تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۷
در دولت یازدهم باوجود اظهر من الشمس بودن بعضی از اشتباهات و تصمیمات یا استعفایی رخ نمی‌دهد و یا اگر استعفایی انجام شود برای ایجاد رضایت کاذب در مردم و حتی فرار از پاسخگویی و ماست‌مالی کردن موضوع است.
اصرار آخوندی برای حفظ صندلی؛ از استعفاهای انحرافی تا عذرخواهی در وقت اضافه
به گزارش سرویس عصرهامون به نقل از رهیاب: «استعفای وزیر کره جنوبی به دلیل قطع یک‌ساعته برق»، «استعفای وزیر راه مصر در پی تصادف اتوبوس و قطار»، «ریزش سقف فروشگاه در لتونی و استعفای نخست وزیر»، «شیرخشک آلوده و استعفا رئیس سازمان امنیت غذایی در چین» و...
 
موارد بالا نمونه ای از استعفای مدیران رده بالای کشورهای مختلف جهان در برخورد با حوادثی که در حوزه کاری خودشان رخ داده بود. استعفاهایی که نشان از وجود فرهنگ مسئولیت پذیری در یک نهاد و یا یک فرد است.

این موارد استعفا در دولت‌های مختلف بعضی از کشورها بعضاً همراه با عذرخواهی سیاسی و حتی تسلیم در برابر افکار عمومی و قانون همراه بوده است که در نوع خود قابل تأمل است.

اما آنچه در دولت حسن روحانی که از قضا شعارش نیز اعتدال بوده است نبود حتی رنگ و بویی از استعفاهای موارد فوق است چه رسد به پذیرش خطا در یک تصمیم یا مجموعه.

در دولت یازدهم با وجود اظهر من الشمس بودن بعضی از اشتباهات و تصمیمات یا استعفایی رخ نمی‌دهد و یا اگر استعفایی انجام شود برای ایجاد رضایت کاذب در مردم و حتی فرار از پاسخگویی و ماست مالی کردن موضوع است.

استعفای صفدر حسینی رییس صندوق توسعه ملی بعد از افشای حقوق نجومی و همچنین استعفای فانی وزیر آموزش و پروش پیش از استیضاح و رسیدگی به اختلاس صندوق توسعه فرهنگیان فقط مشتی از خروار در این خصوص هستند.

بر همین اساس در روزهای گذشته، حادثه ای تکان دهنده در سمنان اتفاق افتاد و دو قطار مسافربری در یک خط عبوری با هم برخورد شدیدی کردند که باعث جان باختن 45 تن و زخمی و مجروح شدن بیش از 105 تن از هموطنانمان شد؛ حادثه ای هولناک که به دلیل سوختگی اجساد، حتی شناسایی آن‌ها را غیر ممکن ساخته است.

با این وجود عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم که چند ماه پیش از در دیدار رهبری گفته بود که در سیستم جدید قطار تهران-مشهد حتی اگر لوکوموتیوران سکته هم کند هیچ صدمه ای به مسافران نخواهد رسید! درباره این حادثه هولناک می‌گوید خوشبختانه تمام مسافران قطار بیمه بوده‌اند!

هرچند این اولین حادثه مرگبار در زمان تصدی گری آخوندی نبود؛ در مردادماه 1393 یک فروند هواپیما هم در پی سقوط منجر به مرگ 40 نفر شده بود.

پس از وقوع سانحه هواپیما بود که موضوع استیضاح آخوندی مطرح شد، اما آخوندی که مایل نبود صندلی وزارت راه و شهرسازی از دست بدهد، موفق شد با طرح استعفای معاون وقت خود و رئیس آن زمان سازمان هواپیمایی کشوری، از موضوع استیضاح فاصله بگیرد.

اکنون بعد از حادثه هولناک در سیستم ریلی کشور دوباره موضوع استیضاح آخوندی و حتی استعفای وی مطرح شده است که این بار نیز آخوندی برای مقابله با این موضوع دست به قربانی کردن معاونان خود زد و مدیرعامل راه‌آهن استعفا داد.

فارغ از توانمندی یا عدم توانایی مدیر مستعفی ولی گویا این استعفا نیز برای گریز از موضوع استعفا و کمرنگ کردن استیضاح صورت گرفته، موضوعی که البته در شبکه‌های اجتماعی نیز شاخ و برگ‌های بسیاری پیدا کرده است.

این در حالی است که همچنان نمایندگان مجلس دهم نیز بر استعفا و استیضاح وزیر راه تاکید دارند و معتقدند که معقول‌ترین راه عذخواهی و استعفای آخوندی است.

در این میان هرچند حسن روحانی هم برای حادثه کشته شدن زائران مشهدالرضا در خط آهن سمنان دستوراتی صادر کرده ولی با مقایسه محتوایی با دستوراتی که برای سخنرانی یکی از نمایندگان در مشهد صادر کرده است می‌توان عمق فاجعه را فهمید، فاجعه ای که ضرب المثل دود از کنده بلند می‌شود را در اذهان تداعی می‌کند.

حال باید دید در روزهای آینده نمایندگان مردم در خانه ملت چه تصمیمی برای وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی خواهند گرفت، وزیری که اینک پس از چند روز از وقوع حادثه از مردم عذرخواهی کرده است ولی گویا اصرار به حفظ صندلی خود در ایام باقی مانده از دولت یازدهم را دارد. https://www.asrehamoon.ir/vdcjtveh.uqeyazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما