تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۳۸
وعده ۵۰ جایگاه «سی‌ان‌جی» وزیر نفت چه شد؟

سیستان و بلوچستان بهشت وعده‌های توخالی مسئولین

وضعیت جایگاه‌های سوخت سی‌ان‌جی استان سیستان و بلوچستان با وجود وعده‌های فراوان هنوز به سطح مطلوبی نرسیده است.
سیستان و بلوچستان بهشت وعده‌های توخالی مسئولین
به گزارش پایگاه خبری عصر هامون سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور که شهرها و روستاهای آن با هم مسافت‌های طولانی دارند، می‌طلبد برای تردد خودرویی در جاده‌های این استان وضعیت جایگاه‌های سوخت از نظر کیفی و کمی مطلوب باشد.
 
علی‌رغم اینکه برای رفاه حال شهروندان در سایر نقاط کشور جایگاه‌های سوخت سی‌ان‌جی راه‌اندازی شده؛ اما در سیستان و بلوچستان همچنان مردم در صف‌های طویل بنزین ساعت‌ها و روزها را سپری می‌کنند و وضعیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی نیز به‌هیج‌عنوان مطلوب نیست.
 
اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم در بهمن‌ماه سال گذشته و در حاشیه جلسه هیئت دولت از وعده ایجاد ۵۰ جایگاه CNG جدید در سیستان و بلوچستان خبر داده بود که تا کنون میسر نشده است.
 
اوجی گفته بود: تجهیزات این جایگاه‌ها را دولت به‌صورت رایگان در اختیار کسانی که داوطلب احداث هستند، قرار خواهد داد.
 
اکنون با گذشته تقریباً ۶ ماه از این وعده وزیر نفت اما هنوز از راه‌اندازی این جایگاه‌های سی‌ان‌جی در استان پهناور سیستان و بلوچستان خبری نیست و تنها یک الی دو جایگاه آن هم در زاهدان به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند که آن هم در برخی مدت‌ها به دلایلی تعطیل است.
 
در همین رایطه علی‌اکبر عرب‌عامری مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ۳ آبان‌ماه سال گذشته در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفته بود: باتوجه‌به رسیدن گاز به استان سیستان و بلوچستان و تعهداتی که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص احداث جایگاه‌های سی‌ان‌جی داشته، تجهیزات رایگان را دراین‌رابطه تهیه کردیم و در انبارها موجود است.
 
وی بیان کرده بود: اگر محل‌های موردنظر برای احداث جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده در این استان، توسط استانداری که نظر آنها، احداث این جایگاه‌ها توسط شهرداری‌های تابعه سیستان و بلوچستان است، به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام شود، از لحاظ اعطای امتیاز احداث این جایگاه‌ها، هیچ مشکلی نداریم.
 
۱۴ شهریور سال گذشته نیز، علی‌ اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفته بود که این شرکت، می‌تواند تا سقف احداث ۱۷ جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده، برای سیستان و بلوچستان، تجهیزات رایگان در اختیار سرمایه‌گذارانی که شرایط ذکر شده در درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار را دارند، قرار دهد.
 
با همه این تفاسیر اما هنوز سیستان و بلوچستان تنها دو جایگاه سی‌ان‌جی و آن هم در شهر زاهدان دارد که دومین جایگاه تا رسیدن به مرحله راه‌اندازی فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده بود.
 
در ابتدا قرار بود دومین جایگاه سی‌ان‌جی زاهدان در دهه فجر سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد که پیشرفت ۱۶ درصدی این پروژه مانع از تحقق این وعده در تاریخ معین، شد.
 
تیرماه ۱۴۰۱ حسین مدرس خیابانی استاندار وقت سیستان و بلوچستان در بازدید از جایگاه CNG شهید شاه نظری زاهدان با اشاره به پیشرفت ۸۳ درصدی این جایگاه خبر از بهره‌برداری این جایگاه در هفته دولت داد که این بار نیز این وعده محقق نشد.
 
سرانجام در ۷ آذرماه سال گذشته قربانعلی مردانی مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان در خبری اعلام کرد: دومین جایگاه عرضه گاز CNG شهر زاهدان عرضه موقت سوخت را آغاز و به‌زودی به بهره‌برداری نهایی خواهد رسید.
 
وی افزود: جایگاه عرضه CNG زاهدان ما، دومین جایگاه عرضه گاز خودرو در شهر زاهدان پس از انجام کنترل‌های فنی، از ۷ آذرماه عرضه سوخت را آغاز و آماده ارائه خدمات به شهروندان است.
 
 مردانی با اشاره به اینکه این جایگاه قادر خواهد بود روزانه بالغ بر ۲ هزار خودرو را سوخت‌رسانی کند افزود: جایگاه مذکور دارای سه سکو بوده و امکان سوخت‌گیری هم‌زمان ۶ خودرو را دارد و به‌صورت شبانه‌روزی سوخت عرضه می‌کند.
 
دومین جایگاه سی‌ان‌جی زاهدان در زمان‌های گفته شده افتتاح نشد حال باید دید با این مسئولینی که این‌گونه وعده‌های محقق نشده می‌دهند چه زمان دیگری می‌توان انتظار داشت، تا وعده ۵۰ جایگاه سی‌ان‌جی تحقق پیدا کند؟
 
محسن خزایی مدیر پروژه جایگاه سوخت دومنظوره جمهوری و لادیز در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: این جایگاه سوخت جایگاه سی‌ان‌جی و هم جایگاه سوخت بنزین که در حال حاضر استعلام‌های لازم برای اداره مخابرات، گاز، پدافند هوایی و آب منطقه‌ای زده شده و در حال انجام و پیگیری این استعلام‌ها هستیم.
 
وی ادامه داد: تا ظرف یک ماه آینده دیوارکشی‌های این جایگاه سوخت انجام می‌شود و امید داریم به‌زودی این جایگاه سی‌ان‌جی با همکاری استاندار و شهرداری زاهدان راه‌اندازی شود.
 
مدیر پروژه جایگاه سوخت دومنظوره جمهوری و لادیز تصریح کرد: در حال حاضر به دنبال طی مراحل قانونی در بحث استعلام‌های لازم هستیم، از جمله مشکل اساسی کابل‌های برق است که از وسط زمین جایگاه سی‌ان‌جی رد می‌شود و پیمانکار باید تیرهای برق را از وسط زمین حذف کند آنها باید مطابق با نقشه‌های اداره برق جابه‌جا شود.
 
وی افزود: ادارات مربوطه باید فرایند پاسخگویی به استعلامات را سریع‌تر انجام دهند تا به مشکل بر نخوریم و کارها با روال سریع‌تری پیش رود.
 
خزایی تشریح کرد: چند جایگاه سی‌ان‌جی دیگر در زاهدان در دستور احداث قرار دارد جایگاه سی‌ان‌جی در اداره برق و اداره جهاد جایگاه دومنظوره در اداره کل زندان‌ها که ۷۰ درصد آن پیش رفته است و جایگاه دیگری نیز در حال احداث است که مسئولیت آن به شهرداری محول نشده است.
 
وی اذعان کرد: در ارتباط با تأمین بودجه پروژه جایگاه سوخت لادیز و جمهوری مشکلی در بودجه نداریم و شهرداری آن را تأمین می‌کند، جایگاه در حال احداث با ۳۲ نازل و ۱۰۵ کارگر که بعد از احداث در سه شیفت خدمت‌رسانی می‌کنند.
 
با همه این تفاسیر هنوز هیچ اقدام اثربخشی از سوی دست‌اندرکاران مربوطه برای احداث و راه‌اندازی جایگاه‌های سی‌ان‌جی در استان صورت نگرفته است و علی‌رغم تماس‌های مکرر با مسئولین شرکت نفت زاهدان تنها این پاسخ را دریافت کردیم مدیر فعلاً جلسه هست، اطلاعات را جمع‌آوری و به شما ارائه خواهیم داد.
 
‏ پایگاه خبری عصرهامون در راستای رفع مطالبات و دغدغه مردم آماده دریافت ‏پاسخ متولیان امر دراین‌خصوص هست تا اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه را به اطلاع عموم برساند.
 
انتهای خبر/ س
  https://asrehamoon.ir/vdceww8zfjh8poi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما