تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۹
نمی دانيم وقایع این روز سخت چگونه پایان می یابد، خبرها حاکی از آن است که درگیریهای شدیدی تقریبا در همه نقاط مصر رخ داده و خودروهاي زرهی ارتش میدان ها را محاصره کرده و تدابیر شدید امنتیی برقرار شد.
حواشي تظاهرات ششم اکتبر در مصر/ جشني که به عزا بدل شد
به گزارش عصر هامون، به نقل از پايگاه خبري اخبارک، شواهد نشان می دهد که فرایند سیاسی کنونی صلاح نیست که ادامه یابد و باید تغییر کند و روند قدرت کنونی عوض شد.

حوادث این روزهای مصر به وضوح نشان می دهد که راه حل امنیتی ارتش به شکست انجامیده است. سه ماه است که بعد از برکناری مرسی تندبادها در مصر پایان نمی یابد بلکه روز به روز در حال افزایش است. اعتراضات مثل توده یخی است که هر لحظه بیشتر می شود و از حجم آن کاسته نمی شود، برفها روی هم جمع شده و انجماد آن آب شدنی نیست.

مصر هر هفته منتظر یک رخداد ناگهانی است گاهی تلخ و گاهی شیرین. هرهفته چیز جديدي را انتظار داریم، در یک طرف خوف و در طرف دیگر ناامیدی. حوادث یادبود شش اکتبر همه رسانه ها را واداشته که گوشه ای از این تصاویر و تحرکات را دنبال کنند.
حتي شبکه های مخالف مرسی نیز وقایع را دنبال می کنند و این نشان می دهد که حجم اعتراضات و خطر آن به قدری است که نمی توان آن را نادیده گرفت. معتقدم این نخستین اعتراف مقامات جدید است که در مقابل چالش و خطر بزرگی قرار دارند ، چه از سوی طرفداران حکومت جدید و چه از سوی مخالفان آنها.

نمی توان براي آینده این کشور احساس خطر نکرد، زیرا عملا با این شرایط یقین و اعتمادی به آینده نداریم ، چرا که هر احتمالی در مصر وجود دارد و دولت و مردم و جایگاه مصر چنین خطری را تحمل نمی کند، باید قبول کرد که مردم مصر خود به چند دسته تقسیم شده اند، مقصود انقسام تاریخی است و از جدایی های حزبی و گروهی صحبت نمی کنم بلکه جدایی در میان ميلیون ها مردم رخ داده است، مصر طوری تفکیک شده است که در تاریخ این کشور بی سابقه است، این شرایط بر همه گروه ها تکلیف می کند که به دنبال راه حل حقیقی برای برون رفت از بن بست حاصله باشند و باید نقطه وصلی پیدا کنند.

شش اکتبر روز افتخار و پیروزی مردم مصر و عرب است ، روز پیروزی تاریخی و بزرگ ، روزی که هنوز در دانشگاه های بزرگ تدریس می شود. اما جشن های یادبود ششم اکتبر برای این بار در مصر ارتباطی با این پیروزی ندارد ، در جشن امسال مبالغه زیاد شده است، قبلا انتقاد می کردیم که به این مراسم چندان اهمیت نمی دهند ولی امسال شش اكتبر را تلاشي مي دانند برای پیروزی کشور در نبردی سیاسی با ویژگی حزبی بین نیروهای سیاسی معارض بر سر قدرت.

نبايد این طور باشد. نباید طرفداران مرسی این روز برای اعتراضات گسترده خود انتخاب می کردند، این اشتباه است اما در مقابل فکر می کنم انتشار و پخش عکس هایی از عبدالفتاح سیسی توسط هواپیماهای ارتش که نه این روز را دیده بود و نه در آن مشارکت بود، خطای رفتاری دیگری بود. این ها باعث شده جشن شش اکتبر شبیه به سرقت و درگیری سیاسی باشد نه نشانه روز افتخار به پیروزی مصر.

نمی خواهم اشتباهات این جشن را بیان کنم، ولی می خواهم بگویم اگر نتوانیم به توافقی دست یابیم، آینده خطرناکي در انتظار مصر است ، حکمای کشور باید دست به کار شوند نه اینکه بیگانگان دخالت کنند. باید ساختار سیاسی جدیدی بر اساس منافع کشور بنا کرد اما لجاجت و عناد به منزله خودکشی سیاسی برای همه است.
انتهای پیام/۵۰۸۲ https://www.asrehamoon.ir/vdcdxz0o.yt0sk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما