تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۰۰
در سایه نظارت ضعیف متولیان، گرانی و تفاوت قیمت ها در بازار شب یلدا بیداد می کند و صدای بسیاری از مردم را درآورده است، چراکه خیلی ها قدرت پر کردن سفره کوچک خانوادگی را هم ندارند.
گرانی سفره شب چله؛ داغ‌تر از تب کرونا/ ضعف نظارت بر بازار، روی سرخ یلدا را هم زرد کرد
به گزارش عصرهامون، بازار شب یلدای امسال خریدنی نیست، شاید در گذشته خیلی ها به اجبار دست به جیب می شدند تا سفره شب چله شان خالی نباشد، اما امسال آنقدر گرانی در این بازار بیداد می کند که برای برخی، خریدها بوی اجبار هم نمی دهد.

این در حالی است که امسال به واسطه شیوع کرونا و حذف دورهمی ها، سفره ها کوچکتر شده، اما خیلی ها حتی توان پر کردن همان سفره کوچک یلدای خانوادگی را هم ندارند، چراکه مدت هاست، هزینه ها با میزان درآمدشان زمین تا آسمان فاصله دارد، اما به بهانه شب یلدا می توان سنگینی قیمت ها را بیش از پیش احساس کرد.

در این میان هیچ چیزی از زرق و برق ویترین های یلدایی برای تماشای مردم کم نشده است، اما بر خلاف تمام اشتیاقی که در دل برخی برای خرید دیده می شود، سبدهای خریدشان برای طولانی ترین شب سال خالی است.

کافیست گشتی در بازار بزنی و پای درد و دل مردم بنشینی، آن وقت این جملات را بهتر درک می کنی، صحبت هایی که شاید این روزها دیگر فقیر و غنی نشناسد و حرف دل همه مردم کشور باشد، مردمی که به دلیل گرانی های ناشی از ضعف نظارت بر بازار و عدم مدیریت به ستوه آمده اند.

شب یلدا فرصتی را فراهم کرد، تا به سراغ مراکز فروش شهر برویم، وضعیت بازار را از نزدیک رصد کنیم و دقایقی با مردم هم کلام شویم، شاید گزافه نباشد اگر بگوییم کمتر کسی را می توان دید که بدون خم به ابرو آوردن خرید کند، در این میان خیلی ها عطای خرید را به لقایش می بخشند و با دستان خالی از همان راهی که آمده اند، بر می گردند.
 

مردم خسته ‌تر و کلافه ‌تر از همیشه

نگین نادری، یکی از شهروندان که می شود کلافگی را از چهره اش تشخیص داد، به خبرنگار ما می گوید: ‏گرانی، بی مسئولیتی و ضعف نظارت بر بازار مدت هاست، مردم را خسته ‌تر و کلافه ‌تر کرده و حتی توان و دل خوشی برای برپایی سنت هایی مثل شب یلدا نیز برای خیلی ها نمانده است.

وی ادامه می دهد: فرزندانم اصرار داشتند، امسال که امکان برگزاری دورهمی شب چله نیست، سفره ای کوچک اما یلدایی را برای اعضای خانواده تدارک ببینیم و به توصیه مقام های بهداشتی این شب را مجازی برگزار کنیم، اما قیمت ها به اندازه ای گران است که نمی توانم آنچه آن ها انتظار دارند را تامین کنم.

این شهروند اضافه می کند: با وجود این که اعلام می شود قدرت خرید مردم کاهش یافته و بازار راکد است، اما به بهانه شب یلدا قیمت ها نسبت به گذشته افزایش چشمگیری یافته است، در واقع مردم از این قصه پر غصه به ستوه آمده اند.

تفاوت فاحش قیمت ها و داد از عدم نظارت 

صادق کریمی، یکی دیگر از شهروندان هم که گویا با مشاهده قیمت ها از خرید کردن منصرف شده است، اذعان می کند: شاید در گذشته ناگزیر به تأمین اقلام مورد نیاز حتی با قیمت های بالا می شدیم، اما قیمت های بازار شب یلدای امسال با هیچ زمانی قابل مقایسه نیست و عدم نظارت را می توان به خوبی لمس کرد.

وی می افزاید: علاوه بر گرانی افسار گسیخته، شاهد تفاوت فاحش قیمت ها هستیم که این خود نمودی از بی توجهی مسئولان امر به وظیفه نظارتی آن هاست، متاسفانه هر کسی به هر نرخی که بخواهد اقدام به فروش می کند، گویا قانونی در این رابطه وجود ندارد.

کریمی عنوان می کند: قیمت هر کیلوگرم انار در قسمتی از شهر 12 هزار تومان و در جایی دیگر بالای 20 هزار تومان است، مسئولان فقط دم از نظارت می زنند، اما در عمل خبری از نظارت نیست و در واقع می توان گفت که بازار به حال خود رها شده و نرخ گذاری ها سلیقه ای است.
 

مشکل از سوء مدیریت است نه تحریم

 رضا سعادت، یکی دیگر از شهروندان زاهدانی هم بیان می کند: تا کی باید به جای میوه و دیگر اقلام مورد نیاز، شرمندگی را به خانه ببریم؟ از سویی تاکید بر تقویت سیستم ایمنی می شود و از طرف دیگر قدرت خرید کردن را از مردم گرفته اند!

وی ادامه می دهد: این روزها هم مدام تاکید می شود که دورهمی نگیرید تا به کرونا مبتلا نشوید، اما بهتر است بگویم گرانی ها به خودی خود اجازه مهمانی گرفتن و حتی برپایی سفره ساده یلدا را نمی دهد، خانواده های زیادی هستند که حتی برای تامین نان شبشان مانده اند.

سعادت می افزاید: وقتی از گرانی ها گلایه می کنیم، خیلی ها آن را به تحریم و افزایش نرخ ارز ارتباط می دهند، اما سوال این است که تولیدات داخلی مثل میوه و خشکبار و دیگر مواد غذایی چه ارتباطی با این مسائل دارد؟ بهتر است بگویم به مردم آدرس غلط ندهید، چراکه مشکل از سوء مدیریت است نه تحریم. 

برخورد جدی با گران فروشان 

اما در حالی که مردم از گرانی و ضعف نظارت بر بازار شب یلدا گلایه دارند، محمد قاسمی، معاون امور بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان به خبرنگار ما می گوید: از 2 هفته قبل فعالیت بازرسان این سازمان به منظور نظارت بر بازار شب یلدا آغاز شده است و ناظران با حضور مامور تعزیرات حکومتی از صبح تا ساعات پایانی روز در میادین میوه و تره بار حضور دارند تا اجناس بالاتر از قیمت های مشخص عرضه نشود.

وی ادامه می دهد: فروشندگان عمده ملزم شده اند که فاکتور در اختیار خرده فروشان سطح شهر قرار دهند، اگر واحدی از صدور فاکتور خودداری کند، برخورد خواهد شد، از سویی روزانه از میادین میوه و تره بار مشهد و اصفهان قیمت ها را می گیریم، چراکه بیشتر میوه های مصرفی در سیستان و بلوچستان از این 2 کلانشهر تامین می شود تا اتحادیه ها قیمت گذاری را بر اساس نرخ ارئه شده در این 2 میدان انجام دهند و اختلاف قیمت فقط در حد هزینه حمل باشد.

این مقام مسئول اضافه می کند: اکثر تیم های بازرسی سازمان صمت طی این 2 هفته بیشتر در بازار میوه نظارت داشته اند، این اقدام در سطح شهر هم انجام و بررسی می شود که خرده فروش ها درصد سود قانونی را رعایت می کنند، یا خیر، هیچ فروشنده ای بالاتر از نرخ مصوب حق عرضه ندارد، در همین راستا با متخلفان و گران فروشان برخورد و برای آن ها پرونده تشکیل شده است.
 

افزایش قیمت در مبادی تامین؛ دلیل گرانی

وی با بیان این که گشت های مشترک به صورت ویژه در میادین میوه و تره و بار و سطح شهر در حال انجام است تا گران فروشی و تخلفی صورت نگیرد، اذعان می کند: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت، بالا رفتن آن در مبادی تامین است و استان نقشی در تعیین نرخ اجناس ندارد.

قاسمی ادامه می دهد: اگر بخواهیم از ورود کالاهایی که قیمت آن افزایش یافته است، خودداری کنیم، وضعیت بدتر و کمبود ایجاد خواهد شد، بنابراین مجبور هستیم هماهنگ با استان های دیگر میوه مورد نیاز را تامین کنیم و بیشتر قیمت ها متناسب با این استان هاست.

به گفته وی، طرح نظارتی یلدا در همه نقاط استان اجرایی و اکیپ های بازرسی فعال شده اند و علاوه بر بازار میوه، در مراکز عرضه آجیل و شیرینی که مصارف آن در این شب بیشتر است، نیز نظارت صورت می گیرد تا قیمت هایی که تعیین می شود، هماهنگ با فاکتورهای صادر شده باشد.

 

مردم تخلفات را گزارش دهند

معاون سازمان صمت سیستان و بلوچستان تاکید می کند: ملاک عمل ما درصدهای سود قانونی و فاکتورهای خرید است، در صورت هر گونه شک و تردید در خصوص فاکتورها، موضوع به طور جد پیگیری می شود.

وی خاطرنشان می کند: انتظار می رود اگر مردم در این روزها مواردی را در زمینه گران فروشی مشاهده کردند، مراتب را منعکس کنند، ناظران این سازمان موظف به بررسی شکایات و اعلام نتیجه آن به هم استانی ها هستند. 

انتهای پیام/ 
https://www.asrehamoon.ir/vdcizpazut1app2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما