با افزایش خودروها و نبود طرح جامع ترافیکی، ترافیک زاهدان به بحرانی روزمره برای شهروندان تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصرهامون»، ترافیک در شهر زاهدان سالهاست که از حد یک مشکل ساده شهری فراتر رفته و اکنون به بحرانی اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده است.
افزایش تعداد خودروها، خیابانهای باریک و سرعتگیرهای بیضابطه موجب شده تا حتی مسیرهای کوتاه نیز با کندی شدید تردد همراه باشند.
نبود طرح جامع ترافیکی و مدیریت واحد در این زمینه از مهمترین عوامل تداوم وضعیت کنونی است.
در حالیکه در بسیاری از شهرهای کشور استفاده از سامانههای هوشمند کنترل ترافیک و حملونقل عمومی گسترش یافته، زاهدان همچنان از نبود چنین زیرساختهایی رنج میبرد.
توقفهای دوبله، پارکهای غیرمجاز و بینظمی در تردد تاکسیها و موتورسیکلتها، چهره شهر را ناآرام و پرتنش کرده است.
علی مرادی یکی از شهروندان زاهدانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصرهامون»، بیان کرد: ترافیک در بعضی خیابانها مثل خیابان دانشگاه و بلوار امام خمینی به حدی زیاد شده که گاهی چند دقیقه طول میکشد تا چند صد متر طی شود.
وی ادامه داد: نبود پارکینگ عمومی و توقف دوبله خودروها باعث شده مسیرها قفل شوند و وقت مردم تلف شود.
شهروند دیگری نیز اظهار کرد: متأسفانه مسئولان فقط در ایام خاص مثل آغاز مدارس یا نزدیک عید سراغ موضوع ترافیک میروند و بعد فراموش میشود.
وی افزود: زاهدان به طرحی جدی و اجرایی نیاز دارد، نه جلسات و وعدههای تکراری؛ چون این وضعیت علاوه بر خستگی مردم، بر کسبوکارها هم تأثیر منفی گذاشته است.
اجرای طرح پارک حاشیهای هوشمند در زاهدان با همکاری شهرداری مشهد
عباس یعقوبینیا، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری زاهدان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصرهامون»، بیان کرد: اگر شهروندان از طرحهای جدید مطلع شوند، قطعاً خواهند دانست که نگاه شهرداری در حوزه ترافیک، فراتر از ساخت سرعتگیر و محدودسازی است هدف ما ایجاد نظم، آرامش و کاهش ازدحام در خیابانهای اصلی شهر است.
وی با اشاره به اجرای طرح پارکهای حاشیهای هوشمند گفت: برای نخستین بار در زاهدان، خیابانهای مرکزی از جمله باقری، آزادی، طالقانی، شریعتی، امیرالمؤمنین، بهشتی، مولوی و بخشهایی از خیابانهای شمالی و جنوبی در طرح پارک حاشیهای قرار گرفتهاند.
یعقوبینیا افزود: هدف شهرداری از این طرح درآمدزایی نیست، بلکه کنترل ترافیک و آزادسازی معابر است تا مردم بدون استرس و توقفهای بیمورد در سطح شهر تردد کنند.
وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح مستلزم ساماندهی سد معبر و رفع موانع ترافیکی است، یکی از اهداف اصلی، فراهم کردن امکان تردد بهتر برای ناوگان عمومی مانند اتوبوس، ون و مینیبوس در معابر مرکزی و محدوده بازار است.
یعقوبینیا تصریح کرد: در حال حاضر اتوبوسها در برخی خیابانها مانند آزادی به سختی عبور میکنند، زیرا حجم خودروهای شخصی بسیار زیاد است. با اجرای طرح پارک حاشیهای امیدواریم این مسیرها روانتر شوند.
در پاسخ به نگرانی برخی کسبه درباره محدودیتهای احتمالی، معاون حملونقل شهرداری گفت: فضای جلوی مغازهها ملک شخصی نیست و معبر عمومی محسوب میشود. هدف این نیست که مانع فعالیت کسبه شویم، بلکه با مدیریت هوشمند، دسترسی مشتریان آسانتر خواهد شد. در صورت نیاز، صاحبان مغازهها نیز میتوانند با پرداخت هزینه مشخص، از پارک حاشیهای استفاده کنند.
نبود طرح جامع ترافیکی؛ عامل اصلی بینظمی در زاهدان
وی از تکمیل طراحی و تأیید نهایی طرح خبر داد و اظهار کرد: برای تسریع در اجرا، با شهرداری مشهد که تجربه موفقی در این زمینه دارد، تفاهمنامهای امضا کردهایم تا بدون اتلاف زمان و خطاهای تکراری، طرح را در زاهدان به اجرا برسانیم. هدف ما کاهش ترافیک و افزایش بهرهوری شهری است، نه صرفاً محدود کردن تردد.
نبود زیرساختهای هوشمند، طرح جامع ترافیکی و مدیریت یکپارچه، موجب بینظمی در تردد، اتلاف وقت شهروندان و اختلال در فعالیتهای روزمره شده است. اجرای طرح پارک حاشیهای هوشمند با همکاری شهرداری مشهد، گامی مثبت در مسیر ساماندهی معابر و کاهش ازدحام شهری محسوب میشود.
با اطلاعرسانی دقیق، مشارکت شهروندان و رفع موانع اجرایی، این طرح میتواند به بهبود کیفیت زندگی شهری و افزایش بهرهوری حملونقل عمومی در زاهدان کمک کند.