تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۰
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مذاکرات ایران با گروه 1+5 قابل حل است و حتی مقام معظم رهبری نیز در این مورد فتوا داده‌اند و فتوای ایشان بالاتر از هر قانون‌گذاری است.
فتوای رهبری انقلاب بالاتر از هر قانون‌گذاری است/ ضرورت تسریع ارائه لایحه دولت به مجلس برای کاهش نگرانی خانواده مطبوعات
فتوای رهبری انقلاب بالاتر از هر قانون‌گذاری است/ ضرورت تسریع ارائه لایحه دولت به مجلس برای کاهش نگرانی خانواده مطبوعات
به گزارش سرويس سياسي عصر هامون، "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاحیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات که در روز شنبه 17 آبان در محل مصلای تهران برگزار شد ضمن تشکر از جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: این نمایشگاه تلاشی است که فعالیت‌های اصحاب رسانه در دسترس همگان قرار بگیرد و خودشان از فعالیت خود ارزیابی داشته باشند و از نزدیک کارنامه کار خود را رقم بزنند.

وی ادامه داد: اصحاب رسانه باید نیازهای امروز کشورمان را به طور دقیق بررسی کنند که امیدواریم تلاششان نتیجه خوبی برایشان باشد و امیدوارم که شعاری که در همین‌جا نقش بسته محقق شود.

لاریجانی با بیان اینکه امروز شرایطی در دنیا بوجود آمده است که کاملا فعالیت رسانه‌ها را به طور کامل مشخص می‌کند تصریح کرد: بدون رسانه‌ها حیات اجتماعی دچار مشکل می‌شود چرا که بخشی از حیات اجتماع مربوط به کار اصحاب رسانه است و زندگی مردم با رسانه‌ها عجین شده است افرادی که در رسانه فعالیت می‌کنند باید فکر خلاقی داشته باشند چرا که این فکر خلاق در پایداری اجتماع موثر است و می‌تواند نقش مهمی میان مردم ایفا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین اضافه کرد: در قانون برنامه پنجم توسعه قانون رسانه‌ها در آن قید شده است همچنین نمایندگان مجلس در کمیسیون فرهنگی پیش‌نویسش را آماده کرده‌اند و دولت نیز بر روی این مسئله تمرکز کرده است.

وی افزود: در قانون تبلیغات نیز متأسفانه قانون مدونی نداریم چرا که این امر مهم است که رسانه‌ها بتوانند کار خود را مدون انجام دهند چرا که در این راستا شنیده‌ام که دولت در کمیسیون‌های مربوطه‌اش این قانون را بررسی می‌کنند که اگر به مجلس بیاید ما نیز دولت را کمک می‌کنیم تا رسانه‌ها از نظر گردش مالی آرامش داشته باشند.

نماینده مردم قم در مجلس با تأکید بر اینکه نظام صنفی رسانه در مجلس مطرح است اظهار داشت: وزیر ارشاد نیز در دولت این مسئله را پیگیری می‌کند و بخش‌های تخصصی در کشور داریم که صاحب نظامند از جمله نظام پزشکی و مهندسی که می‌توان مانند این موارد نظام صنفی رسانه داشته باشیم تا خود رسانه‌ها بتوانند بر کار خود نظارت کنند چرا که این نگرانی میان اصحاب رسانه‌ها بوجود آمده است و همچنین برخوردهایی ناشایست با برخی از رسانه‌ها صورت می‌گیرد که آنان از کارشان زده می‌شوند که اگر این نظام صنفی حمایت شود می‌تواند قوت قلبی برای رسانه‌ایی‌ها باشد و بر ثبات کار رسانه کمک کند.

لاریجانی ضمن تشکر از دولت برای تهیه قانون مدون رسانه تصریح کرد: این قانون در صورت اجرایی شدن مهم است اما متأسفانه اجرا نشده است چرا که مردم حق دارند اطلاعاتی را دریافت کنند که این بخشی از حقوق مردم است که از اطلاعات بهره‌مند شوند و این اطلاعات هرچقدر شفاف باشد می‌تواند مردم را بهتر در جریان امور قرار دهد.

وی تأکید کرد: تردیدی نیست که در کشور آزادی فکر باید حاکم باشد و رسانه‌ها می‌توانند قدرت بگیرند و حضور پررنگی در زندگی مردم داشته باشند و هر چقدر صنف مطبوعات را قاعده‌مند سازیم اصحاب رسانه نیز عاقلانه‌تر و شیرین‌تر کارشان را پی می‌گیرند در جامعه مرزهایی برای آزادی وجود دارد که فضا را برای تعامل فکری فراهم می‌کند که هر چقدر مرزها در اختیار اصحاب رسانه باشد فرهیختگی جامعه زیادتر می‌شود.

لاریجانی در ادامه سخنانش به بخشی از مشکلات کشورمان پرداخت و بخشی از این مشکلات را مربوط به امنیت اجتماعی دانست.

وی افزود: ما غالبا بحث‌های سیاسی و بین‌المللی بسیاری داریم و ذهن رسانه‌ها همواره درگیر این اتفاقات است از جمله برنامه مذاکرات هسته‌ای ایران که رسانه‌ها به آن همواره می‌پردازند و همچنین حوادث عراق و سوریه نیز یکی دیگر از اتفاقاتی است که مردم در رسانه‌ها آن را پیگیری می‌کنند چرا که به طور عادی این مردم با امنیت اجتماعی سروکار دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه اخیر اسیدپاشی نیز گفت: این واقعه گوشه‌ای از این ناهنجاری‌هایی بود و همچنین تجاوز به عنف و سرقت مسلحانه نیز یکی دیگر از ناهنجاری‌های اجتماعی است که کالبد شکافی این بخش مهم است.

لاریجانی همچنین به سرافراز رئیس جدید سازمان صداوسیما نیز گفته بود که رادیو و تلویزیون باید در کنار پوشش دادن ناهنجاری‌های اجتماعی باید مسائلی را که در جامعه ملموس است را نیز پوشش دهند چرا که اگر به دنبال از بین رفتن جرایم هستیم باید از رسانه‌ها استفاده کنیم که مانع این قباهت‌ها شوند.

وی تأکید کرد: رسانه‌ها باید موضوع را بپذیرند و مسئله‌ای را مخفی نکنند تا قباحت یک مسئله عیان شود چرا که رسانه امنیت اجتماعی را باید بخشی از موضوع اصلی خود بداند.

لاریجانی بخش دیگر موضوع کشور را اقتصاد دانست و گفت: مراحل اقتصادی در کشور ما بسیار پیچیده است و بخشی از آن مربوط به مدیریت ناصحیح و بخشی دیگر مربوط به تحریم در شرایط فعلی است.

لاریجانی افزود: وضعیت اقتصادی ما از ابعاد مختلف دچار بیماری است که باید برای از بین بردن این بیماری ثباتی را در اقتصاد کشور ایجاد کنیم و شرایط مطلوبی را در کشور فراهم سازیم.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه هنوز رونق اقتصادی در کشور رخ نداده است اظهار داشت: در این راستا نمی‌توان مشکلات بیکاری را حل کرد امسال اقتصاد مقاومتی نام گرفت و مجلس نیز مصوباتی را در این باره داشت و حتی دولت بخشی از کارهایش را مربوط به اقتصاد مقاومتی قرار داد.

وی تأکید کرد: اقتصاد که حیات کشور مربوط می‌شود وقتی ذهن جامعه درگیر این موضوع می‌شود و در تلویزیون و رادیو این مشکلات را مشاهده می‌کنیم نشاط جامعه کم می‌شود بنابراین باید به سمت کارآفرینی حرکت کرد.

وی افزود: برای حل اقتصاد کشور باید اراده ملی وجود داشته باشد تا اقتصاد ملی شکوفا شود متأسفانه شرکت‌ها و موسسات بزرگی بوجود آمده‌اند که مزاحم اقتصادند چرا که انحصاراتی را بوجود آورده‌اند و جلوی رشد اقتصاد را می‌گیرند ما نمی‌توانیم شرایط اقتصادی را تکان دهیم مگر اینکه رسانه‌ها در این مسئله ورود کنند و شرایط را برای کارآفرینی مردم فراهم کنند.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه جوانان ما اکثرا بیکار هستند تصریح کرد: دولت در حال حاضر نیروهای مازاد دارد که حتی در این راستا بودجه کشور نیز دچار مشکل شده است و باید برای حل این معضل به سمت تولید برویم اما حتی خود تولیدکنندگان نیز مشکلاتی دارند و باید مشکلات تولیدکنندگان از سوی رسانه‌ها مطرح شود تا مشکلاتشان حل شود.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه دامداران و مرغداران دچار مشکل شده‌اند افزود: باید رسانه‌ها مشکلات این قشر از جامعه را پیگیری کنند تا به گوش مسئولین برسند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به مسائل سیاسی که یکی از موضوعات مطرح در کشور است پرداخت و گفت: مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در حال حاضر مطرح است و حتی دولت نیز این مذاکرات را نیز پیگیری می‌کند که اگر طرف مقابل طریق عقلایی داشته باشد به تفاهم خواهیم رسید چرا که ایران قبول کرده است که هیچ وقت به سمت سلاح نخواهد رفت و حتی مقام معظم رهبری نیز در این مورد فتوا دادند چرا که فتوای مقام معظم رهبری بالاتر از هر قانون‌گذاری است.

وی تأکید کرد: مقدار مذاکرات بیشتر شده و افکار دو طرف مذاکره نیز به هم نزدیک شده و حل این مسئله می‌تواند در مسائل دیگر منطقه اثر بگذارد.

لاریجانی افزود: مذاکرات هسته‌ای ایران همواره در چارچوب قانون npt بوده و هیچ وقت دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است و برنامه‌های ما همواره به طور متعارف قابل گفتگو است و امیدواریم با حضور افراد خبره در وزارت خارجه مذاکرات به نتیجه برسد که اگر این مذاکرات به نتیجه مشخصی برسد می‌تواند دستاورد خوبی داشته باشد.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: مسائل پیرامونی مهم است چرا که مربوط به امنیت‌ ملی کشورهای منطقه می‌شود ما نباید ببینیم که دشمنان نفهم و حکاک داعشی به مرزها برسند و ما فقط مشاهده کنیم اگر ایران به عراق و سوریه کمک میکند تا دشمنان قلع و قم شوند برای این است که مشکلی برای ایران نداشته باشند و سرریز این ناامنی‌ها به ما نرسد.

وی افزود: حضور مقتدرانه ایران به بشریت و امنیت ملی کمک می‌کند ما حتی در موقع بحران عراق به دولت این کشور کمک کردیم، کشورهایی که ائتلاف درست کردند که بتوانند از این طریق بحران عراق را حل کنند اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند و صحبت‌هایی که می‌کنند خلاف راهبرد منطقی است.

لاریجانی تصریح کرد: ما همواره طرفدار دموکراسی در سوریه هستیم و بعد از خسارتی که تروریست‌ها برای مردم عراق و سوریه ایجاد کردند، غربی‌ها متوجه شدند که در راهبرد خود دچار مشکل شدند و حل این مشکل میسر نیست و برخی کشورهای منطقه کمک‌های مالی و تسلیحاتی تروریست های داعشی می‌کنند و ما باید در این زمینه وارد شویم چرا که این افتخاری برای ایران است که در برابر تروریست های وحشی داعشی ایستادگی کرد و حتی در این زمینه به ایران توجه فراوانی شده است.

رئیس مجلس افزود: ائتلافی که از سوی کشورهای غربی برای مقابله با تروریست‌‌های داعشی ایجاد شده همچنان داغ است و بعید می‌دانم با این ائتلاف این موضوع حل شود.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: فضای موجود نشان می‌دهد که همه نگاه‌ها به سوی کشور ایران است و همه نسبت به ما حساس شده‌اند و این نشان می دهد که ایران نقش خود را به خوبی در منطقه ایفا کرده است.

لاریجانی در ادامه با اشاره به مشکلات اصحاب رسانه اظهار داشت: متاسفانه ظرفیت معیشتی خبرنگاران استقرار ندارد و این باعث می‌شود که آنان آرامش روانی نداشته باشند و این احتیاج به بار مالی دارد بنابراین در این جا ضرورت مطرح شدن لایحه از سوی دولت احساس می‌شود و لذا دولت باید لایحه‌ای را سریعا به مجلس ارائه دهد تا نگرانی و اضطراب خانواده مطبوعات برطرف شود.

لازم به ذکر است، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از سخنرانی از نمایشگاه مطبوعات بازدید کرد.

انتهای پیام/ 4030 https://www.asrehamoon.ir/vdcjvvem.uqevvzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما