تاریخ انتشار :پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۴۵
جهاد کشاورزی سراوان با احداث نهالستان‌های توت در این شهرستان در تلاش برای افزایش تولید این میوه در کشور است.
تلاش سیستان و بلوچستان برای تبدیل‌شدن به قطب تولید توت در کشور
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از شستون، توت یکی از میوه‌های لذیذ، خوشمزه و پرطرف‌دار بین ایرانیان است که در باغ، مزرعه و یا حتی در باغچه منازل کشت می‌شود.

این میوه خاص ارقام مختلفی دارد که باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی هر منطقه نوع آن متفاوت است.

  در ایران ارقامی همچون توت سفید، توت سیاه و توت‌فرنگی به‌وفور یافت می‌شود و طرف‌داران این میوه لذیذ در فصل بهار منتظر برداشت آن هستند.

سیستان و بلوچستان یکی از مناطقی است که در آن توت سفید و سیاه و توت موزی کشت می‌شود و باتوجه‌به اقلیم این خطه از کشور فصل برداشت آن از نیمه دوم اسفندماه شروع و تا نیمه اول اردیبهشت ادامه دارد.

سراوان سیستان و بلوچستان از جمله شهرهایی است که شرایط کشت این میوه را دارد و ازآنجایی‌که کشت و تولید آن مقرون‌به‌صرفه است اداره جهاد کشاورزی در نظر دارد کشت آن را ترویج دهد.

ایرج رستم زهی مدیر جهاد کشاورزی سراوان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: برداشت توت در شهرستان سراوان به‌عنوان میوه دانه‌ریز از نیمه دوم اسفندماه شروع و تا نیمه اول اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

وی افزود: کل سطح زیر کشت توت در سراوان در حال حاضر یک ونیم هکتار است که عملکرد واحد سطح توت در شهرستان ۲ هزار و ۹۰۰ کیلوگرم (۲ تن و ۹۰۰ کیلوگرم) است.

کشت میوه‌های دانه‌ریز در سراوان افزایش می‌یابد

این مقام مسئول ادامه داد: اخیراً جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی در خصوص توسعه میوه‌های دانه‌ریز به‌ویژه توت باتوجه‌به اقلیم آب‌وهوایی سراوان را انجام داده که از نظر اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه است.

رستم زهی خاطرنشان کرد: می‌توان توت خوشه‌ای، توت موزی، شاتوت و توت قرمز را از انواع توت در این شهرستان دانست که هم اقتصادی و هم در شرایط آب‌وهوایی مقاوم هستند.

 وی تصریح کرد: اخیراً بر اساس اطلاعاتی که در مناطق کشاورزی شهرستان داشته‌ایم توصیه بر این است که بتوان از سطح یک و نیم هکتاری حداقل تا پایان سال و شروع فصل زراعی ۱۴۰۳ به سه برابر ظرفیت برسیم که در این امر در بحث گلخانه‌ها بتوانیم قلمه توت را تهیه و در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

مدیر جهاد کشاورزی سراوان گفت: در بحث توت خوشه‌ای یا موزی یا همان توت زرد که هم‌اکنون در شهرستان موجود است و آن را به توت محلی تعبیر می‌کنیم در حوزه توت‌های بدون استخوان قرار می‌گیرد.

رستم زهی افزود: پهنه‌بندی زراعی در هر سال تقسیم‌بندی می‌شود و بر اساس کشاورزانی که خرده‌مالک هستند تقسیم‌بندی صورت می‌گیرد؛ طبق برداشت محصول توسط کشاورزان میزان آن ۲ هزار و ۹۰۰ کیلوگرم توسط کارشناسان برآورد شده است.

وی اذعان کرد: احداث نهالستان توت در دستور کار قرار دارد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا سال ۱۴۰۳ رشد قابل‌توجهی را شاهد خواهیم بود.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcfe1dyyw6dtta.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما