تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۴
پس از یک هفته سرما و یخبندان؛

یخ شب های زاهدان را جمعه می شکند

رئیس گروه پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: سرما و یخبندان در استان تا پایان هفته تداوم خواهد داشت و از جمعه دمای هوا به شکل محسوسی افزایش می یابد.
یخ شب های زاهدان را جمعه می شکند
علی ملاشاهی علی ملاشاهی در گفتگو با خبرنگار عصرهامون، از تثبیت توده هوای سرد در استان تا پایان هفته جاری خبر داد و تصریح کرد: از روز جمعه، دمای هوا با کاهشی محسوس همراه خواهد بود.
 
وی اظهار کرد: در 24 ساعت گذشته راسک با 25 درجه گرمترین و زاهدان با منفی 6 درجه سانتی گراد سردترین شهرهای استان بوده اند.

وی با بیان اینکه در راستای طرح توسعه هواشناسی، جلساتی به صورت پیوسته با مدیران حوزه های مختلف برگزار می شود اظهار کرد: تغییرات دمای هوای استان سبب شد تا در نشست اخیر کارشناسان این اداره با مدیران جهاد کشاورزی، توصیه هایی در خصوص پیش بینی تمهیدات لازم برای مواجه با سرما و یخبندان ارائه شود.

ملاشاهی ضمن اشاره به لزوم اهتمام نسبت به اجرای الگوی صحیح مصرف آب، با توجه به بارش بسیار کم نزولات در سطح استان گفت: کاهش محسوس دما در روز های اخیر و تداوم این روند تا پایان هفته جاری، هوشیاری بیشتر کشاورزان، باغداران، دامداران، مرغ داران، زنبورداران و آبزی پروران را می طلبد و لازم است تا این عزیزان با مشورت کارشناسان و ناظرین مزارع و کلینیک های گیاه پزشکی جوی، نسبت به اعمال توصیه های داده شده اقدام کنند.

این کارشناس هواشناسی اضافه کرد: در بخش زراعت با توجه به نوسانات دما به ویژه در مناطق مرتفع، تنظیم دما و تامین ذخیره سوخت گلخانه ها و محافظت از سبزیجات و صیفی جات با استفاده از پوشش های پلاستیکی در برابر سرما امری ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه باغداری، جمع آوری ضایعات باغی و شاخه های فرسوده جهت جلوگیری از استراحت زمستانی آفات، ایجاد تشتک دور درختان در دامنه ها و ارتفاعات به منظور نفوذ بیشترآب، مبارزه با آفات گوجه فرنگی و ارائه سریعتر محصول رسیده به بازار و آبیاری باغات موز جهت مقابله با کاهش دما و سرمازدگی بسیار موثر است.

رئیس گروه پیش بینی هواشناسی استان، کنترل دمای شبانه مرغ داری ها را امری مهم دانست و تصریح کرد: کنترل دما و استفاده از جیره غذایی پرکالری درگاوداری ها و واحدهای پرواربندی گوسفند نیز اجتناب ناپذیر است.

وی گفت: توصیه ما به زنبورداران انتقال کندوها به مناطق گرمسیر استان، کاهش جمعیت کلونی ها و استفاده از تغذیه مکمل در فصل سرد سال است.

وی خاطرنشان کرد: پرورش دهندگان شیلات نیز استفاده از مکمل های معدنی و ویتامین ها و کنترل و هوادهی مناسب به استخر ها را با توجه به کاهش دما مد نظر داشته باشند.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcg7u9qnak9z74.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما