تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۵
در سایه نبود زیرساخت در تنها بندر اقیانوسی کشور؛

مشکلات مخابراتی و کدپستی عامل اختلال در توزیع سیلندرگاز چابهار

مشکل کدپستی و زیرساخت نامناسب مخابراتی در امر توزیع سیلندر گاز در چابهار اختلال ایجاد کرده است.
مشکلات مخابراتی و کدپستی عامل اختلال در توزیع سیلندرگاز چابهار

به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از چهاربهاران، چابهار به دلیل عدم زیرساخت‌های عمرانی دچار مشکلات زیادی در توزیح اقلام مصرفی و مورد نیاز خانوار دارد چراکه هزینه حمل‌ونقل به این شهر بندری که در جنوبی‌ترین نقطه کشور واقع شده زیاد بوده و قیمت اقلام مصرفی را افزایش داده است.

یکی از مشکلاتی که مردم چابهار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند قیمت بالای سیلندر گاز در سطح شهر است که گا‌هاً با قیمت‌های نجومی توسط دلالان به شهروندان عرضه می‌شود در حالی که طبق اعلام اداره صمت شهر چابهار قیمت تمام شده کپسول دولتی نهایتاً ۲۲ هزار تومان است.

حمل کپسول گاز مشکل اصلی توزیع گاز در چابهار

محمد طاهر الهی، رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان چابهار در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: در تأمین کپسول گاز مشکلی در چابهار وجود ندارد و حتی در بحث صادرات کپسول گاز نیز وارد شده‌ایم اما حمل کپسول گاز مشکلاتی را بوجود آورده است.

وی ادامه داد: کپسول گاز از بندرعباس بارگیری و تا مرز ماشینی حمل می‌شود در هر مرحله ۸۰ میلیون تومان کرایه دریافت می‌کند ولی اگر همین ماشین برای چابهار بار بیاورد هزینه آن از بندرعباس تا چابهار حدود ۱۸ میلیون تومان می‌شود بنابراین رغبتی برای رانندگان برای حمل‌ونقل به چابهار وجود ندارد و ما دچار کمبود ماشین هستیم.

رئیس صمت چابهار با بیان اینکه دو شرکت خلیج ستاره و خلیج فارس که در حمل کپسول سابقه طولانی داشتند این روز‌ها کمتر به ما یاری می‌رسانند، تصریح کرد: البته شرکت خلیج فارس که برای حمل داخلی بوده به بهانه تعمیرات از زمستان از حمل‌ونقل خودداری کرده شاید دلیل اصلی آن این است که ماشین‌های حمل باید یک روز کامل در شرکت خلیج ستاره برای سوختگیری بمانند و یک روز هم در صف گازوئیل می‌مانند این دلایل سبب شده است که در مواقعی با کمبود گاز مواجه باشیم اما با تمام این تفاسیر در توزیع مشکلی نداشتیم.

پنج نقطه ثابت برای توزیع سیلندر گاز در سطح شهر چابهار در نظر گرفته شده است

الهی افزود: در پنج نقطه از شهر برای توزیع کپسول گاز دولتی مکان‌هایی مشخص شده و مرتب بازرسی و نظارت می‌شوند تا تخلفات صورت نگیرد این مکان‌ها عبارتند از: جنب بقعه سیدغلام رسول، هلال احمر، تأمین اجتماعی و فلکه جانسوو گلشهر که شهروندان می‌توانند با حضور در این مناطق کپسول به نرخ دولتی دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه سعی بر آن شد که راه تخلف سوخت را برای دلالان ببندیم و توزیع سیار نیست و همه جایگاه‌ها در سطح شهر ثابت هستند، ادامه داد: یک نهاد برای نظارت تخلف توزیع کپسول کافی نیست صنعت معدن به تنهایی نمی‌تواند نظارت بر توزیع داشته باشد و ما با کمبود نیرو مواجه هستیم.

وی گفت: با این حال پنج نفر نیرو از شهرداری در این اماکن حضور دارند و علیرغم این مسئله باز با همکاران مرتباً بازرسی انجام می‌شود و از بسیج و فرمانداری نیز کمک‌هایی در این رابطه گرفته شده است اما باز هم گاهی تخلفات رخ می‌دهد البته ناگفته نماند که جذب و حمل کپسول‌ها توسط سامانه شرکت نفت رصد خواهد شد.

رئیس صمت چابهار ضمن اشاره به قیمت‌های گزاف بازار آزاد کپسول بیان کرد: قیمت کپسول دولتی ۲۲ هزار تومان است و در صورت مشاهده قیمت بالاتر مردم می‌توانند تماس بگیرند و تخلف را گزارش دهند.

وی افزود: مشکل دیگری که در این استان وجود دارد بعضی از اشخاص کارت سوخت سهمیه نفت گرفته‌اند و آن را در زاهدان فروخته‌اند به همین دلیل نمی‌توانند سهمیه کپسول گاز را نیز دریافت کنند.

کد پستی و زیرساخت نامناسب مخابراتی در امر توزیع سیلندر اختلال ایجاد کرده است

الهی با بیان اینکه توزیع الکترونیکی کپسول از طریق سامانه انجام می‌گیرد، اظهار کرد: در توزیع الکترونیکی هر خانوار چهار کپسول در ماه با قیمت مصوب سهمیه دارد، البته به دلیل اینکه شرکت‌ها ماشین حمل و نقل ندارند حداقل هزار تومان نیز هزینه حمل دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مردم نسبت به کارت الکترونیکی استقبال چندانی نکردند، تصریح کرد: مردم می‌توانند با مدارک و کد پستی خود به کافی نت مراجعه و ثبت نام کنند و کارت به نام سرپرست خانوار برای آن‌ها تعریف خواهد شد اما معضلی که در شهرستان چابهار وجود دارد کد پستی شهرستان است چراکه برای چند خانوار یک کد پستی دارند.

رئیس صمت چابهار با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مشکلی که در روند توزیع در چابهار با آن روبه رو هستیم زیرساخت مخابراتی شرکت‌ها است، خاطرنشان کرد: شرکت‌های پرسی گاز و ساحل گاز دفتر آن‌ها در محدوده منطقه آزاد که دارای مشکلات زیرساخت‌های مخابراتی است و این شرکت‌ها یک دستگاه کارتخوان دارند اما با مشکل آنتن‌دهی مواجه هستند.

وی ادامه داد: بار‌ها به منطقه آزاد و شرکت مخابرات و شرکت‌های پرسی گاز و ساحل گاز بابت این قضیه تذکر داده شد اما هر کدام از مسئولیت‌شانه خالی می‌کنند البته این می‌تواند ضربه بزرگی به شرکت‌های ساحل گاز و پرسی گاز بزنند و به تبعات به مردم نیز ضربه وارد می‌شود.

الهی با بیان اینکه در تعطیلات نوروزی سال گذشته با کمبود گاز مواجه نشدیم و با نامه‌نگاری‌ها امسال نیز با کمبود کپسول گاز مواجه نخواهیم شد، تصریح کرد: سعی بر آن شده که در نوروز همیشه ۳۰ درصد ذخیره حفظ شود تا با کمبود مواجه نشویم برای تعطیلات نوروزی شرکت ساحل گاز پنج مکان ثابت برای توزیع در نظر گرفته است.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcewf8zwjh8n7i.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما