تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۴
در پی یکی از سوالات کاربربان سایت در خصوص وصیت برای جنین به سراغ یک کارشناس حقوقی رفته و پاسخگوی این کاربر در این گزارش خواهیم بود.
آثار حقوقی سقط جنین در وصیت

به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون به نقل از دادمردان در پی یکی از سوالات کاربربان سایت در خصوص وصیت برای جنین به سراغ یک کارشناس حقوقی رفته و پاسخگوی این کاربر در این گزارش خواهیم بود.

سوال: من قبل از فوت همسرم باردار بودم و او طی وصیت نامه ای که من از آن اطلاع نداشتم یک سوم از اموالش را برای فرزند من وصیت کرده حالا جنین من سقط شده است لطفا بفرمایید تکلیف آن یک سوم که در وصیت نامه ذکر شده است چه می شود؟ضمنا من همسر دوم مرحوم هستم

در این رابطه محیا محمد پور در گفت وگو با دادمردان اظهار داشت: درصورتی که وصیت برای حملی(جنین) به عمل آید و این جنین سقط شود ارث که به نام جنین بوده به ورثه جنین می رسد مگر اینکه خود ورثه سبب سقط شده باشد که در این صورت از ارث محروم می شود و طبق مقررات ارث  ارثیه، به وارث دیگر می رسد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: مثلا اگر  زن بدون اطلاع شوهر برای سقط جنین به پزشک مراجعه می کند  و خود مادر سبب سقط جنین  شود مادر از  ارث جنین سهمی نمی برد و ارثیه جنین به ورثه دیگر  از قبیل بردار و خواهر، جد یا جده او خواهد رسید.

  وی خاطر نشان کرد:با استناد به ماده ۸۵۲ قانون مدنی، اگر حمل در نتیجه جرمی سقط شود موصی به ، به ورثه او می رسد مگر اینکه جرم مانع ارث باشد. زیرا موصی به متعلق به حمل است و مانند ترکه به ورثه او خواهد رسید، مگراینکه وارث قاتل محسوب شود که دراین صورت طبق ماده ۸۸۰ قانون مدنی  قتل از موانع ارث خواهد بود.

محمد پور در پایان گفت: اینکه جنین از همسر اول یا دوم باشد هیچ فرقی در اصل موضوع ندارد و اگر مادر در سقط جنین دخیل نباشد ارثیه جنین به مادرش می رسد.

https://www.asrehamoon.ir/vdce7n8f.jh8x7i9bbj.html
منبع : دادمردان
نام شما
آدرس ايميل شما