تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۹
 تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌هایی است که هم‌زمان با آغاز فصل گرما نمود پیدا می‌کند و شهروندان به‌منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید به نکات پیشگیرانه توجه داشته باشند.
 فصل گرما و احتمال شیوع بیماری کنگو
 به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون»، تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه سخت، هم مخزن و هم ناقل آن است، این ویروس می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند و انسان هم در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس ممکن است مبتلا شود.
 
 در حقیقت هر سال در فصل گرما گزارش‌هایی از شیوع برخی بیماری‌ها منتشر می‌شود که تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از آن‌ها است.
 
 بیماری تب کریمه کنگو از ۲ راه انتقال پیدا می‌کند؛ فرد می‌تواند به طور مستقیم با نیش کنه آلوده به ویروس به این بیماری مبتلا شود، با له کردن پشه روی پوست و تماس پوست با خون و مایعات لاشهٔ پشهٔ آلوده هم امکان آلوده‌شدن به این ویروس حتمی است.
 
 غلامرضا ملاشاهی، پزشک عفونی در گفتگو با خبرنگار عصرهامون در خصوص بیماری تب کریمه کنگو بیان کرد: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری تب‌دار و ویروسی است که منجر به خونریزی در مبتلایان می‌شود و علت نامگذاری این بیماری به نام کریمه کنگو این است که چندین سال قبل اولین اپیدمی‌های که اتفاق افتاده در کشور کنگو در سال ۱۹۵۶ بوده و در سال ۱۹۴۲ در جزیره کریمه یک اپیدمی در آن اتفاق افتاده است.
 
 وی با بیان اینکه عامل این بیماری ویروس است، افزود: ویروس آن از نوع آربو ویروس‌ها است که توسط کنه منتقل و در دام‌ها و حیوانات اهلی و گاهی وحشی ممکن است ایجاد شود؛ اما زمانی که ویروس دام را مبتلا می‌کند معمولاً دام بدون علامت است و اهمیت این بیماری این است که این ویروس از دام مبتلا به انسان منتقل و انسان را مبتلا به بیماری علامت‌دار می‌کند و وقتی که فرد مبتلا شود بسیار بیماری خطرناک و خونریزی دهنده است و میزان مرگ‌ومیر بالایی دارد.
 
پزشک عفونی تصریح کرد: علائمی که در این بیماری مانند بسیاری از بیماری‌های ویروسی وجود دارد عبارت است از: تب شدید، سردرد، بدن‌درد، تهوع استفراغ و در مراحل اولیه علائم آن بی‌اشتهایی و ضعف است؛ اما اگر شدت بیماری زیاد باشد کم‌کم به سمت تمایل به خونریزی می‌رود؛ یعنی اینکه بیمارانی که مبتلا به بیماری کریم کنگو هستند به دلیل کاهش میزان پلاکت‌های خون مبتلا به خونریزی می‌شوند و خطری که آنها را تهدید می‌کنند؛ خونریزی است که اتفاق می‌افتد.
 
 وی ادامه داد: اهمیتی که این بیماری دارد این است که افرادی که در معرض این بیماری هستند اولاً باید آگاهی اولیه نسبت به این بیماری داشته باشند و با شروع علائم به پزشک مراجعه کنند؛ همچنین پزشکان و کارکنان بهداشت درمانی باید آشنایی کافی از این بیماری داشته باشند و به‌محض مراجعه با افرادی که علائم این بیماری را داشته، اقدامات لازم را برای آنها انجام دهند.
 
 ملاشاهی در پاسخ به اینکه این بیماری در چه کسانی بیشتر مشاهده می‌شود اظهار کرد: همان‌طور که گفته شد به طور طبیعی بیماری در افراد بیشتر مشاهده می‌شود که با دام سروکار دارند؛ مخصوصاً افرادی که در کشتارگاه‌ها هستند و دام ذبح می‌کنند؛ مخصوصاً اگر دام به‌صورت سنتی و غیربهداشتی ذبح شود امکان انتقال بیماری در آن بیشتر است؛ همچنین کشاورزان، دامداران، دامپزشکان، پزشکان، کارکنان آزمایشگاه‌ها، کارکنان بهداشتی درمانی که در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند نیز افرادی هستند که در معرض این بیماری قرار دارند.
 
 وی افزود: بنابراین بسیار خوب است با توصیه‌های بهداشتی که در زمینه پیشگیری این بیماری وجود دارد آشنا شویم و طبیعی است برای پیشگیری از این بیماری ابتدا افرادی که با دام سروکار دارند از وسایل محافظتی استفاده کنند و دامداران سعی کنند در تماس با دام از ماسک و دستکش استفاده کنند؛ مخصوصاً چون یکی از روش‌های انتقال این بیماری کنه که روی دام وجود دارد است می‌توانند به‌راحتی این بیماری را از دام به انسان منتقل کنند و یا در انسان یک بیماری شدید ایجاد کند.
 
 پزشک عفونی تشریح کرد: بنابراین از دست‌زدن به کنه‌ها باید خودداری شود و اگر کنه بر روی دام وجود دارد؛ دامدار برای ازبین‌بردن کنه‌ها از روش‌های علمی و بهداشتی استفاده کند؛ از جمله ابزارهای که برای گرفتن کنه‌ها کمک‌کننده هستند و یا از مواد شیمیایی که همکاران دامپزشک توصیه می‌کنند استفاده شود.
 
 ملاشاهی تصریح کرد: بنابراین به‌هیچ‌وجه نباید کنه را با دست گرفت و سعی کرد از بدن دام خارج کرد؛ زیرا کنه محکم به بدن دام چسبیده و احتمال اینکه له شود و خونریزی اتفاق بیفتد و چون حجم زیادی از خون در کنه وجود دارد ممکن است به فرد منتقل و باعث ایجاد بیماری شدید در فرد شود.
 
 وی ادامه داد: نکته مهم اینجاست که افرادی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند و به‌صورت سنتی دام را ذبح می‌کنند حتماً باید سعی کنند که از ابزارهای مراقبتی استفاده کنند و در درجه اول باید در مراکز مجاز ذبح دام صورت بگیرد؛ اگر به‌صورت سنتی ذبح می‌شود از دستکش، ماسک و ابزارهای محافظتی مانند روپوش استفاده شود.
 
 پزشک عفونی اذعان کرد: بعد از ذبح دام، گوشت دام حداقل باید ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود و بعد اقدام به قطعه‌بندی گوشت دام شود؛ افرادی که در مراکز پرخطر دررابطه‌با این بیماری فعالیت می‌کنند باید بدانند که در صورت تماس با کنه دام یا خون تازه این دام‌ها و وجود علائم اولیه احتمال مبتلا به ایجاد بیماری کریمه کنگو را بالا می‌برد بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنند.
 
 وی افزود: اگر علائم اولیه مانند: تب شدید، بدن‌درد و سردرد و مخصوصاً علائم خونریزی دهنده مانند: تهوع و استفراغ خونی، ادرار خونی و یا خونریزی‌های زیر پوستی داشته باشند؛ بلافاصله باید به پزشک و مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.
 
 ملاشاهی از نظر شیوع این بیماری تصریح کرد: در کل جهان این بیماری وجود دارد و در کشور ما به‌خصوص در جنوب شرقی کشور شیوع بیشتری دارد و همچنین در استان ما شیوه بیشتری نسبت به جاهای دیگر کشور دارد؛ زیرا با گرم‌شدن هوا فعالیت‌های این کنه‌ها بیشتر می‌شود.
 
 وی خاطرنشان کرد: البته طی سال‌های گذشته خوشبختانه میزان کشندگی این بیماری کاهش پیدا کرده و علت آن هم بیشتر به دلیل آشنایی بیشتر پزشکان و کارکنان بهداشت و درمان و مراقبت‌های به‌موقع در بیمارستان و تشخیص به‌موقع این بیماری بوده که باعث کاهش کشندگی بیماری کریمه کنگو در استان شده است؛ اما بیماری همیشه وجود دارد و ما باید مراقب ابتلای مردم به این بیماری باشیم.
 
 انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcexv8znjh8pei.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما