تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۲۱
مشاور سلامت و طب سنتی بیان کرد: پرخوری و درهم‌ خوری در وعده افطار و سحر ضعف معده در انجام عمل هضم را به همراه دارد.
روزه‌داران از پرخوری در افطار و سحر بپرهیزند
یاسمن الفتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» با اشاره به تأکید بر اصول تغذیه در ماه رمضان بیان کرد: وقتی قرار است در یک فاصله کوتاه بعد از تحمل یک مدت‌زمان گرسنگی و تشنگی غذا میل کنیم، باید به این نکته توجه شود که معده به‌واسطه زمان طولانی گرسنه بودن دچار ضعف می‌شود و هضم غذا بسیار سخت می‌شود.
 
وی افزود: مناسب است افطار را  با یک نوشیدنی گرم و کمی شیرین و سبک، ساده و زودهضم شروع کنیم و بهترین گزینه همراه با نوشیدنی گرم مصرف خرما، عسل، انجیر یا کشمش است که علاوه بر افزایش سریع قند خون و رفع ضعف قوا، مانع پرخوری نیز می‌شود.
 
مشاور سلامت و طب سنتی تصریح کرد: اگر قرار است غذایی میل شود یا مخلفات و یا تنقلات استفاده شود، حتماً یک ساعت فاصله از افطار لازم و ضروری است، به دلیل کوتاهی زمان سعی کنید از میوه و آجیل به‌خصوص آنهایی که هضم سختی دارند بافاصله زمانی کم و پشت‌سرهم خودداری کنید.
 
 وی اذعان کرد: بهترین مدل مصرف‌کردن آجیل این است که آجیل را پودر کنید و در شیر در وقت افطار استفاده کنید که علاوه بر مقوی بودن هضم را هم راحت‌تر می‌کند، حجم زیاد آجیل علاوه بر سخت کردن هضم، مشکلات گوارشی و رفلاکس معده و مشکلات این‌چنینی ایجاد می‌کند پس در رعایت کم تنقلات در ماه مبارک رمضان حتماً دقت شود.
 
 الفتی اظهار کرد: سعی شود در وعده افطار و شام غذاهایی استفاده شود که هم کمک کند به داشتن قوای قوی در طول روز و هم عطش را کم کند؛ چون در زمان روزه‌داری تشنگی بر بدن غلبه می‌کند، استفاده از خورشت‌هایی که دارای زرشک و آلو هستند عطش را خیلی کم می‌کند.
 
وی تشریح کرد: در غذاهای سحری از روغن‌های زیتون و کنجد استفاده کنید و انواع خورشت‌ها اعم از خورشت کدو، آلو و یا بامیه را در وعده سحری استفاده شود، استفاده از آلوبخارا و زرشک نیز در وعده سحری بیشتر شود.
 
وی توصیه کرد: در وعده سحری از مصرف ماهی پرهیز شود، همچنین مصرف غذاهای سنگین اعم از کله‌پاچه، حلیم، آبگوشت و غذاهای پرچرب و شیرین و تند و سرخ‌کردنی پرهیز شود.
 
الفتی خاطرنشان کرد: مصرف مناسب سبزی، کاهو و میوه در وعده سحری  مواد مغذی موردنیاز بدن را تأمین می‌کند و به دلیل وجود فیبر و آب کافی مانع تشنگی و گرسنگی در طول روز می‌شود، به‌طورکلی توصیه می‌شود غذاهای چرب که احتیاج به سوخت‌وساز بیشتری دارند استفاده نشود، غذاهای روغن‌دار باعث می‌شود آب بدن برای سوخت‌وساز استفاده شود و در طول روز احساس تشنگی کنید.
 
وی افزود: نان‌های سبوس‌دار که جذب راحت‌تری دارند و قندش دیرتر جذب می‌شود مثل سنگک و بربری نیز در ماه رمضان توصیه می‌شود.
 
انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcfjedymw6dvea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما