تاریخ انتشار :يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۲
طولاني بودن زمان پرواز، محققين را واداشت تا هواپيماهاي مسافربري با سرعت فراصوت توليد کنند.
سريع‌ترين هواپيماهاي مسافربري جهان + تصاوير
سريع‌ترين هواپيماهاي مسافربري جهان + تصاوير
به گزارش عصر هامون، پيشرفت فناوري روز به روز بيشتر بشر را تحت تاثير قرار داده است.البته اين پيشرفت همزمان با نيازهاي افراد جامعه بوده و يکي از اين نياز ها کاهش زمان پروازي دور برد مي باشد که ساعت ها به طول مي انجامد.

به همين علت دو هواپيماي مسافربري با سرعت فراصوت ساخته شدند و توانست در کمترين زمان مسافت‌هاي طولاني را طي کنند.البته شايد هنوز براي تکنولوژي هضم اين حجم پيشرفت ممکن نبود وهر دو هواپيما بازنشست شدند.

اولين هواپيماي مسافربري فراصوت توسط اتحاد جماهير شوروي ساخته شد و توپولف ۱۴۴ نام گرفت.اين هواپيما اولين پرواز خود را در آخرين روز سال ۱۹۶۸ با موفقيت انجام داد.اما اين هواپيما رقيب قدرتمندي در اروپا داشت.



به سرعت شرکت‌هاي هواپيمايي بزرگ آن زمان آماده خريداري اين پرنده مي شدند و قرار بود اولين حضور بين المللي اين پرنده در نمايشگاه هوايي پاريس ۱۹۷۳ باشد که بنا به دلايلي هواپيمايي نمونه که قرار بود در اين نمايشگاه نشان داده شود سقوط کرد و باعث ترس شرکت‌ها از خريد آن شد.



توپولوف ۱۴۴ مي توانست با ۱۴۰ مسافر مسافت ۶۸۰۰ کيلومتري را بدون توقف پرواز کند.حداکثر سرعت اين پرنده ۲۴۳۰ کيلومتر بر ساعت يا ۲.۲۹ برابر سرعت صوت مي باشد.حداکثر ارتفاع پروازي پرنده ۶۵۰۰۰ پا از سطح زمين بود و هنگام برخواستن وزن آن به ۲۰۷ تن مي رسيد.



از اين پرنده ۱۶ فروند توليد شد که همگي در سال ۱۹۸۴ به دليل نقص در بدنه و مصرف بالاي سوخت بازنشست شدند.

اما هواپيماي دوم کنکورد بود که اندکي بعد از توپولوف ۱۴۴ در دومين روز ماه ميلادي مارس ۱۹۶۹ به پرواز در آمد.اين پرنده همراه با سر و صداي زياد تبليغاتي توليد شد تا بتواند از رقيب خود پيشي گرفته و به شرکت‌هاي هواپيمايي فروخته شود.



کنکورد مي توانست مسير‌هاي طولاني بين اروپا و نيويورک را در نصف زماني که بقيه هواپيماها طي مي کردند پرواز کند.هرچند سرعت آن به رقيب خود يعني توپولوف ۱۴۴ نمي رسيد.


نماي داخلي کنکورد
حداکثر سرعت اين پرنده ۲۱۷۹ کيلومتر بر ساعت مي باشد و برد مفيد آن با ۱۲۰ مسافر در حدود ۷۲۰۰ کيلومتر بود.البته کنکور مصرف سوخت سرسام آوري نيز داشت.اين پرنده در هر کيلومتر ۱۳ کيلوگرم سوخت مصرف مي کرد.



سرانجام پس از توليد ۲۰ فروند از هواپيماي کنکورد،اين پرنده در ۲۶ نوامبر ۲۰۰۳ به علت مصرف سوخت بالا و سر و صداي زياد و ضريب ايمني پايين براي هميشه با صنعت هوانوردي تجاري خداحافظي کرد و به موزه رفت.

انتهای پیام/ 4030 https://www.asrehamoon.ir/vdcee78e.jh8ovi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما

salar
عجب چیزی ایران هم میتونه درستش کنه؟