تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۴۴
بحرانی که همچنان قربانی می‌گیرد؛

چوب حراج خشکسالی بر دام‌های عشایر سیستان

خشکسالی در شمال سیستان و بلوچستان باعث نابودی ایل‎‌گاه‌‎ها و مراتع شده و صدمات زیادی به عشایر وارد کرده است.
چوب حراج خشکسالی بر دام‌های عشایر سیستان
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از اوشیدا، موضوع خشکسالی سیستان و بلوچستان و پرداختن به معضلات ناشی از آن سال‌هاست که در رسانه‌ها مطرح می‌شود و متأسفانه مسئله تازه و جدیدی نیست؛ اما نگرانی اصلی اینجاست که این روزها موضوع از همیشه پیچیده‌تر و نگران‌کننده‌تر شده است.

خشک‌شدن دریاچه هامون سال‌هاست که به یک معضل مهم زیست‌محیطی برای منطقه و شاید دنیا تبدیل شده و متأسفانه این روزها شرایط زندگی در سیستان و بلوچستان به دلیل تبعات ناشی از این خشکسالی بسیار سخت‌تر از گذشته شده و مردمان این منطقه با معضلاتی همچون آلودگی هوا، بیماری‌های قلبی و ریوی، بیکاری، مهاجرت و حاشیه‌نشینی رو‌به‌رو هستند.

بیش از دو دهه است که قصه تلخ خشک‌سالی در گوش مردم سیستان این خطه کویری نجوا می‌شود، گویا قرار نیست طبیعت بار دیگر ساز دوستی با مردم اینجا بنوازد و هر روز قهر طبیعت چهره خشن‌تری از خود را به مردم این دیار نشان می‌دهد و زخم‌های عمیق‌تری از خود باقی می‌گذارد در این میان زخم‌های خشک‌سالی دامن عشایر را بیشتر از همه برتن کرده که تنها چشم امید آن‌ها به طبیعت خدا و آسمان بی‌منتهای او بوده است.

تمام زندگی عشایر وابسته به دام بوده؛ اما متأسفانه در چند سال اخیر خشکسالی‌ها باعث شده که بسیاری از عشایر نتوانند از پس هزینه‌های دام‌هایشان برآیند و مجبور شده تا چوب حراج به مال خود بزنند.

خشک‌سالی آن قدر زخم بر تن این عشایر باقی گذاشته که حالا حتی آب آشامیدنی خودشان و دام‌هایشان را باید با تانکر تأمین کنند این‌ها را رجب یکی از همین عشایر می‌گوید و ادامه می‌دهد قبلاً چاه دامداری و چشمه داشتیم؛ اما از زمانی که خشک‌سالی شده با تانکر آب موردنیاز خود و دام‌هایمان را تأمین می‌کنیم.

بحران آب و خشکسالی، عشایر را در تأمین آب دچار مشکل کرده است
علیرضا ملاشاهی فرماندار شهرستان زابل در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: آب‌رسانی سیار به جامعه عشایری یکی از اولویت‌ها و کارهای مهمی است که باید در دستور کار امور عشایری باشد؛ چون کمبود بارش و نزولات آسمانی به‌ویژه خشکسالی سال‌های اخیر، مشکلاتی را برای این قشر زحمت‌کش و مُولد در تأمین آب، ایجاد کرده است.
 
وی افزود: باتوجه‌به پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر و کاهش نزولات جوی و به دنبال آن بروز پدیده خشکسالی در چند سال گذشته موجب شده عشایر شهرستان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند، بنابراین با برنامه‌ریزی مدون و کارشناسی شده باید در جهت رفع مشکلات این قشر مولد و زحمت‌کش باشیم و همچنین اجرای تعدادی پروژه در حوزه‌های تأمین زیرساخت لازم فعالیت عشایر عزیز نظیر احداث آبشخور دام، منبع ذخیره آب و... مصداق تلاش در زمینه کاهش مشکلات این قشر زحمت‌کش است.
 
ملاشاهی با اشاره به مهم‌ترین مشکلات مناطق عشایرنشین شهرستان تأکید کرد: تأمین آب شرب عشایر، کمک به تأمین علوفه موردنیاز دام آنان، بهسازی راه‌های عشایری و توسعه امور بیمه‌ای به‌منظور کاهش خسارت ناشی از بلایای طبیعی به‌ویژه خشکسالی از مهم‌ترین مواردی است که باید در دستور کار امور عشایر شهرستان و استان قرار گیرد.
 
 محمدرضا میر رئیس اداره امور عشایر حوزه سیستان در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: عشایر حوزه سیستان که مهم‌ترین بهره‌بردار مراتع تالاب بین‌المللی هامون بودند که متأسفانه با وجود خشکسالی و خشک‌شدن تالاب هامون و رود هیرمند و عدم بارندگی کافی باعث شده است که صددرصد مراتع خشک و از بین رفته است و عشایری که خط مقدم بهره‌برداری از مراتع بودند بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند.

 وی افزود: باتوجه‌به اینکه عشایر تولیدکننده دام و پرورش دام هستند؛ ولی در حال حاضر مراتعی وجود ندارد و باتوجه‌به اینکه سه ماه از سال عشایر به منطقه ییلاقی کوچ می‌کنند که علوفه داشته باشند که امسال تعدادی از عشایر به شهرستان‌های داخلی استان از جمله خاش، زاهدان، تفتان و نزدیک ایرانشهر و میرجاوه کوچ کرده‌اند و تعدادی نیز به استان‌های دیگر از جمله شهرهای حوزه خراسان جنوبی که از اسفندماه تا تیرماه ییلاق داشته‌اند.

خشکسالی باعث شده تا آمار تولیدی دام عشایر به‌شدت کاهش پیدا کند
 میر ادامه داد: تأثیر خشکسالی بر عشایر سیستان باعث شده است تا آمار تولیدی دام عشایر نیز به‌شدت کاهش پیدا کند.

رئیس اداره امور عشایر حوزه سیستان تصریح کرد: دو نیاز اساسی عشایر سیستان تأمین آب شرب و آبرسانی دام و همچنین تأمین علوفه یارانه‌ای برای دام عشایر است و باتوجه‌به اینکه این علوفه از نقاط مختلف کشور تهیه می‌شود لازم است که باتوجه‌به بعد مسافت که باعث هزینه بالای حمل‌ونقل می‌شود هزینه حمل‌ونقل از منابع مالی دستگاه‌های اجرایی پرداخت شود.

وی افزود: باتوجه‌به اینکه فعلاً از طریق چندین تانکر آب‌رسانی انجام می‌شود؛ اما باتوجه‌به نیاز کافی نیست و ضروری است مشکل تأمین آب شرب جهت تقویت حوزه عشایر جهت آب‌رسانی همکاری لازم صورت گیرد.

 میر با بیان اینکه خشک‌سالی جمعیت دام را به‌شدت کاهش داده است، بیان کرد: دام عشایر از طریق دستگاه‌های متولی بیمه شود و عوامل خطر باعث تلفات زیاد دام عشایر می‌گیرد نیاز به بیمه و پرداخت خسارت شود.
وی با تأکید بر اینکه مشکل اصلی عشایر تأمین آب برای دام است، افزود: اگر رویه خشک‌سالی و بحران آب به همین منوال ادامه پیدا کندکار برای عشایر سخت‌تر خواهد شد مگر اینکه در اعتبارات یا در بحث چاه‌های عمیق کاری انجام شود.

انتهای خبر/
https://asrehamoon.ir/vdcj88evtuqemoz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما