تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۰
عدم نظارت مسئولین یا بی‌خیالی نانوایان؛

باز هم بوی نان بیات در سیستان و بلوچستان بلند شد

شهروندان در اقصی‌نقاط سیستان و بلوچستان به‌ویژه شمال استان همچنان از کیفیت پایین نان گلایه دارند.
باز هم بوی نان بیات در سیستان و بلوچستان بلند شد
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از اوشیدا، نان در حالی قوت غالب مردم را تشکیل می‌دهد و بدون آن سفره‌ها خالی است که پس از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها عده‌ای سودجو باهدف اخلال در نظم و ثبات بازار و برهم‌زدن آسایش و آرامش مردم با خرید بیش از مازاد بر مصرف نان، زمینه نارضایتی مردم را فراهم کرده‌اند.

نان برکت سفره است و به‌عنوان مهم‌ترین جز سبد غذایی خانوار و یکی از خریدهای همیشگی و روزانه هر خانواده ایرانی محسوب می‌شود؛ اما همیشه با حاشیه‌های فراوانی مانند نان سبوس‌دار و تیره یا نان خمیر و سفید، بالارفتن قیمت‌ها، پایین آمدن وزن، کم‌شدن کیفیت و عدم مرغوبیت، اضافه‌شدن افزودنی‌های غیرمجاز به خمیر و چالش پخت و نگهداری صحیح همراه بوده است.

به نظر می‌رسد حل مشکل نان در گرو اصلاح گندم تولیدی است؛ اینکه نان خمیر بوده و وسط آن خشک شده باشد و نان امروز را فردا نتوان خورد یکی از مواردی است که می‌شود به آن اشاره کرد؛ هر چند اکثر نانوایان دلیل بی‌کیفیتی نان را عرضه آرد بی‌کیفیت اعلام می‌کنند و از کیفیت آرد عرضه شده، گلایه دارند؛ اما در کارخانه‌های تولید آرد، مهارت نانوایان را علت بی‌کیفیت شدن نان می‌دانند.

در این میان چیزی که به‌وفور احساس می‌شود خلأ نظارت دوسویه بر نانوایان و عرضه‌کنندگان آرد است؛ باتوجه‌به حساسیت موضوع لازم است تا در خصوص تهیه آرد، نان و سلامت آن، استانداردسازی دستگاه‌های تولید نان و آزمون‌های مختلف روی آرد صورت گیرد تا سلامت مردم به خطر نیفتد؛ اما چیزی که همیشه شاهد آن هستیم ضعف در ارگان‌های نظارتی است.

علی‌ای‌حال سیستان سرزمینی که زمانی آب و آبادانی در آن جریان داشت و پر آبی رودخانه هیرمند باعث شده بود که بهترین گندم و آرد در کشور از این منطقه تأمین شود این روزها به علت بدعهدی کشور همسایه در پایبندی به تعهدات آبی، سال‌هاست که این منطقه با خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند و امروز باید برای تأمین آرد موردنیاز انبار غله ایران از استان‌های دیگر آرد وارد شود.

شلوغی صف‌های نانوایی در شهرستان زابل سبب نارضایتی بسیاری از مردم شده، آن هم در روزهایی که گرمای شدید هم بیش از ۴۰ درجه را تحمل می‌کنند و این شلوغی و صف‌های طولانی در مقابل نانوایی ها، گلایه بسیاری از شهروندان زابلی را در پی داشته است.

برخورد قاطع و قانونی در انتظار نانوایان متخلف
علیرضا ملاشاهی فرماندار ویژه زابل در گفتگو با خبرنگار اوشیدا با اشاره به گلایه‌مندی شهروندان از وضعیت نان بیان کرد: رسیدگی به گلایه‌مندی و شکایات شهروندان از وضعیت نان به‌عنوان یکی از ضروریات سفره عموم از اولویت‌های شهرستان است.

وی افزود: قطعی و کاهش سهمیه در انتظاران واحدهای متخلف است و در صورت تکرار تخلفات پروانه فعالیت واحدهای مذکور لغو و سهمیه به‌صورت کامل قطع خواهد شد.

 ملاشاهی فرماندار ویژه شهرستان زابل از تشکیل گشت مشترک ادارات برای بازرسی روزانه و مستمر از سطح نانوایی خبر داد و تأکید کرد: گشت مشترک بازرسی متشکل از نمایندگان فرمانداری و ادارات صمت، اتاق اصناف و غله و خدمات بازرگانی روزانه از نانوایی‌های سطح شهر بازدید انجام خواهد شد.
 
فرماندار زابل ضمن تأکید بر تشدید نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها خاطرنشان کرد: برخورد قاطع با واحد‌های متخلف در دستور کار قرار خواهد گرفت.
 
وی ادامه داد: برخورد با کم‌فروشی، کیفیت پایین نان و عدم استفاده کامل از سهمیه تخصیص‌داده‌شده به نانوایی از اصلی‌ترین مصادیق تخلف است.

انتهای خبر/
https://asrehamoon.ir/vdcbz5b88rhb0zp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما