تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۹
یکی از معضلات و مشکلات لاینحل در همه شهرهای بزرگ، مقابله با عوامل ایجاد کننده انسداد در معابر است و شهرداری به عنوان متولی امر، مسئولیت پیشگیری و برخورد با متخلفین را دارد.
سد معبر؛ تیغ گیر کرده در گلوی شهرهای سیستان وبلوچستان
سد معبر؛ تیغ گیر کرده در گلوی شهرهای سیستان وبلوچستان
به گزارش عصرهامون، معبر به معنی محل عبور، مکان یا محدوده ای است که از آن برای عبور و مرور استفاده می شود؛ استفاده از آن حق مسلم هر شهروند بوده و کسی نمی تواند مانع استفاده مشروع افراد از آن ها شود.
ﺳﺪ ﻣﻌﺒﺮ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻋﻤﻠﯽ ﮐه ﺑﺎﻋﺚ اﻧﺴﺪاد همه یا حتی قسمتی از معبر ﺑﻪ شکل داﺋﻢ ﯾﺎ ﻣﻮﻗﺖ توسط افراد یا اشیا بگونه ای که ﻋﺒﻮر و ﻣﺮور را ﻏﯿﺮﻣﻤﮑﻦ ﯾﺎ دﺷﻮار کند اﻃﻼق می ﺷﻮد.
طبق ﺗﺒﺼﺮه 6 ماده 96 قانون ﺷﻬﺮداري اﯾﺮان، ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ کلیه اراﺿﯽ، کوچهﻫا، میادین، ﭘﯿﺎده روﻫﺎ، ﺧﯿﺎﺑﺎن ﻫﺎ و ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﻣﻌﺎﺑر و ﻣﺴﯿﺮهایی ﮐﻪ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎد ﻋﻤﻮم اﺳﺖ ﻣﻠﮏ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﺤﺴﻮب می شود با ﺷﻬﺮداري اﺳﺖ.
در واﻗﻊ ﺷﻬﺮداري ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﻫﻤﻮاره  معابر را ﺑﺮاي اﺳﺘﻔﺎده ﻋﻤﻮم آﻣﺎده نگه داشته، از ﺗﺠﺎوز اﺷﺨﺎص ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮي کرده و از آن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻣﻠﮏ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﮐﻨﺪ.
از آنجا که سد معبر از مصادیق بارز تجاوز به حریم معابر محسوب می شود و طبق اصل 40 قانون اساسی هیچکس نمی تواند حق خویش را با وسیله ی ضرر رساندن به دیگران و تجاوز به منافع عمومی اعمال کند، شهرداری به عنوان مالک وظیفه جلوگیری و برخورد با متخلفین را دارد.
وضعیت نامطلوب معابر شهری به ویژه در محدوده هسته مرکزی بازار باعث رنجش خاطر شهروندان و بروز بی نظمی این قسمت از شهرهای استان شده است.
 

پیاده روهایی که صرفا برای تردد ایمن و آسوده افراد پیاده ایجاد شده، گاهی آنقدر مسدود و شلوغ است که افراد پیاده عطایش را به لقایش می بخشند و تردد در سواره رو را مطمئن تر می پندارند.
بخششی که هر لحظه می تواند منجر به بروز حادثه و یا حتی به قیمت از دست دادن جان فرد تمام شود.
محمدامیر براهویی، معاون خدمات شهری شهرداری زاهدان در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون سد معبر را  یک پدیده ی اجتماعی عنوان کرد و گفت: بیکاری و فقر اقتصادی باعث شده تا افراد برای امرار معاش به سمت مشاغل کاذب روی بیاورند.
وی عامل شیوع و گسترش این پدیده در سطح شهر زاهدان را نبود اشتغال پایدار و خشکسالی های پیاپی در سطح استان برشمرد و افزود: سرازیر شدن افراد بیکار از دیگر شهرها و روستا های استان به سمت مرکز، علاوه بر گسترش حاشیه نشینی زمینه ساز افزایش آمار دستفروشان شده است.
وی گفت: شهرداری در حال حاضر برای مقابله با این موضوع بیشتر با سه مقوله روبرو است؛ دستفروش های دوره گردی که به اشکال مختلف در معابر بساط پهن می کنند، وانت بارهایی که با توقف در معابر شهر  نظم شهر را بر هم ریخته و در ترافیک شهر اختلال ایجاد می کنند و واحدهای صنفی که  پیاده رو را تبدیل به ویترین و حجره ی خود را تبدیل به انبار محصولات خود کرده اند.
 

وی ادامه داد: در بعضی موارد مغازه داران پیاده رو را به دستفروشان اجاره داده بودند که موارد به اتحادیه صنف مربوط انتقال داده شد تا به متخلفین تذکرات لازم داده شود و برخورد مناسب صورت گیرد.
براهویی با تاکید بر اینکه برخورد چکشی در بحث جمع آوری دستفروشان راه حل مناسبی برای برخورد با این مساله نیست، گفت: در خصوص دستفروشان پیش از این در زمینه ی ساماندهی شان قراردادهایی با شرکت های مربوط به این حوزه تنظیم و منعقد شده بود که این شرکت ها فقط تامین نیرو کرده و هیچ تضمینی برای رفع مشکل از جانب آنها وجود نداشت؛ ضمن اینکه عملکرد مثبت و منفی شان هم تاثیری بر پرداختی ها نمی گذاشت.
وی ادامه داد: در قراردادهای جدید که از این هفته ابلاغ شد و از هفته  آینده اجرایی می شود، شرکت ها موظف اند با نگاه فرهنگی از طریق آموزش، اطلاع رسانی و با تاکید بر ساماندهی و نه حذف برای رسیدن به هدف مطلوب اقدام کنند.
وی با اشاره به شروع عملیات پاکسازی خیابان شریعتی از هفته گذشته افزود: اولویت های بعدی ما خیابان های امیرالمومنین(ع)، امام خمینی(ره) و شریعتی است و در روزهای آینده، برنامه ریزی جهت شروع عملیات در این خیابان ها را آغاز می کنیم.
براهویی گفت: پیشنهاد دیگری که شهرداری برای ساماندهی این افراد مطرح کرده و از طریق فرمانداری در حال پیگیری آن است، ایجاد شب بازار است.
 

وی تشریح کرد: با راه اندازی بازارهای شبانه در ساعات مشخصی از شب و در پیاده رو یکی از خیابان های بازار می توان از فعالیت روزانه این افراد در در هسته مرکزی بازار جلوگیری کرد.
وی همچنین در خصوص وانت های فروش میوه در کنار معابر شهر گفت: اقداماتی در جهت ساماندهی این دسته از فروشندگان نیز صورت گرفته و بزودی ساماندهی در غالب 73 غرفه سازماندهی می شوند.
براهویی تصریح کرد: در همین راستا و در جهت ساماندهی و اسکان وانت های منطقه فلسطین و بلوار شهید نوری بازارچه ای با 62 غرفه در انتهای خیابان توحید تقاطع فلسطین احداث کردیم که بزودی راه اندازی خواهد شد.
وی با بیان اینکه برنامه شهرداری در این خصوص جانمایی و احداث بازارچه های محلی است، تصریح کرد: همچنین بازارچه ای با 11 غرفه جهت ساماندهی وانت های منطقه یک و خیابان جانبازان در خیابان جمهوری در حال احداث است.
 

موسی خمری شهردار زابل نیز در خصوص ساماندهی دستفروشان خیابان امام خمینی (ره) این شهر به خبرنگار اوشیدا گفت: اقدامات اولیه برای ساماندهی دستفروشان بازار صورت گرفته و در همین راستا پارکینگ شهرداری برای این کار در نظر گرفته شده است که پس از تخلیه آن توسط مستاجر و با همکاری مجمع امورصنفی، نسبت به انتقال دستفروشان اقدام خواهیم کرد.
وی بیان کرد: دستفروشانی که در مسیر دانشگاه قرار دارند و دامدارانی که در حاشیه معابر ورودی شهر اقدام به فروش دام می کنند، به زودی ساماندهی خواهند شد.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdccieqso2bqxm8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما