تاریخ انتشار :جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۱۵
ضرورت استفاده از ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز؛

توسعه فضاهای آموزشی در جنوب سیستان و بلوچستان ضروری است

افزایش سرانه فضاهای آموزشی در جنوب سیستان و بلوچستان یک ضرورت است که نیازمند توجه ویژه متولیان امر و خیران است.
توسعه فضاهای آموزشی در جنوب سیستان و بلوچستان ضروری است
 به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، مدرسه یک فضای بسیار مؤثر در آموزش و تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان به شمار می‌رود و نقش یک معلم را در تعلیم‌وتربیت دارد و نمی‌توان نقش این فضا را در بهبود و کیفیت آموزش نادیده گرفت.
 
فضای آموزشی باید از لحاظ فیزیکی مطلوب باشد، هرچه کیفیت فضای آموزشی افزایش پیدا کند سبب افزایش کیفیت آموزش می‌شود.
 
یکی از استان‌های که کمترین سرانه فضای آموزشی را در کشور دارد سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران است، اگرچه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای توسعه فضاهای آموزشی انجام شده، اما با رشد فزاینده جمعیت دانش‌آموزی این اقدامات جواب‌گوی نیاز جمعیت دانش‌آموزی نیست و نیاز است تا دولت و مسئولین دست‌اندرکار توجه ویژه‌ای جهت توسعه فضاهای آموزشی در استان انجام دهند.
 
سرانه فضای آموزشی در کشور به‌ازای هر دانش‌آموز ۸ مترمربع است که به گفته متولیان امر این سرانه در سیستان و بلوچستان ۳٫۳ مترمربع است.
 
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی در حوزه جنوب سیستان و بلوچستان کمتر از ۲ مترمربع است بیان کرد: شهرستان‌های چابهار، نیک‌شهر، زرآباد، کنارک، قصرقند و دشتیاری برای رسیدن به سرانه استاندارد ۸ مترمربعی کشور نیازمند ساخت حداقل ۵ هزار کلاس درس جدید هستند تا بتوان دانش‌آموزان محروم از کلاس درس استاندارد بهره‌مند شوند.

معین‌الدین سعیدی افزود: از نوسازی مدارس و مسئولان استانی و کشوری درخواست فوری می‌شود از طریق ظرفیت خیران و اعتبارات دولتی مشکلات کمبود فضای آموزشی را برطرف کنند.

سرانه فضای آموزشی در چابهار کمتر از ۵۰ سانتی مترمربع است

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز چابهار نیز گفت: این شهرستان باتوجه‌به اینکه به‌عنوان مرکز تجارت و اقتصاد نامیده می‌شود؛ اما از سرانه فضای آموزشی اندکی برخوردار است به‌طوری‌که میانگین سرانه فضای آموزشی در شهر چابهار در حد کمتر از ۵۰ سانتی مترمربع به‌ازای هر دانش‌آموز است.
 
عبدالعزیز رامش افزود: تحصیل شمار زیادی از دانش‌آموزان در یک کلاس چندپایه با یک معلم یکی از مشکلات اساسی در جنوب سیستان و بلوچستان به‌ویژه سواحل مکران است که افت تحصیلی شدیدی را به همراه دارد.
 
وی ادامه داد: در بسیاری از روستاها تمامی دانش‌آموزان ۶ پایه به دلیل نبود مکان و امکانات تفریحی و ورزشی مجبورند تمام ساعات حضور در مدرسه را در یک کلاس نشسته و مطالب دروس هر ۶ پایه را گوش کنند.
 
وی تصریح کرد: با ساخت بیش از پنج هزار کلاس درس سرانه فضای آموزشی جنوب سیستان و بلوچستان به میانگین کشوری می‌رسد.
 
رامش استانداردسازی و نوسازی مدارس، اختصاص تجهیزات و امکانات سرمایشی، تکمیل نیروی انسانی، تأمین میز و نیمکت و توجه بیشتر به حل مشکلات آموزش‌وپرورش چابهار را خواستار شد.
 
 
گفتنی است؛ از ابتدای سال جاری تا کنون ۴۲۹ مدرسه در قالب هزار و ۷۲۱ کلاس درس و با زیر بنای ۱۳۸ هزار و ۵۲۸ مترمربع با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در سطح استان ساخته شده است.
 
انتهای خبر/ س
 
 
  https://asrehamoon.ir/vdchq-nz-23nmmd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما