کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل شیلات آب‌های داخلی سیستان و بلوچستان خبر داد:

احداث استخرهای خرد مقیاس پرورش ماهی در منازل روستایی

5 فروردين 1403 ساعت 0:33

مدیرکل شیلات آب‌های داخلی سیستان و بلوچستان از احداث استخرهای خرد مقیاس پرورش ماهی در مناطق روستایی این استان خبر داد.


عیسی میرانی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» بیان کرد: یکی از روش‌های بسیار مؤثر در افزایش بهره‌وری که نقش مهم و اساسی در ایجاد اشتغال پایدار در قالب مشاغل خانگی، کسب درآمد برای خانوار روستایی، تولید گوشت سفید و قرمز و از همه مهم‌تر ماندگاری جوامع روستایی دارد احداث استخرهای خرد مقیاس در محل منازل روستاییان است.
 
وی افزود: بسته به فضایی که در منازل موجود است می‌توان استخرهای خرد مقیاس با قطر ۱۲-۴ متر احداث کرد و حول این استخرها مجموعه‌ای از فعالیت‌های تلفیقی و حیات‌بخش کشاورزی از قبیل پرورش ماهی، زراعت، گلخانه، باغداری، پرورش دام سبک‌وسنگین، زنبورعسل، اردک، مرغ محلی، کشت محصولات سبزی و صیفی‌جات، گیاهان دارویی، گل محمدی و... شکل داد.

میرانی شاهرودی تصریح کرد: علی‌رغم تمامی محدودیت‌های منابع آبی موجود در استان، این طرح‌های خرد مقیاس از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است و به نحو مطلوبی درحال‌توسعه در سطح استان علی‌الخصوص شمال استان هستند به‌عنوان یک الگوی موفق کشوری در استان در حال اجراست.

مدیرکل شیلات آب‌های داخلی با اشاره به احداث ۲ هزار باب استخر خرد در منطقه سیستان گفت: به لحاظ راندمان تولید، در هر باب استخر خرد پیش‌ساخته، بتنی و خاکی ۸۰ مترمربعی به‌راحتی می‌توان پس از یک دورهٔ شش‌ماهه، بین یک تا یک و نیم‌تن ماهی قزل‌آلا برداشت کرد.

 گفتنی است: بیش از ۱۱ نوع فعالیت تلفیقی دیگر نیز در مجاورت استخرها شکل می‌گیرد که در واقع این نوع عملکرد طرح‌های خرد خانگی مصداق عینی تحقق اقتصاد مقاومتی است و نقش پدافند غیرعامل را در نگهداشت و حفظ جوامع روستایی ایفا می‌نمایند.
 
انتهای خبر/
 


کد مطلب: 167828

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/167828/احداث-استخرهای-خرد-مقیاس-پرورش-ماهی-منازل-روستایی

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir