تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۳
مدیرکل شیلات آب‌های داخلی سیستان و بلوچستان خبر داد:

احداث استخرهای خرد مقیاس پرورش ماهی در منازل روستایی

مدیرکل شیلات آب‌های داخلی سیستان و بلوچستان از احداث استخرهای خرد مقیاس پرورش ماهی در مناطق روستایی این استان خبر داد.
احداث استخرهای خرد مقیاس پرورش ماهی در منازل روستایی
عیسی میرانی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» بیان کرد: یکی از روش‌های بسیار مؤثر در افزایش بهره‌وری که نقش مهم و اساسی در ایجاد اشتغال پایدار در قالب مشاغل خانگی، کسب درآمد برای خانوار روستایی، تولید گوشت سفید و قرمز و از همه مهم‌تر ماندگاری جوامع روستایی دارد احداث استخرهای خرد مقیاس در محل منازل روستاییان است.
 
وی افزود: بسته به فضایی که در منازل موجود است می‌توان استخرهای خرد مقیاس با قطر ۱۲-۴ متر احداث کرد و حول این استخرها مجموعه‌ای از فعالیت‌های تلفیقی و حیات‌بخش کشاورزی از قبیل پرورش ماهی، زراعت، گلخانه، باغداری، پرورش دام سبک‌وسنگین، زنبورعسل، اردک، مرغ محلی، کشت محصولات سبزی و صیفی‌جات، گیاهان دارویی، گل محمدی و... شکل داد.

میرانی شاهرودی تصریح کرد: علی‌رغم تمامی محدودیت‌های منابع آبی موجود در استان، این طرح‌های خرد مقیاس از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است و به نحو مطلوبی درحال‌توسعه در سطح استان علی‌الخصوص شمال استان هستند به‌عنوان یک الگوی موفق کشوری در استان در حال اجراست.

مدیرکل شیلات آب‌های داخلی با اشاره به احداث ۲ هزار باب استخر خرد در منطقه سیستان گفت: به لحاظ راندمان تولید، در هر باب استخر خرد پیش‌ساخته، بتنی و خاکی ۸۰ مترمربعی به‌راحتی می‌توان پس از یک دورهٔ شش‌ماهه، بین یک تا یک و نیم‌تن ماهی قزل‌آلا برداشت کرد.

 گفتنی است: بیش از ۱۱ نوع فعالیت تلفیقی دیگر نیز در مجاورت استخرها شکل می‌گیرد که در واقع این نوع عملکرد طرح‌های خرد خانگی مصداق عینی تحقق اقتصاد مقاومتی است و نقش پدافند غیرعامل را در نگهداشت و حفظ جوامع روستایی ایفا می‌نمایند.
 
انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcj8aevouqemoz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما