تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۸
آموزش‌های مهارت‌آموزی برای توسعه فردی ‌و اجتماعی معلولان، مسیری آسان برای رسیدن به اشتغال پایدار است.
ایجاد اشتغال پایدار جامعه معلولین با آموزش‌های مهارتی در سیستان‌وبلوچستان
میزگرد خبرنگار عصرهامون با مدیرکل بهزیستی و معاون امور توانبخشی بهزیستی سیستان‌وبلوچستان پیرامون خدمات توانبخشی و توانپزشکی به جامعه هدف معلولین در سطح استان برگزار شد.
 
عباسعلی اویسی، مدیرکل بهزیستی سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: بیش از ۷۰ هزار نفر معلول در سراسر استان تحت پوشش سازمان بهزیستی در استان در حوزه‌های مختلف از خدمات و برنامه‌ها بهره می‌برند.
 
وی افزود: اجرای طرح سی بی آر؛ یکی از اقدامات مبنایی که در سطح شهر و روستاهای استان و در حوزه کمک به معلولین در حال انجام است برای توانمندسازی افراد معلول جامعه محور در این طرح است و ظرفیتی که خود اجتماع برای بهبود و توانمندسازی برای آنان تعریف می کند و ظرفیت‌های کارشناسی و مالی سازمان بهزیستی از این اقدامات حمایت می‌کند.
 
وی با اشاره به خدمات آموزشی جامعه معلولین استان تصریح کرد: هزینه‌های تحصیل بیش از ۸۰۰ نفر معلول دانشجو و سه هزار دانش آموز تحت پوشش خدمات بهزیستی استان هستند.
 
مدیرکل بهزیستی استان گفت: در حوزه خدمات توانبخشی و توانپزشکی علاوه بر مراکزی که تحت سازمان بهزیستی است، قرارداد‌های متعددی بین سازمان و بخش خصوصی و در برخی مواقع بخش دولتی منعقد شده تا معلولین از بستر خدمات توانبخشی موجود در جامعه با دسترسی راحتی بیشترین بهره‌برداری را کنند.
 


۷۰ درصد تعرفه خدمات توانبخشی را بیمه پرداخت می کند

وی اظهار کرد: بیمه سلامت، بیمه پایه‌ای تعریف شده و بر مبنای آن ۵۹ خدمت توان‌پزشکی زیل خدمات بیمه پایه در بیمه سلامت تعریف شده و۷۰ درصد تعرفه خدمات توانبخشی را بیمه پرداخت می کند.
 
اویسی با اشاره به مراکز مراقبت از نگهداری معلولین در سطح استان گفت: معلولینی که به هر طریقی امکان مدیریت و نگه‌داشت در خانواده برای آنان ممکن نیست توسط ۱۲ مرکز نگهداری از معلولین ذهنی، جسمی، سالمندان و بیماران روانی مزمن و هر فردی که به هر طریقی دچار معلولیت است در این مراکز خدمات و ظرفیت‌های لازم را دریافت می کنند.
 
وی با بیان اینکه خدمات و برنامه‌های دیگری هم به جامعه هدف معلولین در استان به طور مستمر در حال انجام است، اذعان کرد: کمک هزینه ازدواج، مشاوره ژنتیک قبل ازدواج به‌صورت رایگان در اختیار این افراد است.
 
مدیرکل بهزیستی سیستان‌وبلوچستان با اشاره به حوزه توانمندسازی جامعه معلولین ادامه داد: ظرفیت‌های خود اشتغالی و ظرفیت‌هایی که برای اشتغال از طریق کارفرمایی با در اختیار گذاشتن وام هایی با بهره کم و وام‌های تبصره‌ای تعلق می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: در سال جاری اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان در این حوزه برای اشتغال معلولین هزینه شده است و ۱۰۰ میلیارد تومان هم برای وام‌های تبصره‌ای دریافت کرده‌ایم.
 
 وی با اشاره به مهارت‌آموزی جامعه معلولین تصریح کرد: متناسب با نوع معلولیت افراد، حرفه و مهارت به آنان پیشنهاد می‌شود و مرکزی با مشارکت سازمان فنی و حرفه ای در دو ماه اخیر در محل سازمان فنی حرفه‌ای، مرکز مشاوره کاریابی برای معلولین ایجاد شده است.
 
اویسی گفت: یکی از زمینه‌هایی که معلولین را به سمت شغل مدنظر آنان هدایت می‌کنیم زمینه‌ای است که با وضعیت معلولین تناسب داشته باشد و تعداد متنابهی از آنان کسانی هستند که در حال حاضر کار و شغل دارند و علاوه بر جامعه هدف مثل خودشان توانیاب باشند تحت پوشش برنامه‌های شغلی قرار دادند و از مردم عادی هم در این مراکز استفاده و به جامعه خدمات می‌دهند.
 


حرفه‌آموزی، از مهم ‌رین برنامه های سازمان بهزیستی برای توانمندسازی جامعه معلولین است

امین الله هاشمزهی، معاون امور توانبخشی بهزیستی سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم در بحث توانمندسازی معلولان توانبخشی و حرفه‌آموزی در سطح استان برای ذهنی بالای ۱۵ سال راه‌اندازی شده و صفر تا صد حرفه را به خانواده و فرد معلول آموزش می‌دهند.
 
وی با اشاره به راه‌اندازی مراکز پشتیبانی شغلی افزود: معلولینی که جویای کار هستند به کارفرمایان معرفی و پیگیر برنامه‌های حمایتی اشتغال آنان تا به سرانجام رسیدن هستیم.
 
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تصریح کرد: از مهمترین اقدامات سازمان بهزیستی توانمندسازی خانواده‌ها است، مراکز روزانه آموزشی برای معلولان ذهنی، جسمی و حرکتی، کم‌بینا و نابینا و کم‌شنوا و ناشنوا و حتی بیماران روانی با هدف کمک به خانواده ها دایر شده است.
 
وی ادامه داد: جامعه هدف معلولین خدمات آموزشی، حرفه‌آموزی و توانبخشی دریافت می‌کنند و در یک چرخه توانمندسازی قرار می‌گیرد.

هاشمزهی با اشاره به فرهنگ غنی مردم و مواجه با فرد سالمند و معلول افزود: مهمترین قضیه که در فرهنگ استان ما وجود دارد نگهداری از فرد معلول و سالمند در خانه است، یکی از اولویت‌های سازمان نگهداری در خانواده‌ها است با برنامه‌هایی از جمله پرداخت حق پرستاری به این خانواده ها واریز می شود.
 
وی با اشاره به دیگر خدمات ویژه به خانواده‌هایی که افراد معلول و سالمند در خانه نگهداری می‌کنند، اذعان کرد: استخدام مراقبین در منزل و ویزیت مستقیم پزشک و پرستار در خانه با انجام خدماتی نظیر: چکاب ماهانه، آزمایش‌های رایگان و خدمات توانبخشی در خانواده‌ها انجام می‌شود که از دیگر طرح های بهزیستی برای جامعه هدف معلولین است.
 
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان گفت: طرح‌های توانمندسازی ویژه سالمندان، نابینایان و ضایعات نخاعی در سطح استان با مشارکت موسسات در منازل اجرا می‌شود و دولت در قبال خدماتی که به جامعه هدف ارائه می شود به موسسات یارانه پرداخت می‌کند.
 
انتهای خبر/ https://www.asrehamoon.ir/vdcjmieviuqeiyz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما