تاریخ انتشار :جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۲۶
دسترنج کشاورزان باز هم به کام دلالان است؛ 

طلای سرخ دلگان در انتظار صنایع تبدیلی

شهرستان دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان قطب توليد چاي ترش در کشور به شمار می‌رود، محصولي که شیرینی آن تنها زير زبان دلالان است.
طلای سرخ دلگان در انتظار صنایع تبدیلی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، یکی از بی‌نظیرترین محصولات خاص کشاورزی سیستان و بلوچستان که به‌صورت گسترده در شهرستان‌های جنوبی این استان کشت می‌شود چای ترش است، محصولی که توانسته در سه دهه اخیر رونق قابل‌ملاحظه‌ای یابد و جای خود را در بین محصولات صادراتی این منطقه از کشور باز کند.
 
چای ترش از خانواده گیاه پنیرک است که بیشترین سطح زیر کشت این محصول در سیستان و بلوچستان در شهرستان دلگان با بالاترین میزان تولید است.
 
حسن شهلی بر، مدیر جهاد کشاورزی دلگان در گفتگو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به اینکه سطح زیر کشت چای ترش در سیستان و بلوچستان  ۶۳۰ هکتار است، بیان کرد: از این میزان ۵۲۰ هکتار آن به شهرستان دلگان اختصاص دارد.
 
وی با بیان اینکه شهرستان دلگان قطب تولید چای ترش در کشور است، افزود: میانگین برداشت محصول چای در دلگان به طور متوسط در هر هکتار ۸۰۰ کیلوگرم است که پیش‌بینی می‌شود در پایان فصل برداشت حدود ۴۱۶ تن محصول چای ترش برداشت و روانه بازار مصرف شود.
 
شهلی بر تصریح کرد: کار کاشت چای ترش در شهرستان دلگان در اواخر زمستان و اوایل بهار انجام و برداشت آن از اواخر آبان‌ماه آغاز و تا اواخر آذرماه ادامه دارد.
 
وی اظهار کرد: کاشت، داشت و برداشت چای ترش در دلگان زمینه اشتغال بیش از هزار نفر را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم کرده است.
 
به گفته اسلام بامری، کارشناس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دلگان، محصول چای ترش دارای ارزش غذایی و دارویی فراوانی است.
 
وی با اشاره به اینکه این گیاه سرشار از آهن، مس، اسید سیتریک، آنتوسیانین، ویتامین c است، افزود: این محصول باارزش دارای خاصیت کاهش‌دهندگی چربی و فشارخون، دفع‌کننده اختلالات کبدی و صفرایی، ضدسرطان، کاهش‌دهنده استرس و دیابت و منبع غنی از آهن نیز است.
 

این محصول یکی از مهم‌ترین منبع در آمد کشاورزان این منطقه است که متأسفانه علی‌رغم زحمات زیاد، برای کشاورزان چندان مرغوب به‌صرفه نیست.
 
یکی از مشکلاتی که بر سر راه چای ترش کاران دلگانی قرار دارد نبود کارگاه‌های فراوری و عدم حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان است که موجب کم‌رونق شدن و پایین آمدن انگیزه کشاورزان برای کشت آن شده است.
 
کشاورزان دلگانی می‌گویند: چای ترش این منطقه به‌صورت فله‌ای بدون هیچ‌گونه فراوری و ارزش‌افزوده و بسته‌بندی توسط دلالان خریداری و علاوه بر بازارهای داخلی به روسیه و کشورهای همسایه نیز صادر می‌شود.
 

بامری یکی از کشاورزانی که چای ترش کشت و تولید می‌کند، گفت: متأسفانه در سطح شهرستان صنایع تبدیلی و بسته‌بندی نداریم و مجبوریم محصول خود را با قیمت ارزان به دلالان بفروشیم.
 
وی ادامه داد: این محصول بعد از خریداری از کشاورز در کشورهای دیگر بسته‌بندی و کیلویی یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
 
سال‌هاست چشم امید چای ترش کاران دلگانی به احداث صنایع تبدیلی است که دراین‌خصوص کارگاه بسته‌بندی چای ترش به همت بخش خصوصی با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال احداث است.
 
وجود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی با حمایت دولت و دیگر نهاد‌های مربوطه می‌تواند اقتصاد چای ترش را در قطب چای ترش کشور هدفمند کند و علاوه بر ارزآوری ارزش‌افزوده آن نیز نصیب مردم منطقه شود.
 
انتهای خبر/ س
  https://asrehamoon.ir/vdcezn8zpjh8pvi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما