تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۲۰
وضعیت ذخایر خونی سیستان و بلوچستان مطلوب است؛

تداوم زندگی در سایه‌سار ایثار شهروندان

لزوم مشارکت مردم در اهدای خون
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان وضعیت ذخایر خونی استان را مطلوب دانست و گفت: مشارکت بالای مردم می‌تواند از واردات خون جلوگیری کند.
تداوم زندگی در سایه‌سار ایثار شهروندان
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، سیستان و بلوچستان در حالی رتبه اول بیماران تالاسمی کشور را به خود اختصاص داده است که این بیماران برای تداوم زندگی نیازمند به منابع خونی فراوان و داروهای خاصی هستند.

از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان باتوجه‌به ثبت‌نشدن برخی ازدواج‌ها به‌صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش‌های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط‌جنین همچنان روند روبه‌رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور ادامه دارد‎.
 
تالاسمی، بیماری ژنتیکی است که دردمندانش از کم‌خونی شدید رنج می‌برند و این درد بی‌درمان و مشقت بی‌پایان تا واپسین لحظات عمر آنان ادامه دارد براین‌اساس پیشگیری و مشاوره‌های قبل از ازدواج مهم‌ترین موضوع در زمینه جلوگیری از تالاسمی است؛ زیرا هم‌اینک درصد زیادی از اهدای خون سیستان و بلوچستان صرف این بیماران می‌شود‎.
 
ضرورت حرکت به سمت اهدای خون

ابوالحسن صفدری، مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان در این باره با بیان اینکه اهدای خون برای نجات جان بیماران نیازمند به خون، ضروری است، بر ضرورت حرکت به سمت اهدای خون تأکید کرد و گفت: مردم با مشارکت بیشتر در اهدای خون، نسبت به تأمین خون موردنیاز مراکز درمانی و بیماران همراهی کنند چرا که بیماران برای تداوم حیات نیازمند اهدای خون هستند‎.
 
وی افزود: هم اینک با مشکل یا کمبود خون در استان مواجه نیستیم و ذخایر خونی مطلوب است؛ اما ازآنجایی‌که سیستان و بلوچستان استانی جوان است، مشارکت بالای مردم می‌تواند از واردات خون جلوگیری کند.

این مقام مسئول ادامه داد: باتوجه‌به شرایط خاص، سیستان و بلوچستان بالاترین آمار بیماران تالاسمی کشور را داراست ازاین‌حیث مصرف خون و فرآورده‌های آن در استان بالا است.

صفدری با بیان اینکه متوسط مصرف ماهانه سیستان و بلوچستان ۱۱ هزار واحد خون و فرآورده خونی است، اظهار کرد: ۵۰ درصد از میزان نیاز خونی توسط اهداکننده استانی تأمین شده و ۵۰ درصد دیگر از یازده استان دیگر تأمین می‌شود.

وی گفت: باتوجه‌به شرایط خاص سیستان و بلوچستان از جمله بالاترین آمار بیماران تالاسمی و همچنین آمار بالای تصادفات جاده‌ای، مادران زایمان پرخطر و بیماران مراکز درمانی مصرف خون و فرآورده‌های آن در استان بالاست بنابراین درخواست می‌شود مردم استان در زمینه اهدای خون‌یاری گر سازمان باشند.

به گفته مدیرکل انتقال خون استان؛ هم اینک نیاز خونی سه دانشگاه علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر از سازمان انتقال خون تأمین می‌شود و تمامی اتاق‌های عمل جراحی در سطح استان نیز پوشش داده می‌شود.

انتهای خبر/‏
https://asrehamoon.ir/vdcbzgb8wrhb05p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما