تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۸
افرايم هالوي رئيس سابق موساد، مدعی شد: بايد کشورهاي خاورميانه نيز در گفتگوهاي 1+5 با ايران شرکت کنند.
رئيس سابق موساد: کشورهاي خاورميانه هم بايد در مذاکرات هسته‌اي ايران شرکت کنند
رئيس سابق موساد: کشورهاي خاورميانه هم بايد در مذاکرات هسته‌اي ايران شرکت کنند
به گزارش عصر هامون،افرایم هالوي در گفتگو با شبکه تلويزيوني سي‌ان‌ان درباره اينکه آيا زمان مناسب براي مذاکره با ايران فرا رسيده است يا نه گفت: به نظر من، هميشه زمان براي گفتگو مناسب است. به باور من گفتگو کردن بهتر از هر کار ديگري است و تنها راه قانع کردن مردم و مخاطبان برنامه شما، گفتگو کردن با آنان است. در طول سالها، من همواره طرفدار گفتگو با ايرانيان با اين اميد بودم که آنان را قانع کنيم زيرا اگر ما مسيري درست را بپيماييم، آنان را قانع مي کنيم.

وي ادامه داد: به نظر من، ما تصميم بسيار درستي گرفتيم که گفتگوها را به قدرت‌هاي لازم و مناسب سپرديم. تصميم ما بر اين بود که اين يک موضوع بين‌المللي است و جامعه جهاني بايد با ايران روبرو شود و آنان در هر تقابل احتمالي يا هر نوع مصالحه اي که برمي گزينند، با اين کشور مقابله کنند. زماني که ما اين تصميم را گرفتيم، بايد حداقل اطمينان را به کساني که خواسته‌ايم نمايندگي ما را به عهده بگيرند، بدهيم .

هالوي گفت: نظر من اين است که ما نيز بايد در اين گفتگوها شرکت مي‌کرديم ، کشورهاي خاورميانه نيز بايد در اين گفتگوها بودند. ما اکنون درباره موضوعي مهم صحبت مي‌کنيم که پيامدهاي آن به مراتب متوجه همه کشورهاي منطقه است ولي هيچکدام از کشورهاي منطقه در اين گفتگوها نيستند. تنها کشور از منطقه خاورميانه که بر سر ميز گفتگوها حاضر شده، ايران است. اين مساله تاواني دارد و ما اين تاوان را مي پردازيم و باور دارم که مي توانيم قواعد بازي را تغيير دهيم. تا حدودي نيز بايد به آمريکا و ديگر مذاکره‌کنندگان اعتماد کنيم تا آنان توافقي خوب به دست آورند و به باور من، محک يک توافق خوب، نتيجه نهايي آن است نه شيوه هاي رسيدن به نتيجه نهايي؛ اينکه چگونه ايرانيان را همراه کنيم، به شکلي آنان را به نقطه‌اي برسانيم که ديگر به دنبال توانمندي ساخت سلاح اتمي نروند.

هالوي درباره اينکه آيا ايران در حال حاضر براي اسرائيل تهديدي موجوديتي به شمار مي‌آيد يا نه مدعی شد: به نظر من، اين مساله بايد براي همه سران اسرائيل مطرح باشد که به خود، آينده اسرائيل و وجهه ويران‌ناپذيري اسرائيل ايمان داشته باشند. ما ابزارهاي لازم را براي اطمينان از اينکه کسي ما را نابود نمي‌کند، در اختيار داريم.

وي تصريح کرد: اکنون در برخورد با مشکلات فعلي، بايد خونسرد و متحد باشيم.

هالوي درباره موضع اعضاي کابينه اسرائيل و نخست وزير کابينه رژيم صهيونيستي در خصوص گفتگوها گفت : من به سخنان بنت به دقت گوش کردم. به نظر من وي مواضع خود را به خوبي مطرح کرد. همچنين با دقت مواضع نخست وزير را نيز دنبال کردم. با اين حال باور دارم که در اين مورد بخصوص، بايد تاکيد زيادي بر اعتماد به نفس خود داشته باشيم. من اين را مي‌دانم که نخست وزير اسرائيل احترام زيادي به شخصيت وينستون چرچيل دارد. زماني که چرچيل در لندن و جنگ جهاني دوم براي مردم انگليس صحبت مي کرد، جوان بودم و جان مايه همه مسائل مهمي که وي در آن زمان که تلويزيون نبود و از راديو صحبت مي کرد اين بود که هر اتفاقي که روي دهد، ما مردم انگليس اطمينان داريم که پيروز مي شويم از اين رو مردم بايد شجاع باشند.

وي گفت : اين را قبول دارم که خطرهاي زيادي پيش روي هست ولي بايد بر اعتماد به نفس تاکيد شود و من باور دارم اگر نخست وزير اين خط را دنبال کند هم در جامعه جهاني و هم در داخل اسرائيل مورد پذيرش قرار مي‌گيرد.

انتهای پیام/۵۰۸۲ https://www.asrehamoon.ir/vdcaomny.49nyo15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما