تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۴
رئیس کمیته امور بین‌المللی دومای روسیه روز چهارشنبه، ۲۰ شهریور، گفت که اگر ایالات متحده تصمیم به مداخله نظامی در سوریه بگیرد، مسکو باید دست به «اقداماتی جدی‌تر» بزند و از جمله سلاح‌های دفاعی بیشتری را در اختیار ایران قرار دهد.
هشدار روسیه به آمریکا: در صورت حمله به سوریه ایران را تجهیز می کنیم
هشدار روسیه به آمریکا: در صورت حمله به سوریه ایران را تجهیز می کنیم
به گزارش عصر هامون، آلکسی پوشکوف که در دوما، مجلس نمایندگان روسیه، سخن می‌گفت با اشاره به طرح روسیه برای ممانعت از اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه سوریه گفت که دولت ایالات متحده آمادگی خود را برای مطالعه طرح روسیه مبنی بر نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه اعلام کرده، اما اگر «حامیان جنگ» در این کشور دست بالا را داشته باشند و تلاش‌های دیپلماتیک به نتیجه نرسد، مسکو نیز باید به «اقداماتی جدی‌تر» دست بزند.


به گفته این نماینده دوما، اقدامات روسیه در واکنش به مداخله نظامی احتمالی آمریکا در سوریه می‌تواند «گسترش ذخایر سلاح‌های دفاعی ایران و تجدیدنظر در همکاری روسیه با آمریکا در افغانستان به‌ویژه در رابطه با شرایط ترانزیت» باشد.


آقای پوشکوف در نهایت تاکید کرد که اگر ایالات متحده سناریوی نظامی را به دیپلماسی ترجیح دهد و آن را برگزیند، به گمان او چنین اقداماتی کاملا «توجیه‌پذیر» است.

آمریکا طرح روسیه را «بالقوه مثبت» دانسته و باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفته است که آن را جدی می‌گیرد.

اوباما همچنین اعلام کرده که از کنگره آمریکا خواسته است رای‌گیری درباره اقدام نظامی علیه سوریه را به منظور یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای بحران سوریه فعلا متوقف کند، اگرچه او تاکید می‌کند که هنوز قضاوت برای موفقیت طرح روسیه زود است.
«پیشنهاد دوباره تحویل اس – ۳۰۰ به ایران»

در همین حال روزنامه روسی "کامرسانت" در شماره روز چهارشنبه خود نوشت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می‌خواهد به ایران پیشنهاد تحویل سامانه‌های دفاع موشکی اس – ۳۰۰ بدهد و همچنین یک راکتور اتمی دیگر برای نیروگاه بوشهر بسازد.


روسیه و ایران پیش از این نیز در سال ۲۰۰۷ قراردادی را در رابطه با سامانه اس – ۳۰۰ به امضا رسانده بودند، اما در نهایت مسکو به خاطر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از تحویل این تجهیزات ضد موشکی به تهران خودداری کرد.

اما اکنون روزنامه کامرسانت به نقل از منابع خود در کرملین از آمادگی ولادیمیر پوتین برای طرح دوباره این پیشنهاد در جریان دیدار این هفته خود با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، خبر می‌دهد.

دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه روز جمعه در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در قرقیزستان انجام خواهد شد در شرایطی که هر دو کشور تلاش می‌کنند مانع اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه، کشور متحد خود شوند.
انتهای پیام/۹۰۳۱ https://www.asrehamoon.ir/vdciura5.t1arz2bcct.html
منبع : جام نیوز
نام شما
آدرس ايميل شما