کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشاور سلامت و طب سنتی:

روزه‌داران از پرخوری در افطار و سحر بپرهیزند

24 اسفند 1402 ساعت 0:21

مشاور سلامت و طب سنتی بیان کرد: پرخوری و درهم‌ خوری در وعده افطار و سحر ضعف معده در انجام عمل هضم را به همراه دارد.


یاسمن الفتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» با اشاره به تأکید بر اصول تغذیه در ماه رمضان بیان کرد: وقتی قرار است در یک فاصله کوتاه بعد از تحمل یک مدت‌زمان گرسنگی و تشنگی غذا میل کنیم، باید به این نکته توجه شود که معده به‌واسطه زمان طولانی گرسنه بودن دچار ضعف می‌شود و هضم غذا بسیار سخت می‌شود.
 
وی افزود: مناسب است افطار را  با یک نوشیدنی گرم و کمی شیرین و سبک، ساده و زودهضم شروع کنیم و بهترین گزینه همراه با نوشیدنی گرم مصرف خرما، عسل، انجیر یا کشمش است که علاوه بر افزایش سریع قند خون و رفع ضعف قوا، مانع پرخوری نیز می‌شود.
 
مشاور سلامت و طب سنتی تصریح کرد: اگر قرار است غذایی میل شود یا مخلفات و یا تنقلات استفاده شود، حتماً یک ساعت فاصله از افطار لازم و ضروری است، به دلیل کوتاهی زمان سعی کنید از میوه و آجیل به‌خصوص آنهایی که هضم سختی دارند بافاصله زمانی کم و پشت‌سرهم خودداری کنید.
 
 وی اذعان کرد: بهترین مدل مصرف‌کردن آجیل این است که آجیل را پودر کنید و در شیر در وقت افطار استفاده کنید که علاوه بر مقوی بودن هضم را هم راحت‌تر می‌کند، حجم زیاد آجیل علاوه بر سخت کردن هضم، مشکلات گوارشی و رفلاکس معده و مشکلات این‌چنینی ایجاد می‌کند پس در رعایت کم تنقلات در ماه مبارک رمضان حتماً دقت شود.
 
 الفتی اظهار کرد: سعی شود در وعده افطار و شام غذاهایی استفاده شود که هم کمک کند به داشتن قوای قوی در طول روز و هم عطش را کم کند؛ چون در زمان روزه‌داری تشنگی بر بدن غلبه می‌کند، استفاده از خورشت‌هایی که دارای زرشک و آلو هستند عطش را خیلی کم می‌کند.
 
وی تشریح کرد: در غذاهای سحری از روغن‌های زیتون و کنجد استفاده کنید و انواع خورشت‌ها اعم از خورشت کدو، آلو و یا بامیه را در وعده سحری استفاده شود، استفاده از آلوبخارا و زرشک نیز در وعده سحری بیشتر شود.
 
وی توصیه کرد: در وعده سحری از مصرف ماهی پرهیز شود، همچنین مصرف غذاهای سنگین اعم از کله‌پاچه، حلیم، آبگوشت و غذاهای پرچرب و شیرین و تند و سرخ‌کردنی پرهیز شود.
 
الفتی خاطرنشان کرد: مصرف مناسب سبزی، کاهو و میوه در وعده سحری  مواد مغذی موردنیاز بدن را تأمین می‌کند و به دلیل وجود فیبر و آب کافی مانع تشنگی و گرسنگی در طول روز می‌شود، به‌طورکلی توصیه می‌شود غذاهای چرب که احتیاج به سوخت‌وساز بیشتری دارند استفاده نشود، غذاهای روغن‌دار باعث می‌شود آب بدن برای سوخت‌وساز استفاده شود و در طول روز احساس تشنگی کنید.
 
وی افزود: نان‌های سبوس‌دار که جذب راحت‌تری دارند و قندش دیرتر جذب می‌شود مثل سنگک و بربری نیز در ماه رمضان توصیه می‌شود.
 
انتهای خبر/
 


کد مطلب: 167743

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/167743/روزه-داران-پرخوری-افطار-سحر-بپرهیزند

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir