تاریخ انتشار :شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۳
سه شهرستان سراون، سیب و سوران و مهرستان در جنوب سیستان و بلوچستان با توجه به نیاز شدید به خون و فرآورده های خوی با توجه به آمار بالای بیماران تالاسمی و تصادفات جاده ای، تنها دارای یک پایگاه انتقال خون است.
به گزارش عصرهامون؛ پایگاه انتقال خون و فرآورده های خونی شهرستان سراوان در سال 93 راه اندازی شد که از سال 95 به بعد این پایگاه توانست نیاز 40 درصد از شهرستان را تأمین کند.

این پایگاه تنها پایگاه انتقال خون سه شهرستان سراوان، سیب و سوران و مهرستان است که کار خونگیری را انجام می دهد، البته ناگفته نماند که اعضای پایگاه انتقال خون شهرستان با همراهی و همکاری جمعیت هلال احمر در شهرستان های سیب و سوران و مهرستان که فاقد پایگاه هستند به صورت سیار خونگیری می کنند.

پایگاه انتقال خون سراوان در گذشته دو روز در هفته اقدام به خونگیری کرده است و از کمبود پزشک که به صورت ثابت در این مرکز اقدام به فعالیت کند، رنج می برد به گونه ای که در چهار ماه نخست سال جاری فاقد پزشک بوده است. 

به تازگی مشکل پزشک پایگاه انتقال خون شهرستان حل شده است و تعداد روز حضور پزشک از دو روز به سه روز افزایش یافته اما همچنان این پایگاه فاقد پزشک که به صورت ثابت در این پایگاه فعال باشد، است. 

شهرستان سراوان با توجه به اینکه بیشترین مرز خاکی را با کشور پاکستان دارد و بسیاری از افراد بیکاری اقدام به قاچاق سوخت و قاچاق اتباع می کنند، همواره آمار تصادفات و  بیماران نیاز به خون را در این منطقه بالا می برد که مشکلات فراوانی را برای بیمارستان و پایگاه انتقال خون به وجود آورده است. 

از سوی دیگر آمار بالای زاد و ولد و بیماران تالاسمی در این شهرستان موجب شده تا نیاز به خون شهرستان بالا رود که تأمین خون و فرآورده های خونی را برای بیماران این خطه از کشور را با مشکل مواجه کرده است. 

سعیدی کارشناس امور انتقال خون شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون اظهار کرد: به دلیل عدم حضور پزشک به مدت چهار ماه در ابتدای سال جاری، خونگیری در این پایگاه رخ نداده  که شهروندان جهت اهدای خون به شهرستان های مجاور مراجعه می کردند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این پایگاه دارای پزشک است، اضافه کرد: فعالیت خونگیری بعد از ظهر روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه انجام می شود.

کارشناس امور انتقال خون شهرستان سراوان یادآور شد: با توجه به اینکه عمل خونگیری در بعد ازظهر انجام می شود، منجر به کاهش تعداد مراجعه کنندگان اهدای خون در شهرستان شده است.

سعیدی ادامه داد: با تشکیل تیم سیار در شهرستان سیب و سوران، مهرستان و بخش های مرتبط، عمل خونگیری انجام می شود.

وی با بیان اینکه نزدیک به 500 بیمار تالاسمی در شهرستان سراوان وجود دارد، این بیماران را بیشتری مصرف کنندگان خون در شهرستان عنوان و افزود: با توجه به قاچاق انسان، پس از بیمالاران تالاسمی، تصادفی ها و مادران باردار در زمره بیشترین مصرف کنندگان خون قرار دارند.

کارشناس امور انتقال خون شهرستان سراوان  نشان کرد: خون ماده غیر جایگزین است و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و علم تاکنون جایگزینی برای این ماده پیدا نشده، لذا از شهروندان درخواست می شود جهت اهدای خون و نجات جان بیماران نیازمند به خون، به این پایگاه مراجعه کنند.

 سعیدی تصریح کرد: مصرف خون شهرستان در هر ماه هزار واحد است که حدود 400 واحد از شهرستان تأمین و ما بقی از شهرستان ها و استان های مجاور تأمین می شود.

وی در پایان گفت: به علت نداشتن پزشک  قادر به راه اندازی خونگیری در نوبت صبح نیستند.

انتهای پیام/ الف.د
https://www.asrehamoon.ir/vdch6-nz-23nvwd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما