تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۹
اولین قربانی بیماری هاری در شهرستان هیرمند؛ در جنوب این شهرستان اتفاق افتاد؛ جایی که کودک 9ساله ای بر اثر گازگرفتگی سگ و سهل انگاری خانواده در مراجعه به مراکز درمانی جان سپرد.
به گزارش عصر هامون به نقل از  ندای هیرمند؛ این روزها در حالی طوفان و گرمای 50 درجه هوا اجازه خارج شدن از منازل به سیستانی را نمی دهد که معضل جدید به نام بیماری هاری در منطقه شیوع پیدا کرده است و ترس از سگ های ولگرد و انتشار این حیوانات وحشی هر روز بیشتر می شود.
با وجود تعداد سگ های زیاد  در چند سال اخیر هیچ نشانی از بیماری هاری در سیستان دیده نمی شد؛ اما با ورود سگ های افغان هار به روستاهای شمال منطقه سیستان؛ این بیماری به طوری در منطقه شیوع پیدا کرده  که تا کنون تعداد 5 شهروند سیستانی را به کام مرگ کشانده است.
در اوایل سال جدید بود که اهالی چند روستای شمال شهرستان هیرمند خبر از ورود تعدادی سگ عجیب و وحشی را به منطقه دادند؛ این سگ ها به گفته اهالی روستا با سگ های ایرانی فرق داشته و به طوری خلق وحشی آنها نشان می داد که به بیماری هاری مبتلا هستند.
سگ های افغانی نه تنها خلق وحشی دارند بلکه حمله به انسان ها را نیز بر خلاف سگ های منطقه سیستان انجام می دهند؛ بدین صورت در کمتر از پنج ماه سگ های منطقه سیستان نیز از بیماری هاری نتوانستند جان سالم ببرند به طوری که از شمال تا جنوب شهرستان هیرمند که 110 کیلومتر مسافت دارد بیماری هاری انتشار یافت.
اولین قربانی بیماری هاری در شهرستان هیرمند؛ در جنوب این شهرستان اتفاق افتاد؛ جایی که کودک 9ساله ای بر اثر گازگرفتگی سگ و سهل انگاری خانواده در مراجعه به مراکز درمانی جان سپرد.
در این مدت که بیماری هاری در منطقه سیستان شیوع پیدا کرده است؛ اداره دامپزشکی های کل منطقه سیستان و همچنین دانشگاه علوم پزشکی زابل در صدد آمده انده تا کلاس هایی جهت شناخت بیشتر این بیماری در روستاها برگزار کنند.
 
 
 
 

 
 
 
مشاهده 282 مورد حیوان گزیدگی در شهرستان هیرمند
 
 
 
حمید رضا بزی مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل در گفت و گو با پایگاه خبری ندای هیرمند؛ بیان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 282 مورد فرد حیوان گزیده به مرکز درمان پیشگیری از هاری و بیمارستان شهدای هیرمند مراجعه کرده اند.
وی افزود: بر اساس دستورالعمل کشوری اقداماتی  از قبیل شستشوی محل جراحت با آب و صابون، ضد عفونی محل جراحت، توصيه به اينكه اين زخمها نبايد پوشانده شود، تزريق سرم و واكسن مورد نیاز هاري  برابر دستورالعمل ، پیگیری ادامه درمان پیشگیری بیمار، تاکید بر تحت نظر قرار دادن حیوان مهاجم (سگ) به مدت 10روز به مراجعه کنندگان توسط پزشکان بیمارستان صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص جمع آوری ، اتلاف و دفن بهداشتی سگ های ولگرد شهرداری و دهیار ی ها متولی اصلی این برنامه می باشند و سایر ارگان ها چون نیروی انتطامی ، بهداشت و ....به عنوان همیار شهرداری در این برنامه  هستند .
 
 
 
 
 

 
چگونه از بیماری هاری در امان باشیم
 
 
دکتر مهران عبادتی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان هیرمند در گفتگو با ندای هیرمند؛ گفت: افراد گازگرفته شده نسبت به محل زخم جدی عمل کنند و به محض مشاهده به مدت 15 دقیقه محل زخم تا عمق را با آب و صابون شست و و بدهند.
عبادتی خاطرنشان کرد: اتلاف سگ های ولگرد جزو برنامه های شهرداری است و این نهاد متولی جمع آوری سگ های ولگرد می باشد،و شبکه بهداشت و درمان تنها ناظر و پیگیر کار است .
وی گفت: هر نوع گازگرفتگی در منطقه از نوع سگ،گربه،روباه و شغال به شبکه بهداشت و درمان اطلاع داده می شود و در این خصوص بهورزان آموزش دیده اند تا در هنگام گازگرفتگی با شست وشوی به موقع مانع از انتشار بیماری شوند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان هیرمند خاطرنشان کرد: اگر مراحل درمان به موقع بر روی فرد اجرا شود قطعاً بیمار دچار هاری نمی شود و خطرات آن از فرد دور خواهد شد.
وی ادامه داد: کسانی که در کل منطقه سیستان در این چند وقت اخیر دچار بیماری هاری شده اند سهل انگاری خود آنان در هنگام گازگرفتگی بوده است که پس از مدت طولانی به بیمارستان مراجعه کرده اند.
عبادتی با بیان اینکه یک اتاق هاری در مرکز شهرستان هیرمند دایر شده است گفت: واکسن هاری برای همه ی افراد به صورت رایگان است درصورتی که هزینه های این واکسن به صورت آزاد بسیار سنگین است.
وی گفت: در اتاق هاری مرکز شهری شبکه بهداشت و درمان هیرمند فرد گازگرفته شده در وان حمام شست و شو داده می شود واکسیناسیون در همان مکان به فرد تزریق می شود تا خطرات بیماری هاری  از فرد دور شود.
عبادتی تاکید کرد: افرادی که سگ های خانگی نگهداری می کنند حتما با مراجعه به اداره دامپزشکی جهت واکسیناسیون حیوان خانگی خود اقدام کنند.
وی همچنین گفت: مردم تجمعات سگ های ولگرد را به دهیاری های اطلاع بدهند تا ما با دامپزشکی هماهنگ کنیم و ضمن معاینه آنها هاری را شناسایی و در صورت نیاز سگ های ولگرد را از آن محل جمع آوری شوند.
رئیس شبکه بهداشت درمان شهرستان هیرمند آموزش افراد در هنگام وقوع گازگرفتی حیوان را بسیار مهم دانست و افزود: شست وشوی فرد گازگرفته شد در هنگام وقوع حادثه با آب و صابون بسیار جدی است، و پس از شست و شو بلافاصله به بیمارستان نزدیک خود مراجعه کنند.
وی گفت: واکسن هاری طی پنج مرحله در 28 روز انجام می شود که هزینه آن کاملا برای همه ی افراد رایگان می باشد. https://www.asrehamoon.ir/vdcjyoeh.uqemazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما