌گذارد.

یکی از این گلایه‌ها که مهم‌ترین و عمده‌ترین گلایه هنرمندان صنایع‌دستی محسوب می‌شود، موضوع بیمه صنایع‌دستی است مسئله‌ای که بیش‌ازپیش مهم جلوه کرد و شاید اگر توجه ویژه‌ای به این امر می‌شد، امروز هنرمندان صنایع‌دستی وضعیت بهتری داشتند.
 
معرفی بیش از هزار نفر هنرمند به صندوق بیمه

علیرضا شه بخش، معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: صنایع‌دستی در اقتصاد هر جامعه‌ای می‌تواند نقش تأثیرگذاری داشته باشد، زیرا این بخش به طور مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند برای هزاران نفر اشتغال ایجاد کند.

وی با اشاره به شرایط بیمه‌شدن هنرمندان صنایع‌دستی افزود: این افراد باید مجوز از میراث‌فرهنگی و گردشگری و فنی و حرفه‌ای داشته باشند.
 
شه بخش ادامه داد: بیمه سالانه باید هنرمند را توانمند سازد تا بتواند خود کارگاهی را اداره کند و چندین هنرمند دیگر تحت حمایت و پوشش قرار دهد.
 
به گفته معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان؛ بیش از هزار نفر هنرمند در سطح استان به بیمه معرفی شده‌اند که ۵۰۰ نفر آن‌ها در سال گذشته و ۵۰۰ نفر در سال جاری بوده‌اند.

انتهای خبر/ ق https://asrehamoon.ir/vdcay6n6i49nim1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما