تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۲
مدیریت بهینه ودر هدایت آب ها به هر شیوه ای به مناطقی که کانون اصلی ریزگردها محسوب میگردد در حاشیه دریاچه و مجاورت روستاها که از پوشش گیاهی مناسبی برخوردار است می توانست اثر گزاری مطلوبی را به دنبال داشته باشد .
به گزارش عصر هامون به نقل از ندای هیرمند ، با اذعان بر این نکته مهم که جاری شدن سیلاب های فصلی در سال جاری ، ناشی از بارانهای زمستانی در کشور افغانستان ،بخش های وسیعی از هامون را برگرفت ، نقش حیاتی و مهم در تثبیت ریزگردها از منشا اصلی آن در هامون داشت که به نسبت سالهای گذشته در قسمتهای از مناطق سیستان از تراکم کمتری برخوردار است. 
بر همین اساس مدیریت بهینه ودر هدایت آب ها به هر شیوه ای به  مناطقی که کانون اصلی ریزگردها محسوب میگردد در حاشیه دریاچه و مجاورت روستاها که از پوشش گیاهی مناسبی برخوردار است می توانست اثر گزاری مطلوبی را به دنبال داشته باشد . 
 

یکی از این کانون های اصلی که چند سالی است تل ماسه ها در سطح وسعی در آن انباشته شده در شمال قرقری ودر غرب جاده مواصلاتی تا گمشاد است که گرچه با ایجاد کنربند سیز بخشهای از آن با صرف هزینه های گزاف پوشش داره شده است انا در سایه بی توجهی از رشد نسبی چندان خوبی برخوردار نمی باشد . 
از طرفی در مجاورت روستای اربابی (تخت عدالت) گودی های مشاهده می گردد که با هر بار طوفان عمیقتر می شود و گردو خاک ناشی از آن کل منطقه را در می گیرد ؛ و این در حالی است که آب هامون در چُنگ سرخ تا نزدیکی آن نفوذکرده است و هدایت آب به هر شیوه ای از مبادی مسئول که در راس آن منابع طبیعی ومحیط زیست قرار دارد  می تواند سهم بسزایی در تثبیت و مهار ریزگردها در شمال هیرمند داشته باشد بطوریکه رسوخ آب در قسمتهای از این منطقه رشد گیاهان وتقویت درختان را در پی داشته است . 
 

نکته مهم در این زمینه شناخت چالشهای موجود در منطقه است که با مدیریت صحیح وصرف هزینه های اندک می تواند اثر گذاری چندین برابری را داشته باشد  در گذشته ودر زمان پر آبی  این مناطق جزئی از بستر هامون بوده است  و تݟییرکاربری یر اثر جابجایی گردو غبار مسیرهای نفوذ را مسدود و امکان ابگیری وجود ندارد .
لذا توجه به این امر مهم و شناسایی کانونهای سطحی و فراگیر در مجاورت روستاها می تواند در کاهش ریزگردها موثر بوده و  از صرف هزینه ای گزاف در خصوص توزیع ماسک و غیره که هیچگونه کارایی مثبتی ندارد جلو گیری وبخشی از این اعتبارات در جهت تثبیت و یا ابگیری این مناطق هزینه شود .  
 

 
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcgz397.ak93u4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما