تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۸
درپی بارندگی‌های چند روز گذشته در سیستان و بلوچستان علاوه بر سرریزشدن سدهای زیردان، پیشین، کهیر و سد خاکی سارادان رکورد بارش باران شکسته شد.
از سرریز شدن سدها تا شکسته‌شدن رکورد بارش در سیستان و بلوچستان
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» باتوجه‌به باران‌های سیل‌آسا که از چند روز اخیر در جنوب سیستان بلوچستان شروع به باریدن کرد باعث وقوع سیلاب در برخی از مناطق شهری و روستایی شد و به بخش‌های مختلف زیرساختی و کشاورزی این استان خسارت‌های را وارد کرد.

در برخی شهرستان‌های جنوبی این استان مانند ایرانشهر، سراوان، دلگان، بمپور، قصرقند و نیکشهر بارندگی‌هایی رخ داد و خسارت‌هایی به جاده‌ها و برخی زیرساخت‌ها وارد شد و حجم زیادی از آب به سمت دریا هدایت شده است.

به دلیل حجم بالای بارش‌ها برق تعدادی از روستاها قطع شده و برخی منازل دچار آبگرفتگی شدند، همچنین با ورود آب به برخی منازل بخشی از وسایل زندگی مردم از بین رفته است.

احمد وحیدی وزیر کشور در پی بارندگی و سیلاب در سیستان و بلوچستان با حضور در شهرها، روستاها و بخش‌های مختلف حوزه جنوب، از نزدیک در جریان روند خدمات‌رسانی به مردم قرار گرفت.

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدای وقوع سیل در سیستان و بلوچستان با حداکثر قوا در کنار سایر دستگاه‌ها و نیروهای امدادی به کمک مردم آسیب‌دیده از سیل آمد که هنوز هم ادامه دارد.

 تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان و دستگاه‌های اجرایی در آمادگی کامل به سر برده و بر اساس قانون مدیریت بحران پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها انجام و توزیع ماشین‌آلات نیز در دستور کار قرار گرفته است.
 
 مسئولان کشوری ضمن سرکشی به مناطق سیل‌زده و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های امدادرسان، جهت تسریع در رفع نیازمندی‌های مردم منطقه و جبران آسیب‌های وارده به زیرساخت‌ها اقدامات لازم را به عمل‌آورند.

براساس آخرین گزارش‌ها، با توجه به شدت سیلاب در سیستان و بلوچستان، ۲۰ تیم واکنش سریع و امداد و نجات سیلاب (شامل ۱۰۰ نجاتگر) از هلال‌احمر استان‌های فارس و یزد به کنارک و زرآباد اعزام شدند.

معاون اول رئیس جمهور در جلسه هیات دولت با تاکید بر ضرورت رسیدگی هر چه سریعتر به سیل زدگان در مناطق جنوبی کشور تصریح کرد: همه دستگاه های مسئول از جمله وزارتخانه های کشور،‌ نیرو و راه و شهرسازی موظف هستند همه امکانات خود را برای کمک و جبران خسارات وارده به سیل زدگان بسیج کنند.

 عمده خسارات وارد شده در سیلاب مربوط به راه‌های ارتباطی است
 
 در بازدیدی که از مناطق سیل‌زده صورت گرفت، برآورد و ارزیابی خسارت‌ها انجام شد که عمده مشکل و خسارت به جاده‌ها و برخی راه‌های ارتباطی وارد شده است.
 
 لذا باتوجه‌به خسارتی که به مردم وارد شده است، استاندار سیستان و بلوچستان جهت برآورد و تعیین خسارت‌ها در منطقه حضور یافت.
 
 هم اینک نیز بر اساس آخرین گزارش سازمان مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ۲۸۲ محور روستایی و ۳۱ محور شهری همچنین ۶ محور اصلی بازگشایی شد.

با توجه به سرریز کردن سد کهیر و آب گرفتگی، مسدود شدن راه‌های روستایی و  هجوم سیلاب به باغات میوه‌های گرمسیری و واحدهای دامداری سبک و سنگین، احتمال افزایش میزان خسارت وارده وجود دارد.

شکسته شدن رکورد بارش ۱۰ ایستگاه‌ هواشناسی باران‌سنجی

محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان بیان کرد: از ایستگاه‌های چابهار ۱۴۶.۴، زرآباد ۲۷۰، کهیر ۱۲۱، کنارک ۲۴۷، شارک ۲۴۷، پلان ۱۴۴، تیس ۱۴۱، مومان ۱۴۳، بانست ۱۷۵، بریس ۱۱۷ بارندگی گزارش شد.

مدیرکل هواشناسی استان افزود: گزارش این میزان بارش از این ۱۰ ایستگاه از بدو تأسیس تاکنون بی‌سابقه بوده است.

حیدری ادامه داد: از ۱۵۵ ایستگاه هواشناسی و باران‌سنجی گزارش باران مخابره شد، از زاهدان ۲۹.۵، راسک ۴۷، نیک‌شهر ۹۲.۱، ایرانشهر ۷۹.۵، بمپور ۹۱.۵، دلگان ۶۷، خاش ۳۰.۱، سراوان ۴۵، مهرستان ۶۶، نصرت‌آباد ۷.۵، میرجاوه ۳.۵، زابل ۸.۷ زهک ۱۳.۳ میلی‌متر باران گزارش شد.

وی تصریح کرد: از پنجشنبه در سطح استان به‌ویژه ارتفاعات شرقی و جنوبی استان رگبار بهاری و رعدوبرق با احتمال تگرگ گاهی تندباد موقتی پیش‌بینی می‌شود.

استانداردسازی راه‌ها در سیستان و بلوچستان با جدیت و سرعت پیگیری شود

احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: توجه به راه‌های استان به ویژه منطقه بلوچستان برای توسعه سواحل مکران بسیار مفید است زیرا راه؛ زیربنای توسعه است و باید برای ارتقای راه‌ها و استانداردسازی آنها با سرعت بیشتری حرکت کنیم و مسئله راه‌ها در دستور کار جدی مسئولان باشد. مسائل و مشکلات سیل‌زدگان از لحظات اولیه توسط مسئولان به ویژه استاندار و فرمانداران در حال پیگیری است و مشکلات براساس اولویت پیگیری و مرتفع خواهد شد، دولت با تمام قوا در کنار مردم است و از هیچ کوششی برای حل مشکلات مردم دریغ نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در بحث برق، اقدامات لازم در حال انجام است، به زودی تمام مشکلات مردم سیل‌زده حل می‌شود البته در ابتدا باید آب مصرفی مردم به صورت سالم و بهداشتی تامین شود تا شاهد مشکلات دیگری در این مناطق نباشیم.

وزیر کشور تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند، لذا باید سرعت بیشتر در اجرای طرح‌های حوزه راه، برق، آب، تلفن، اینترنت و آبخیزداری باشد، مشکلات آبگرفتگی خانه‌ها در شهر کنارک نیز باید پیگیری شود و طرح‌های نیمه تمام فاضلاب شهری و هدایت آب‌های سطحی به نتیجه برسد تا همیشه در زمان بارندگی مردم با مشکل مواجه نشوند.

وحیدی گفت: گرگروها (فرسایش خندقی خاک) برخی روستاها را با مشکل جدی تخریب مواجه کرده که امیدواریم با انجام طرح‌های آبخیزداری و مهار آب‌ها بتوانیم گرگروها را ساماندهی کنیم.

۱۰۰ درصد روستاهای بلوچستان از آب شرب بهره‌مند می‌شوند

علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان دولت ۱۰۰ درصد روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان از آب شرب بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: در طول فعالیت دولت سیزدهم تاکنون، خطوط انتقال آب و شبکه توزیع برای ۲۲۰ روستای فاقد تأسیسات با جمعیت حدود ۹۰هزار نفر اجرا شده است.

وی شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی را در حال حاضر ۷۲.۶ درصد اعلام کرد و گفت: با تکمیل طرح جهاد آبرسانی این شاخص به بالای ۹۵ درصد خواهد رسید.

قطع برق ۲۲۸ روستای سیستان و بلوچستان بر اثر سیلاب

محمد رئیسی، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به خسارت وارد شده به پست های فوق توزیع برق در جنوب استان، درحال حاضر شبکه برق ۲۲۸ روستای این منطقه قطع می‌باشد.

وی افزود: از ابتدای وقوع سیلاب در جنوب استان برق ۴۴۵ روستا دچار خاموشی شد، که با تلاش پرسنل صنعت برق در حال حاضر برق ۲۱۷ روستا پایدار شد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: با توجه به خسارت وارد شده به پست های فوق توزیع پسابندر، بنت و چاهان این تعداد روستا بی برق هستند که به محض وارد مدار شدن این پست ها برق بیش از ۲۰۰ روستا پایدار خواهد شد.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcb0wb88rhb05p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما