تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۲
کشاورزی سیستان چندسالی است که روشی نوین را تجربه می کند . روشی که یسشتر در کاشت جالیز وهندوانه وخریزه سیستان مورد استفاده قرار گرفته و ضمن توجیهی علمی وقابل قبول در نحوه کاشت ، کمیت محصولات وزود رس بودن خصوصا” خربزه وهندوانه تحوّلی را درکاشت اینگونه محصول پدید آورده است.
به گزارش عصر هامون،کشاورزی سیستان چندسالی است که روشی نوین را تجربه می کند . روشی که یسشتر در کاشت جالیز وهندوانه وخریزه سیستان مورد استفاده قرار گرفته و ضمن توجیهی علمی وقابل قبول در نحوه کاشت ، کمیت محصولات وزود رس بودن خصوصا” خربزه وهندوانه تحوّلی را درکاشت اینگونه محصول پدید آورده است.

درگذشته کاشت جالیز به روش سنتی صورت می گرفت بطوریکه از مواد شیمیایی کمتر استفاده می شد وگیاه در شرایط عادی ودر برابر بسیاری از عوامل محیطی مانند: گرما ، سرما ویا برخی امراض رشد واز مقاومت بیشتری در طول دوره کاشت تا برداشت برخوردار بود.

اما روش جدید وبا استفاده از نایلون درهنگام کاشت و رشد سریع آن با رطوبت ناشی از پوشش پلاستیکی به روشی کاملا” مصنوعی باعث می گردد تااز مقاومت گیاه کاسته ودر ابتدا فصل وپس از اولین مرحله برداشت خربزه یا هندوانه ، گیاه کاملا” خشک می گردد.

تصاویر ذیل مربوط به جالیز کاری سال جاری در سیستان و شهرستان هیرمند است که در آغاز فصل برداشت وبعد از یک دوره درحال خشک شدن واز بین رفتن است هرچند آب کافی نیز برای کاشت از ابتدا تا کنون از طریق چاهک تامین ومشکل کمبود آب نیز وجود نداشته است .






علیرغم تحول در نوع کمیت وبرداشت زود هنگام خربزه وهندوانه سیستان با اندکی دقت در نوع محصول به وضوح آشکار است کهاین نوع خریزه ویاهندوانه کیفیت چندانی نداشته ودریک روز بعد از برداشت شکل ظاهریآن تغییر یافته وبا گذر زمانی اندک غیر قابل استفاده خواهد شد . وبا نمونه مشابه کاشت به روش سنتی در گذشتهبا دوام ماهها در فصل برداشت وتحمل شرایط تغییرات آب وهوایی تفاوتهای چشم گیری دارد

عمده موارد مورد توجه عبارتند از :

۱- عدم امکان صادرنمودن به شهرهای همجوار ودیگر استان به جهت کیفیت پایین ودوام در ماندگاری محصول

۲- استفاده سریع ودرمدت زمان کوتاه توسط مصرف کننده

۳- عدم دوام کافی در برابر گرما وتغییر شکل ظاهری محصول پس از جداسازی از گیاه اصلی

۴-حمل سریع به بازار مصرف وفروش به موقع

نمونه ای از خربزه برداشت شده در مورخه ۱۲/۳/۹۲


24ساعت بعد از برداشت و نگهداری در منزل
دهمرده از جالیزکاران منطقه هیرمند که در طول سالهای پر آبی هیرمند و سالهای خشکسالی با استفاده از چاه به کشت انواع محصولات اقدام و تجربه های فراوانی را با استفاده از این روش کاشت اندوخته است نیز براین مورد تاکید دارد که با اندکی تغییر یا عدم رعایت زمان برداشت نایلون وآزاد سازی گیاه که به عنوان روکش به منظور جذب رطوبت ورشد ونمو گیاه در آغاز کاشت مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است عواقبی را در پی داشته باشد تا از مقاومت وکیفیت محصول کاسته، بطوریکه با اندک تغییر دما و رطوبت در زمان برداشت شکل ظاهری گیاه تغییرنموده ودر صورت تداوم نابودی را درپی داشته باشد .

لذابا ادامه این روش نیاز است تاضمن بررسی علل وعوامل این مهم آموزش دقیق وتمکیلیاز سوی کارشناسان خدمات کشاورزی به کشاورزان منطقه در خصوص چگونگی وبهره برداری صحیح ارائه ، چراکه با صرف هزینه های هنگفت خرید بذر ، نایلون وسایر هزینه های جانبی در طول مدت زمان کاشتتا برداشت به دلیل عدم آگاهی کشاورزان از استفاده اصولیدرآمدی قابل توجهعاید کشاورز نخواهد شد .وچه بسا که ضرروزیان آن به مراتب بیشتر از درآمد خواهد بود.

گزارش : ناصر صیاد

انتهای پیام/5696
https://asrehamoon.ir/vdcf.mdyiw6djvgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما