تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۷
باتلاق جاده‌های جنوب شرق به‌واسطه شوتی‌سوارها؛

مرگ دلخراش سوغات قاچاق انسان و سوخت در سیستان و بلوچستان است

قاچاق انسان و قاچاق سوخت ۲ عامل مهم در افزایش تصادفات و تلفات جاده‌ای در سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود.
مرگ دلخراش سوغات قاچاق انسان و سوخت در سیستان و بلوچستان است
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، سیستان و بلوچستان در همسایگی دو کشور افغانستان و پاکستان قرار دارد و ترددهای غیرمجاز از طریق این دو کشور به خاک جمهوری اسلامی نیز سبب بروز مشکلات در این‌سوی مرز می‌شود.
 
قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی افراد از طریق مرزهای این دو کشور از جمله مشکلاتی است که از دیرباز در سیستان و بلوچستان وجود داشته است؛ باتوجه‌به نبود ثبات کافی در کشورهای هم‌جوار و نیز مشکلات کاری و درآمدی در این کشورها، افراد بسیاری قصد ورود غیرقانونی به ایران و زندگی در سایه آرامش موجود حتی با حداقل دستمزد را دارند.
 
قاچاق انسان یکی از معضلات فعلی در سیستان و بلوچستان است که بعضاً منتج به وقوع حوادث و تصادفات ناگوار در جاده‌ها می‌شود.
 
در سال‌های اخیر قاچاق انسان، بارها در جاده‌های مواصلاتی سیستان و بلوچستان عامل حادثه و جان‌باختن افراد شده است.

بیشترین تصادفات جاده‌ای در کشور به نسبت جمعیت در سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد
علی عبدالرزاق نژاد، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به معضل قاچاق انسان در استان بیان کرد: انتقال و جابه‌جایی اتباع بیگانه غیرمجاز معضل بزرگی برای سیستان و بلوچستان و یکی از عوامل مهم بالابردن آمار تصادفات جاده‌ای و مرگ‌ومیر ناشی از آن است.
 
وی افزود: در روز جمعه گذشته بر اثر واژگونی یک دستگاه خودروی تویوتا حامل اتباع بیگانه غیرمجاز در مسیر خاش - سروان ۲ نفر فوت و ۲۶ نفر مجروح شدند.
 
در سیستان و بلوچستان قاچاق انسان به داخل کشور و قاچاق سوخت به خارج از کشور ۲ مشکل بسیار اساسی است که اغلب شاهد تصادفات و صحنه‌های دلخراش جاده‌ای در این منطقه هستیم.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بیشترین تصادفات جاده‌ای در کل کشور به نسبت جمعیت در سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد و بیشترین عامل قاچاق انسان و سوخت و اتباع بیگانه هستند.
 
غزنوی اذعان کرد: از هر چهار نفر در استان یک نفر تبعه بیگانه بدون هویت است؛ اما ما به‌عنوان یک انسان موظف هستیم به آنان خدمات دهیم و از طرفی میلیاردها پول بابت افرادی داده می‌شود که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و کمیسیارعالی پناهندگان، وزارت کشور و همچنین در منابع ملی در نظر گرفته نشده‌اند و باید از منابع مردم این استان استفاده شود.
 
البته موضوع قاچاق انسان علاوه بر مشکلاتی که برای مهاجرین ایجاد می‌کند یکی از معضلات دنباله‌دار در استان‌های شرقی کشور است؛ زیرا حمل‌ونقل نامناسب این افراد حوادثی دردناک و پاره‌ای مشکلات اجتماعی را رقم می‌زند.

خودروهای سوخت‌کش در جاده‌ها مثل یک بمب متحرک آسیب‌پذیر و آسیب‌زا هستند
به گفته کارشناسان، خودروهای شوتی حامل اتباع بیگانه در جاده‌های اصلی و فرعی در حال تردد هستند و حوادث تلخی را رقم می‌زنند، سرعت غیرمجاز این خودروها و تعداد انسان‌هایی که سوار بر آن می‌شوند، بسیار نگران‌کننده است.
 
خمر فرمانده پلیس‌راه شمال سیستان و بلوچستان چندی پیش در گفتگو با خبرنگار ما  با اشاره به اینکه خودروی سوخت‌کش که در جاده‌ها تردد می‌کنند مثل یک بمب متحرک آسیب‌پذیر و آسیب‌زا هستند اظهار کرد: باید خودروهای سوخت‌کش در همان شهرهای مرزی در قالب طرح رزاق ساماندهی شوند تا این خودروها در سایر جاده‌های مواصلاتی استان ترددی نداشته باشند.
 
۲ مشکل اساسی قاچاق انسان و سوخت در سیستان و بلوچستان وجود دارد که در آمار تصادفات تأثیرگذار بوده است، اگر این ۲ چالش بزرگ نبود از نظر کمبود تصادفات نمونه کشوری بودیم.
 
انتهای خبر/ س
  https://asrehamoon.ir/vdch6xnzm23n-qd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما