تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۲
فریبا ندیم نژاد گفت: برنامه جامع کنترل و کاهش خشونت در سیستان و بلوچستان برای تحقق پیشگیری از خشونت و کاهش آمار این آسیب در سطح جامعه بر اساس زمینه‏ ها، عوامل پدیدآورنده، دستگاه‏های اثرگذار فرهنگی، نهاد‏های متولی و درگیر در پرخاشگری و خشونت تدوین شده است.
ارتقای آگاهی و فهم عمومی راهکار مقابله با افراطی گری است/ تدوین برنامه جامع کنترل خشونت در سیستان و بلوچستان
فریبا ندیم نژاد کارشناس اداره اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: سیستان و بلوچستان از نظر آمار جرائم مربوط به ضرب و جرح عمدی و نزاع در بین استان های پایین رده بندی قرار دارد اما باز هم افزایش آمار خشونت در این استان جای نگرانی و بسی تأمل دارد.
 
وی با اشاره به 27 آذر مصادف با هجدهم دسامبر و روز تصویب پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری در مجمع عمومی ملل متحد، به عنوان "روز مبارزه با خشونت و افراطی‌گری" ادامه داد: خشونت را باید موضوعی مبهم تلقی کرد که برخلاف اجماع نظری در رد و انکار آن، در حیات اجتماعی انسان، گستره ای بسیار وسیع دارد، انسان ها طی سالیان طولانی از خشونت، آسیب دیده و متضرر شده اند، با این وجود بشر همواره خشونت را تحمل یا اعمال نکرده است.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: آنچه امروزه نگرانی جوامع مختلف را باعث شده، وسعت و گسترش روز افزون خشونت است، کمتر روزی پیش می آید که رسانه ها بخش هایی از اخبار خود را به شرح اعمال خشونت آمیز اختصاص ندهند.

 عوامل گرایش به خشونت

کارشناس اداره اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان گفت: همه روزه شاهد ارتکاب رفتارهای خشونت آمیز در سطح فردی و اجتماعی هستیم، افزایش نرخ قتل، ضرب و جرح و تجاوز، نزاع، گسترش جنگ ها و نزاع های داخلی، درگیری های قومی و مذهبی، همگی نشان دهنده این واقعیت است که سطح گرایش به خشونت همه روزه در حال افزایش و تغییر الگوست .
 
ندیم نژاد درباره عوامل گرایش به خشونت بیان کرد: از جمله عواملی که می توانند در زمینه های گرایش به خشونت موثر قلمداد شوند، عوامل محیطی هستند، پژوهش های بسیاری ارتباط میان عوامل محیطی مانند سطوح صوتی و ویژگی های آب و هوایی با پرخاشگری انسانی را تایید کرده اند.
 
وی ادامه داد: رابطه میان متغیرهای آب و هوایی و خشونت، محیط خانوادگی و گرایش به خشونت برخی از این عوامل هستند، همچنین زمینه های فرهنگی و رسانه های جمعی در گرایش به خشونت تاثیرگذارند.
 
برنامه جامع کنترل و کاهش خشونت در سیستان و بلوچستان
 
این کارشناس تصریح کرد: به منظور تحقق پیشگیری از خشونت و کاهش آمار این آسیب در سطح جامعه، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با همکاری انستیتو روانپزشکی تهران، برنامه‏ای جامع و سامانه‏ مند را با ابزارهای پایشی و ارزیابی‏ کننده بر اساس زمینه‏ ها، عوامل پدیدآورنده، دستگاه‏های اثرگذار فرهنگی، نهاد‏های متولی و درگیر در پرخاشگری و خشونت مدون کرده است.
 
وی اظهار کرد: بر همین اساس کارگروه پیشگیری از خشونت در استان تشکیل و در آن برای تحقق این موضوع مهم بر اساس زمینه ‏ها و عوامل بروز خشونت، ضمن شناسایی نهادها و سازمان های اثرگذار فرهنگی و دستگاه‏های متولی و درگیر در پرخاشگری و خشونت، تدابیر لازم اندیشیده شده است.
 
کارشناس اداره اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر علمی بودن فرآیند پیشگیری از جرم، اصل مهم مشارکت و همکاری همه جانبه با همه نهادها و سازمان های متولی به منظور پیشگیری از جرایم و آسیب هاست.
 
ندیم نژاد اظهار کرد: در همین رابطه خشونت به عنوان نقطه آغازین و پیامد بسیاری از جرایم، مورد توجه جدی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قرار گرفته و سراوان به دلیل مجاورت مرزی، دسترسی به ابزارآلات خشونت وکثرت جرایم مترتب بر نزاع جمعی، قتل و گروگان گیری به عنوان شهرستان پایلوت اجرای طرح پیشگیری از خشونت انتخاب شده است.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: از جمله محورهای اصلی برنامه جامع کنترل و کاهش خشونت می توان به  شناسایی کانون های نزاع دسته جمعی در سیستان و بلوچستان، علل و عوامل ریشه ای اختلافات، ارتقای آگاهی ها و درک و فهم عمومی از تبعات منفی و زیان های اجتماعی و روانی نزاع های دسته جمعی است.

بازشناسی غیرت مشروع از تعصبات کور و جاهلانه
 
کارشناس اداره اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان بیان کرد: بازشناسی غیرت مشروع از تعصبات کور و جاهلانه و جایگاه این دو در فرهنگ دینی و ملی با بهره گیری از ظرفیت رسانه های گروهی، افزایش فرهنگ گفت وگو و تفاهم اجتماعی، تقویت روحیه خودباوری و نفی حقارت از محورهای این برنامه است.
 
ندیم نژاد گفت: آموزش راهکارهای کسب موفقیت های مثبت اجتماعی با برگزاری دوره های آموزشی مهارت های زندگی در مدارس و بهره گیری از مشارکت های مردمی در حل مشکلات و معضلات ناشی از نزاع های دسته جمعی به وسیله تنظیم میثاق نامه، قسم نامه و اخوت نامه میان طوایف، خانواده و روستاها، از جمله محورهای اجرای این طرح است.
 
وی در خصوص سطح بندی اقدامات برنامه پیشگیری از خشونت گفت: این اقدامات را می توان به سه سطح تقسیم بندی کرد که در سطح اول جامعه هدف عموم مردم هستند و سطح دوم افرادی که در خانواده شان یک نفر با مصادیق خشونت سر و کار داشته است و سطح سه افرادی که خودشان کنشگران خشونت هستند و به دلیل جرایم خشونت آمیز در زندان بسر می برند.
 
کارشناس اداره اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان عنوان کرد: از نگاهی دیگر برنامه های پیشگیری از خشونت را می توان به دو گروه عمده فردمدار و موقعیت مدار تقسیم کرد که ما در برنامه های فرد مدار بیشتر منظورمان افراد جامعه است و نیز در برنامه های موقعیت محور بیشتر به کاهش مکان های خشونت آمیز از طریق اصلاح هندسی، کاهش گمنامی  و پیشگیری های وضعی می پردازیم.
 
تعیین سبد مداخلات پیشگیری از خشونت
 
ندیم نژاد گفت: سبد مداخلات پیشگیری از خشونت شهرستان سراوان در جلسه ای با مشارکت اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان به صورت دموکراتیک انتخاب شد و پیگیری جهت اجرای آن ادامه دارد که تشکیل گروه میانجی گری برای حل اختلافات عمیق قومی و قبیله ای منجر به نزاع و انعقاد میثاق نامه، طراحی و ایجاد پویش جامع نه به خشونت کلامی، نزاع، خشونت علیه زنان و خشونت علیه کودکان نمونه ای از این مداخلات است.
 
وی خاطرنشان کرد: برگزاری دوره مهارت های ارتباطی (تعاملات اجتماعی و رفتار شهروندی) ویژه هفت گروه هدف، برگزاری دوره آموزشی مدیران و معاونان مدارس و مهدهای کودک در زمینه تعامل و رفتار بدون خشونت با کودکان و نوجوانان، پیگیری انجام ملاقات فرزندانِ طلاقِ ناشی از خشونت در مراکز مهر خانواده، توانمند سازی اقتصادی خانواده های سرپرست زندانی از دیگر مداخلات است.
 
این مقام مسئول اظهار کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی و مشاوره ای برای محکومین به جنایات عمدی، شناسایی محلات پرخطر سرقت، نزاع، خشونت علیه زنان و کودکان و نصب دوربین متصل به پلیس در اصلی ترین معابر آنها، شناسایی و اصلاح هندسی معابر تاریک و پرخطر به زورگیری و خشونت علیه زنان و کودکان بر اساس اصول CPTED از دیگر مداخلات در این زمینه محسوب می شود.
 
انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcbgfb8srhbf5p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما