تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۰
رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان میرجاوه گفت: فقر فرهنگی در استفاده از شبکه های اجتماعی باعث ابجاد تنش ها و مشکلات فراوانی برای جوانان و نوجوانان کشور ما شده است و شبکه های اجتماعی مجازی مهمترین و خطرناک ترین سلاح تهاجمی دشمن در عرصه جنگ نرم است. http://www.dana.ir/News/806262.html
شبکه های اجتماعی مجازی مهمترین و خطرناک ترین سلاح تهاجمی دشمن در عرصه جنگ نرم
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون ، به نقل از پایگاه خبری لادیز؛ افزایش توجه کاربران اینترنتی به شبکه‌های اجتماعی و رشد این سایت‌ها در فضای مجازی در سال‌های اخیر موجب شده مطالعات علمی درباره‌ شبکه‌های اجتماعی در مراکز دانشگاهی و پژوهشی مورد توجه قرار گیرد.

از مهم ترین اهداف کاربران برای پیوستن به شبکه های اجتماعی مجازی پیگیری روابط دوستی و فامیلی و وابستگی های خانوادگی است که در این بخش انگیزه انسجام بخشی اجتماعی نامیده می شود. از آنجا که روابط گروهی در سنین نوجوانی و جوانی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و همسالان اوقاتی از شبانه روز را در فضای آموزشی, ورزشی, کاری و تفریحی با هم می گذرانند در ایجاد الگوی رفتاری یک دیگر نقش مهمی ایفا می کنند, چنانچه اظهارات کاربران نیز حاکی از آن است که حضور جوانان در شبکه های اجتماعی مجازی,به دنبال فشار گروه دوستان و به انگیزه همکاری و همنوایی با آنان انجام شده است.بنابراین یکی از دلایل عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی,حس تعقل به یک گروه,بودن در میان آنان و عضو آنها تلقی شدن است. در سایه تعاملات شبکه ای به رغم فاصله فیزیکی, نزدیکی عاطفی اعضا نیز احساس می شود.


  تبلیغات ضد دینی و القای شبهات در عقاید افراد، نقض حریم خصوصی افراد، انزوا و دور ماندن از محیط‌های واقعی اجتماع، تأثیرات منفی رفتاری که فرد با عضویت در هر شبکه اجتماعی درگیر نوع خاصی از فرهنگ ارتباطاتی می‌شود نظیر برخورد، تکیه کلام، اصطلاحات مخصوص، رفتار، تیپ شخصیتی و ظاهری، مصنوعی شدن ارتباطات و از بین رفتن روابط صحیح اجتماعی، تضعیف نهاد خانواده و صله ارحام، بی‌هویتی، بحران هویت و اختلال شخصیت در بین نوجوانان و جوانان، جرأت و جسارت ارتکاب جرم به خاطر ناشناخته بودن در محیط سایبری، اعتیاد رفتاری به اینترنت، چت و شبکه‌های اجتماعی که نتیجه آن افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی، کاهش روابط اجتماعی با اطرافیان، انزوا، مختل شدن فعالیتهای روزمره، فریب و بهره کشی جنسی، تلف شدن وقت جوانان و فاصله گرفتن آنها از واقعیت، سوء استفاده از پروفایل‌ها و سایت‌های دوست یابی تنها بخشی از آسیب های استفاده از شبکه های اجتماعی در کشور است.

اما آنچه که به نظر مضر می آید استفاده نا به جا و زیاد از حد از این شبکه ها و جایگزینی آنها به جای کنش متقابل است و جهان را از این پنجره دیدن است و این می تواند در جامعه رو به گذار ایران که با سرعتی زیاد رو به مدرنیته می رود و شاید فرهنگ آن یارای مقابله با این هجوم را نداشته باشد به شدت مخرب باشد و با توجه به بالا گرفتن تب شبکه های اجتماعی در میان جوانان، ما باید با برنامه ریزی جامع و دقیق، امکان استفاده از اینترنت و رایانه را برای فرزندانمان فراهم کنیم و با بستر سازی مناسب آنان را با خطرات احتمالی اینترنت و شبکه های اجتماعی آگاه سازیم. از سوی دیگر لازم است که آنها را به حفظ حریم و عفت چه در دنیای حقیقی و چه در دنیای مجازی تشویق و ترغیب نماییم.

شبکه های اجتماعی مجازی مهمترین و خطرناک ترین سلاح تهاجمی دشمن در عرصه جنگ نرم است

رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان میرجاوه در گفت و گو با خبرنگار لادیز، اظهار کرد: دشمن با سرگرمی های کاذب موجب غفلت جوانان ما شده است و شبکه های اجتماعی یکی از همین سرگرمی هاست که به سلاحی بر علیه فرهنگ کشور ما تبدیل شده است و امروز شبکه های اجتماعی مجازی مهمترین و خطرناک ترین سلاح تهاجمی دشمن در عرصه جنگ نرم به شمار می آید.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی هاشمی پور افزود: فقر فرهنگی در استفاده از شبکه های اجتماعی باعث ابجاد تنش ها و مشکلات فراوانی برای جوانان و نوجوانان کشور ما شده است و امروز شاهد تاثیر مستقیم شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی افراد هستیم،  حذف حریم خصوصی افراد، سوء استفاده از اطلاعات شخصی، دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر، اعتمادهای نافرجام و پرداختن به شخصیت‌های دروغین از جمله آسیب‌های استفاده افراطی از این شبکه‌هاست.

وی خاطر نشان کرد: شبکه های اجتماعی کاربردهای مثبت فراوانی دارد اما گاهی دیده می شود که در شبکه های اجتماعی  افراد و گروه های مغرض با اهداف از پیش تعیین شده و با شیوه های مخصوص، اقدام به تبلیغات ضد دینی و حمله به اعتقادات مذهبی می کنند و  هدف اصلی گردانندگان برخی از این شبکه ها، دین زدایی و حمله به مقدسات و ایجاد تفرقه و دو دستگی در کشور است.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان میرجاوه تاکید کرد: مقام معظم رهبری بارها بر مسئله فرهنگ تاکید داشته اند و ایشان در سال ۸۴ فرمودند: ‌« امروز اینترنت، ماهواره و وسایل ارتباطی متنوعی وجود دارد و حرف آسان به همه جای دنیا می‌رسد، امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقی فکری قرار داریم، این کارزار فکری به هیچ وجه به زیان ما نیست و به نفع ماست البته اگر وارد این میدان شویم و آنچه که نیاز ماست از مهمات تفکرات اسلامی و انبارهای معارف اسلامی باید بیرون بکشیم و آنها را خرج کنیم در این صورت برد با ما است».

وی تاکید کرد: افزایش فرهنگ عمومی استفاده از شبکه های اجتماعی، آگاه سازی و کنترل جوانان و نوجوانان در شبکه های اجتماعی تاثیر بسزایی در کاهش آسیب های این شبکه ها دارد و مدارس می توانند با آگاه سازی دانش آموزان ، آسیب های شبکه های اجتماعی را تا میزان قابل توجهی کاهش دهند.

انتهای پیام/4941

https://www.asrehamoon.ir/vdcfmydc.w6dvcagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما