تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۳
شاعر و پژوهشگر ادیان و عرفان سیستان و بلوچستان:

غزل رهبر انقلاب؛ پیام‌آور پرچم استوار است

به‌جای پاک‌کردن صورت‌مسئله، مسئله را حل کنیم
شاعر و پژوهشگر ادیان و عرفان سیستان و بلوچستان گفت: غزلی از رهبر انقلاب با عنوان «شِکوه از خویشتن»، پیام‌آور پرچم استوار است با این مظنون که ما باید به‌جای پاک‌کردن صورت‌مسئله، خود مسئله را حل کنیم، کمااینکه در پس هر سختی آسانی است.
غزل رهبر انقلاب؛ پیام‌آور پرچم استوار است
جهانگیر قهقایی متخلص به جهان پیوند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» بیان کرد: دررابطه‌با غزل حضرت آقا تمام این غزل عرفانی به این معناست که ما باید به‌جای نادیده‌گرفتن برخی مسائل با ورود به مسائل آن‌ها راحل کنیم، چرا که فراز و نشیب‌های زندگی یک مورد عادی است کمااینکه همه ما اشراف داریم که در پس هر سختی آسانی و در پس هر آسانی سختی بوده است و این تضادها لازمه زندگی است.

وی افزود: اینجا بحث غیرت و عزم است، هم‌میهنان ما هشت سال در مقابل قدرت‌های بزرگ جهان با عزم راسخ ایستادند و در این راه نه از دریا ترسیدند و نه از طوفان و ایام، اما همیشه قرار نیست روزگار بر وفق مراد ما باشد طبیعی است که زندگی پستی بلندی‌های فراوانی دارد.

این شاعر ادیان و عرفان با اشاره به غزل مقام معظم رهبری « تو را است معجزه در کف زِ ساحران مهراس     عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز»، تصریح کرد: ادامه این عزل پیام‌آور این است که پرچم استوار است و با وزش باد این پرچم به حرکت در می‌آید، همان‌طور که پروردگار عالم می‌گوید همه این جهان‌آفرینش به گرد من به حرکت در می‌آید و شما نباید از چرخ غافل باشید و خارج از گردونه‌ای که به گرد من می‌چرخد باشید؛ چون به انحراف در می‌آیید.

وی اظهار کرد: قسمت بعد بحث دلیران است، آن‌هایی که برای اهداف پروردگار عالم از جان و مال همه چیز خود گذشتند، در راه پروردگار جهاد کردند و در دل شب‌ها دعا می‌کردند.

متخصص خودشناسی در ادامه تشریح کرد: مجموع این غزل عرفانی خیلی چیزها را در برمی‌گیرد، بحث منافقین است که این منافقین همیشه بودند و تمام ادیان آنهایی که به دنبال صداقت و راستی و ترویج سخن پروردگار عالم و در حقیقت در جامعه بودند را مورد شماتت و آزار قرار دادند.

وی یادآور شد: جهان‌آفرینش از دو نیروی مثبت و منفی تشکیل شده است و بعضی‌ها ذاتاً منفی، منفی‌نگر و معاند یعنی همان واژه‌ای که در غزل به کار گرفته شده است، اما بحث بعدی صداقت و پاکی و راست‌گویی است که ما باید هم با خودمان، هم با جامعه و هم با خداوند عالم صادق باشیم چرا که همه چیز در درون ما نهادینه است حتی شیطان.

شاعر و پژوهشگر سیستانی اذعان کرد: ما نباید در مقابل لعن معانی مخالفین خودمان را ببازیم و میدان را برای کسانی خالی کنیم که می‌خواهند ما را به بردگی بگیرند.

قهقایی افزود: هیچ‌وقت نباید از واقعیت‌های وجودی خود فرار کنیم درست است که ما نهادی از آفرینش هستیم و نیروی برتر این جهان‌آفرینش خالق است و از چیزی که فرار کنیم نباید از خداوند فرار کنیم چرا که اگر در جهت خداوند عالم حرکت کنیم قطعاً خداوند دستگیر ما خواهد بود.

وی تصریح کرد: همه ما باید پناه ببریم به خداوند درون و این هم امکان‌پذیر نمی‌باشد جز اینکه ما واقعیت‌ها را بپذیریم و از مشکلات فرار نکنیم؛ زیرا که مشکلات لازمه زندگی هستند و اگر تاریکی نباشند نور هم معنی ندارد، در این میدان خوشا به سعادت کسانی که صبور و بردبار باشند.

قهقایی خاطرنشان کرد: بنابراین ماحصل این غزل عرفانی این است که استوار باشیم و در مقابل طعنه معاندین و حمله دیگران که در سبب تخریب ما هستند؛ مانند صخره باشیم و در مقابل این همه امواج مانند موج باشیم و در زندگی باید تلاطم و جریان داشته باشیم.

وی افزود: به وقتش مثل کوه استوار و در وقت خود مثل موج حرکت کنیم، انشا الله همه ما این سفر درون را آغاز کنیم و به خودشناسی برسیم، در این صورت است که می‌توانیم این سخنان گوهربار را از مغز به زبان و از زبان به قلم جاری کنیم، از کوره در نرویم و میدان را برای دشمنان خالی نکنیم؛ چون با خارج‌شدن هر یک از ما دشمن جایگزین خواهد شد.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcb8wb8arhb0ap.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما