تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۷
سه مورد از عوامل حفظ نظام جمهوری اسلامی و نیز موانع و خطرهایی که آنرا تهدید می کند و امام خمینی در وصیتنامه سیاسی ـ الهی خویش بدانها پرداختند عبارتنداز : رمز پیروزی ملت، توطئه ناامید نمودن ملتها از اسلام و وارونه جلوه دادن چهره نظام .
باید کوشش در جلب نظر ملت بنمائید و از رفتار غیر اسلامی ـ انسانی احتراز نمائید

به گزارش عصرهامون؛‌‌ علاوه بر اين موارد، توطئه هاي بسياري در كمين اين انقلاب است كه با بازخواني وصيتنامه امام از آن پرده برداري مي كنيم.
1ـ منزوی کردن روحانیت : یکی از نقشه های شیطانی قدرتهای بزرگ استعمارگر و استثمارگر از زمان رضاخان منزوی کردن روحانیت از صحنه سیاست و اجتماع بوده است . و در این راه از نقشه ها و روش های گوناگون همچون فشار و سرکوب خلع لباس حبس تهدید اعدام و ایجاد عداوت بین دانشگاهیان و روحانیان بهره بردند.
امام خمینی به منظور خنثی کردن این نقشه توصیه می کنند که  نسل حاضر و آینده غفلت نکنند و دانشگاهیان و جوانان برومند عزیز هر چه بیشتر با روحانیان و طلاب علوم اسلامی پیوند دوستی و تفاهم را محکم تر و استوارتر سازند و از نقشه ها و توطئه های دشمن غدار غافل نباشند .  (۱ )

2 ـ سلب روحیه اعتماد و خود باوری : همواره استعمارگران به منظور کسب منافع خود و چپاول سرمایه و ثروت کشورهای ضعیف و وابسته نمودن آنها با تبلیغات گسترده در میان مردم کشورهای استعمارزده آنها را از هرگونه پیشرفتی عقب نگهداشته و چنین القا می کنند که آنان توان هیچ گونه پیشرفت ابتکار اختراع و صنعتی را ندارند و بدین وسیله روحیه اعتماد و خود باوری را از آنان سلب نموده و در نتیجه آنها را به سمت وابستگی و مصرف زدگی سوق می دهند . دوران ۲۵ ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر جهان ثابت کرد که ملت ایران و متخصصان داخلی اگر بخواهند قادرند بسیاری از طرح ها و کارهای بزرگ در بخش های صنعتی اقتصادی نظامی و… را بدون اتکا به متخصصان خارجی انجام دهند. و با اراده مصمم و فعالیت و پشت کار رشته های وابستگی را از کشور قطع نموده و به استقلال و خودکفایی برسانند. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب عزمی بلند و همتی عالی و حمایت مادی و معنوی مسئولان از متخصصان لازم است . امام خمینی بر هوشیاری در این امر تاکید نموده و توصیه می فرمایند : « باید هوشیار و بیدار و مراقب باشید که سیاست بازان پیوسته به غرب و شرق با وسوسه های شیطانی شما را به سوی این چپاولگران بین المللی نکشند و با اراده مصمم و فعالیت و پشت کار خود به رفع وابستگی ها قیام کنید و بدانید که نژاد آریا و عرب از نژاد اروپا و آمریکا و شوروی کم ندارد و اگر خودی خود را بیابد و یاس را از خود دور کند و چشم داشت به غیر خود نداشته باشد در دراز مدت قدرت همه کار و ساخت همه چیز را دارد و آنچه انسانهای شبیه به اینان به آن رسیده اند شما هم خواهید رسید به شرط اتکال به خداوند تعالی و اتکا به نفس و قطع وابستگی به دیگران و تحمل سختی ها برای رسیدن به زندگی شرافتمندانه و خارج شدن از تحت سلطه اجانب . و بر دولتها و دست اندرکاران است چه در نسل حاضر و چه در نسل های آینده که از متخصصین خود قدردانی کنند و آنان را با کمک های مادی و معنوی تشویق به کار نمایند و از ورود کالاهای مصرف
ساز و خانه برانداز جلوگیری نمایند و به آنچه دارند بسازند تا خود همه چیز بسازند . » (۲ )

3 ـ تسلط بر مراکز علمی : مراکز تعلیم و تربیت از جمله بخش های مهم و حساس یک کشور به شمار می روند که در صورت اصلاح آن جامعه به سوی صلاح و خیر پیش می رود و در صورت تباهی آن به سمت فساد گمراهی و تباهی خواهد رفت .

باتوجه به این اهمیت و نقش حساس چه بسا افرادی قصد نفوذ به این مراکز مهم را داشته تا با اثر گذاری بر روی دانش آموزان و دانشجویان و نیروهای فکری بتوانند در دراز مدت به اهداف و برنامه های خود برسند و جوانان را از فرهنگ و ادب و ارزشهای خودی منحرف کرده و به سوی غرب بکشانند و در نتیجه متصدیان و مسئولان امر را از بین آنان انتخاب کرده و بر سرنوشت کشور ما حکومت دهند تا به وسیله آنها برنامه ها و طرحهای خود را به پیش ببرند.
امام خمینی به منظور مصون ماندن از این آفت و مشکل به تمامی نسل ها توصیه می کنند : « برای نجات خود و کشور عزیز و اسلام آدم ساز دانشگاهها را از انحراف و غرب و شرق زدگی حفظ و پاسداری کنید و با این عمل انسانی اسلامی خود دست قدرت های بزرگ را از کشور قطع و آنان را ناامید نمائید . (۳ )

ایشان به جهت اهمیت و نقش اساسی فرهنگی و تعلیم و تربیت بار دیگر در بند « ک » وصیتنامه به این مهم پرداخته و در آن به تشریح مفاسد و مشکلاتی که از این ناحیه درگذشته برای کشور و ملت به وجود آمد پرداختند.
4 ـ مسئولیت قوای سه گانه : باتوجه به نقش و مسئولیت مهمی که قوای سه گانه کشور در حفظ نظام اسلامی و وظیفه خدمت گزاری که نسبت به مردم برعهده دارند امام خمینی صفحاتی از وصیتنامه خویش را به بیان اهمیت وظایف و مسئولیتهای این قوا اختصاص داده است .

ایشان یکی از توصیه های مهمی را که نسبت به انتخاب یا انتصاب روسا و مسئولان این قوا بیان می کنند ضرورت تعهد تدین و دلسوزی آنان به کشور و ملت است .

در اینجا توصیه های آن بزرگوار نسبت به هر یک از قوا را به اختصار یادآور می شویم :

الف : قوه مقننه : مجلس وظیفه مهم قانونگذاری در کشور را برعهده دارد لذا از اهمیت خاصی برخوردار است . بدین جهت امام خطاب به ملت نسبت به انتخاب نمایندگان مجلس تذکر داده و می فرمایند : « با اراده مصمم خود و تعهد خود به احکام اسلام و مصالح کشور در هر دوره از انتخابات وکلا دارای تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی که غالبا بین متوسطین جامعه و محرومین می باشند و غیر منحرف از صراط مستقیم به سوی غرب یا شرق و بدون گرایش به مکتب های انحرافی و اشخاص تحصیل کرده و مطلع بر مسائل روز و سیاستهای اسلامی به مجلس بفرستند . » (۴ )

ب : قوه قضائیه : دستگاه قضایی یکی از مراکز حساس و مهمی است که با جان و مال و ناموس و آبروی مردم سروکار دارد و چه بسا یک حکم نا حق از سوی یک قاضی موجب بی حیثیت و بی اعتبار شدن یک فرد گردد. با توجه به این حساسیت امام می فرمایند : « وصیت اینجانب به رهبر و شورای رهبری این است که در تعیین عالیترین مقام قضایی که در عهده دارند کوشش کنند که اشخاص متعهد سابقه دار و صاحب نظر در امور شرعی و اسلامی و در سیاست را نصب نمایند… به قضات محترم در عصر حاضر و اعصار آینده وصیت می کنم که
با در نظر گرفتن احادیثی که از معصومین صلوات الله علیهم در اهمیت قضا و خطر عظیمی که قضاوت دارد و توجه و نظر به آنچه درباره قضاوت به غیر حق وارد شده این امر خطیر را تصدی نمایند . » (۵ )

ج : قوه مجریه : یکی از بخش هایی که به طور مستقیم با اکثریت مردم ارتباط دارد مجموعه دولت وقوه مجریه است . وظیفه اصلی و مهم دولت و کارمندان وزارتخانه ها خدمت گذاری به ملت به خصوص مستضعفان و محرومان است . مردمی که در راه نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب و حفظ نظام از توطئه ها تلاشها و زحمات بسیاری متحمل شدند و جنگ تحمیلی ۸ ساله را به بهترین وجه اداره کردند . همان مردمی که در دیدگاه امام خمینی از مقام و منزلت والایی برخوردارند و ولی نعمت و صاحبان اصلی انقلاب بشمار می روند امام خمینی باتوجه به سرمایه گذاری که ملت در راه نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و دیگر صحنه ها انجام داد در وصیتنامه در بیان جایگاه ممتاز ملت ایران چنین می فرماید : « من با جرات مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله صلی الله علیه وآله و کوفه و عراق در عهد امیر المومنین و حسین بن علی صلوات الله و سلامه علیها می باشند… اسلام باید افتخار کند که چنین فرزندانی تربیت نموده و ما همه مفتخریم که در چنین عصری و در پیشگاه چنین ملتی می باشیم . » (۶ )

با چنین دیدگاهی است که ایشان خود را خدمتگزار ملت معرفی می کند و از تمامی وزرا و کارمندان دولت هم می خواهد که نسبت به خدمتگزاری و انجام وظیفه جلب نظر ملت و احتراز از رفتار غیر اسلامی کوتاهی نکنند و توصیه می کنند که « باید همه خدمتگزار ملت و خصوصا مستضعفان باشید و ایجاد زحمت برای مردم و مخالف وظیفه عمل کردن حرام و خدای نخواسته موجب غضب الهی می شود همه شما به پشتیبانی ملت احتیاج دارید. با پشتیبانی مردم خصوصا طبقات محروم بود که پیروزی حاصل شد و دست ستم شاهی از کشور و ذخایر آن کوتاه گردید و اگر روزی از پشتیبانی آنان محروم شوید شماها کنار گذاشته می شوید و همچون رژیم شاهنشاهی ستمکار به جای شما ستم پیشگان پست ها را اشغال می نمایند. بنابراین حقیقت ملموس باید کوشش در جلب نظر ملت بنمائید و از رفتار غیر اسلامی ـ انسانی احتراز نمائید . » (۷ )

5 ـ خطر نفوذ به حوزه ها : با توجه به اهمیت و جایگاه والا و خطیر حوزه های علمیه در طول تاریخ و نقشی که این نهاد در شرائط حساس ایفا نموده روحانیت همواره از سوی دشمنان و مخالفین مورد تهدید بوده و در جهت نفوذ به این مرکز حساس تلاش های زیادی صورت گرفته و در این راستا با نفوذ دادن افرادی با ظاهر و مشی اسلامی و مقدس مآبی قصد ضربه زدن و رسیدن به مقاصد و اهداف خود را داشته اند.

امام خمینی ضمن هشدار به حوزه های علمیه نسبت به خطر این گروه این چنین روشنگری می نماید : « در این زمان که مخالفین اسلام و جمهوری اسلامی کمر به براندازی اسلام بسته اند و از هر راه ممکن برای این مقصد شیطانی کوشش می نمایند یکی از راههای با اهمیت برای مقصد شوم آنان و خطرناک برای اسلام و حوزه های اسلامی نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزه های علمیه است که خطر بزرگ کوتاه مدت آن بدنام نمودن حوزه ها با اعمال ناشایست و اخلاق و روش انحرافی است و خطر بسیار عظیم آن در دراز مدت به مقامات بالا رسیدن یک یا چند نفر شیاد که با
آگاهی بر علوم اسلامی و جا زدن خود را در بین توده ها و قشرهای مردم پاکدل و علاقه مند نمودن آنان را به خویش و ضربه مهلک زدن به حوزه های اسلامی و اسلام عزیز و کشور در موقع مناسب می باشد . » (۸ )

از این رو از این نکته نباید غلفت کرد که به اعتقاد امام خمینی قیام برای نظام دادن به حوزه ها از سوی علما مدرسین و افاضل لازم و ضروری است و باید با برنامه دقیق و صحیح حوزه ها را از آسیب حفظ نمود.
6 ـ قوای مسلح : مجموعه قوای مسلح بازوان قوی و قدرتمند جمهوری اسلامی و حافظان امنیت داخلی و خارجی ملت و کشور به حساب می آیند. و به هر اندازه که نیروهای مسلح متعهدتر و دلسوزتر برای کشور باشند امکان طمع ورزی و قصد تعدی دشمنان را کمتر می نماید. بدین جهت باید تمامی تلاشها در راستای تقویت انسجام و استقلال نیروهای مسلح بکار رود و از هر عاملی که موجب تشتت و ضعف آنان همچون گروه گرایی می شود جلوگیری کرد. بدین جهت در وصیت نامه امام آمده است : « وصیت من به قوای مسلح آن است که همانطور که از مقررات نظام عدم دخول نظامی در احزاب و گروهها و جبهه ها است به آن عمل نمایند و قوای مسلح مطلقا چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازی های سیاسی دور نگهدارند. در این صورت می توانند قدرت نظامی خود را حفظ و از اختلافات درون گروهی مصون باشند . » (۹ )
7 ـ نهادهای فرهنگی : مجموعه مراکز و وسایل تبلیغی و رسانه های گروهی اعم از رادیو تلویزیون مطبوعات و سینماها در جامعه اسلامی ایران ابزارهایی هستند که باید در خدمت اسلام و فرهنگ و ارزشهای اسلامی و ایرانی قرار داشته باشند و از القای تبلیغات منفی و ایجاد زمینه های انحراف و تباهی جامعه به شدت پرهیز نمایند. چرا که ملت ایران به خصوص نسل جوان در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ضربات زیادی را از این ابزارهای تبلیغی متحمل شده است و امروزه از این ابزارها و دستگاههای فرهنگی انتظار می رود که هر یک در راستای وظایف و محدوده فعالیت خویش در مسیر ملت و مصالح کشور حرکت نمایند.

امام بزرگوار ضمن برشمردن مفاسد و انحرافاتی که در رژیم های گذشته از طریق نهادها و مراکز تبلیغی در میان مردم به خصوص جوانان ایجاد شد به مسئولین و متولیان امر وصیت می نماید : « نگذارند این دستگاههای خبری و مطبوعات و مجله ها از اسلام و مصالح کشور منحرف شوند . » (۱۰ )

بدین ترتیب رهبر کبیر و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی با درایت و آینده نگری راههای حفظ نظام اسلامی را در وصیتنامه این میراث جاودانه خویش برای نسل حاضر و نسل های آینده بیان کرده اند.
این نظام تنها در صورتی از خطرات و توطئه ها مصون و محفوظ خواهد ماند که تمامی مسئولان و گروهها و اقشار مختلف مردم با انسجام و وحدت به توصیه ها و نصایح دلسوزانه آن رهبر فقید انقلاب جامه عمل بپوشانند.

پاورقی :

۱ ـ صحیفه امام ج ۲۱ ص ۴۱۴

۲ ـ همان ص ۴۱۷

۳ ـ همان ص ۴۱۹

۴ ـ همان ص ۴۲۰

۵ ـ همان ص ۴۲۳

۶ ـ همان ص ۴۱۰

۷ ـ همان ص ۴۲۶

۸ ـ همان ص ۴۲۵

۹ ـ همان ص ۴۳۲

۱۰ ـ همان ص ۴۳۵

انتهاي پيام/5696 https://www.asrehamoon.ir/vdce.p8zbjh8ew9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما