کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رییس اداره حفاظت محیط زیست چابهار خبر داد

دستگیری متخلفین شکار غیرمجاز پرنده دراج در شهرستان چابهار

17 تير 1393 ساعت 7:30

رییس اداره حفاظت محیط زیست چابهار از دستگیری دو نفر شکارچی غیرمجاز که اقدام به شکار پرندگان حمایت شده و کمیاب دراج و کبک جیرفتی نموده بودند خبر داد.


به گزارش سرویس انتظامی عصر هامون، اشرف علی حسینی در گفتگو با چهاربهاران اظهار داشت: دو نفر شکارچی غیرمجاز در حین برگشت از سفر خود که اقدام به شکار پرندگان حمایت شده و کمیاب دراج و کبک جیرفتی نموده بودند با هوشیاری مأمورین نیروی انتظامی بدام افتادند.
وی افزود : در بازرسی از خودروی این متخلفین تعداد ۲۱قطعه پرنده کبک جیرفتی و دراج و یک قبضه اسلحه ساچمه زنی و تعداد ۳۷عدد فشنگ کشف و ضبط گردید.
حسینی بیان کرد : پرنده دراج از پرندگان بومی دایمی منطقه چابهار است که بعلت شکار و صید بی رویه و تخریب زیستگاه تعداد آن محدود و رو به کم شدن می باشد.
وی به مشخصات ظاهری این پرنده کمیاب اشاره کرد و تصریح کرد : پرنده نر سیاه و با خال‌ها و راه‌راه عرضی سفید به ویژه در پهلوها ، تارک و پس گردن قهوه‌ای ، نوار چشم سیاه ، پوش‌پرهای گوش و گونه سفید و نیم طوق پهن خرمائی در پس گردن دارد و پرنده ماده قهوه‌ای است با خط وخال سیاه و نخودی و یک لکه بزرگ خرمائی در پس گردن دارد ، پرهای کناری دم در هر دو جنس سیاه است .
وی ادامه داد : معمولا این پندگان جفت جفت دیده می شود و عموما خود را از انظار مخفی نگاه می دارد و به دشواری می توان آن را وادار به پرواز کرد.
اشرفعلی حسینی بیان کرد : تخم گزاری این پرنده تنها در فصل بهار با حدود ۱۰ تا ۱۲ تخم است که تخم ها پس از ۲ ماه به جوجه تبدیل می شوند ، جوجه های این پرنده در لانه نمی مانند و به سرعت از لانه خارج می شوند ، سطح پرواز پرنده دراج کم است و در ارتفاع پایین پرواز می کند و این پرنده همه چیز خوار بوده و تنوع غذایی، گیاهی و جانوری زیادی دارد، اما اغلب غذای این پرنده را بذر گیاهان و حشرات تشکیل می‌دهد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست چابهار خاطر نشان کرد : باستناد قوانین و مقررات زیست محیطی جریمه یک قطعه دراج چهارمیلیون ریال می باشد و متخلفین علاوه بر پرداخت خسارت به محیط زیست ، مجازات حبس سه ماه تا سه سال را نیز بایستی بگذرانند.
انتهای پیام/9031


کد مطلب: 55847

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/55847/دستگیری-متخلفین-شکار-غیرمجاز-پرنده-دراج-شهرستان-چابهار

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir