تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۳۹
در ادامه فرسودگی تاسیسات آب و فاضلاب؛

خطر فروچاله‌ها زابل را تهدید می‌کند

بهسازی شبکه معابر شهری و اصلاح شبکه فاضلاب شمال سیستان و بلوچستان به‌عنوان شریانی مهم و حیاتی متاسفانه خطر فروچاله‌ها با این وجود شهروندان زابلی را تهدید می‌کند.
خطر فروچاله‌ها زابل را تهدید می‌کند
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، امروزه با گسترش شهرها و رشد آهنگ شهرنشینی، همچنین افزایش مشکلات و معضلات ناشی از این فرایند و اهمیت یافتن مدیریت یکپارچه و توسعه متوازن، همه‌جانبه و پایدار شهر، بحث بهسازی زیرساخت‌های موجود شهری بیش‌ازپیش قوت یافته است.

در سال‌های اخیر اخبار مختلفی در خصوص مشکلات آب‌و‌فاضلاب زابل در برخی رسانه‌ها منتشر شد که گودبرداری و راه‌اندازی های غیراصولی شبکه فاضلاب مشکلات فراوانی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده است حال این روزها فرسودگی شبکه فاضلاب زابل سبب شده هر از چندگاه شاهد فرونشست و ایجاد گودال‌ها در برخی خیابان‌های این شهرستان باشیم.

در سال گذشته بود که به علت فرسودگی فاضلاب فرونشست زمین در خیابان شهیدطالقانی زابل اتفاق افتاد و باعث نگرانی شهروندان منطقه و شهر زابل شد که البته نگفته نماند اواسط بهمن ماه سال ۹۵ این مورد باز هم تکرار شده بود که در خیابان شهید باقری زابل زمین فرونشست کرد و خیابان مسدود شد و مشکلاتی برای ساکنین و کسبه محل به وجود امد با این وجود فاضلاب در برخی نقاط شهر نیز فاضلاب بالا زده که ادامه این روند نیز به زودی باعث ایجاد فروچاله‌هایی در این شهرستان می‌شود.

شبکه فاضلاب شهری زابل فرسوده و از استانداردهای لازم برخوردار نیست و این موضوع علاوه بر روان شدن فاضلاب در سطح شهر سبب نشست زمین و نابودی آسفالت شده که به کرات در شهر مشاهده شده است و فرسودگی بخشی از شبکه شهرستان زابل آنقدر زیاد شده که تنها با نوسازی آن می‌توان قسمتی از شبکه را وارد مدار بهره‌برداری کرد و از این مشکلات و معضلات خارج شد چرا که فرسودگی شبکه فاضلاب می‌تواند بروز حوادثی مثل فرونشست زمین و در پی آن سقوط ناگهانی خودرو و شهروندان به داخل گودال‌ها را در پی داشته باشد.

یکی از شهروندان زابل ضمن ابراز نگرانی در خصوص فرونشست‌های اخیر در خیابان شهیدرجایی به خبرنگار اوشیدا گفت: در طی این چندسال شاهد فرونشست‌های پی در پی در سطح شهر هستیم به طوری که هر چند مدت در یک نقطه از شهر زمین فرو ریخته و حتی در بعضی مواقع ماشین‌ها در گودال می‌افتد.

ریزش خیابان شهیدرجایی زابل به علت فرسودگی شبکه فاضلاب است

امید حسینی مدیرعامل آبفای زابل در گفتگو با خبرنگار اوشیدا با توجه به مشکل پیش آمده، بیان کرد: علت ریزش محدوده خیابان شهیدرجایی زابل به علت فرسودگی شبکه فاضلاب است که از رده خارج شده است و جوی‌های آب‌های سطحی که شهرداری باید پیگیری کند منجر به فرسودگی و کاهش عمرمفید شبکه شده است و در مقطع قبل از این خیابان به صورت بای‌پس از خیابان و پمپی که طراحی کردیم گذاشتیم قسمتی را از مدار خارج کردیم ولی در طول زمان همان شبکه قدیمی از بعضی نقاط ریزش می‌کند.

وی افزود: این خط انتقال از نوع آزبست است و زمان زیادی از لوله‌گذاری آنها می‌گذرد و بخش عمده‌ای از سطح شهر دچار این مشکل است و بیشتر لوله‌های فاضلاب از بین رفته است که باید مجددا لوله‌گذاری شود چرا که ممکن است در بقیه خیابان‌های شهر هم این فاجعه به بحران تبدیل شود و باید نسبت به تامین اعتبار آن و اصلاح شبکه اقدام صورت گیرد.

وی تاکید کرد: این قسمت هم در برنامه اصلاح شبکه فاضلاب زابل به صورت کامل قرار دارد حتی اسنادش هم تهیه شده و جزو خیابان‌هایی است که از محدوده‌های فوق اضطراری شهر زابل برای امسال با تخصیص اعتبار در حال انجام به صورت اضطراری رفع گردد.

مدیرعامل آبفا زابل ادامه داد: فاضلاب زابل فرسوده و دارای قدمتی بیش از ۲۵ سال است و متاسفانه در آن از لوله آزبست که خاصیت خورندگی دارد استفاده شده است و در دراز مدت موجب ریزش‌های مختلف و انسداد شبکه فاضلاب شده به طوری که در حال حاضر فاضلاب شهر زابل به نقطه بحرانی رسیده و با توجه به پیگیری‌ها نسبت به تخصیص اعتبار و ابلاغ آن امیدوار هستیم این محدوده و چند محدوده دیگر تا پایان سال اصلاح شبکه صورت گیرد.

حسینی تصریح کرد: کل فضای شبکه فاضلاب شهرستان زابل ۲۴۶ کیلومتر خطوط اصلی و فرعی است که
از نقاط بحرانی طی سه سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ متر اصلاح شده و در اسناد مناقصه جدید مقدار سه هزار و ۴۰۰ متر جهت اصلاح تا پایان سال برنامه ریزی شده است.

انتهای خبر/
https://asrehamoon.ir/vdcepn8zvjh8pzi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما