تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۹
محاکمه بیش از ۳۰ تن از مقام‌های رژيم معمر قذافی، رهبر سرنگون شده لیبی، از روز دوشنبه در این کشور آغاز می‌شود.
امروز، محاکمه بیش از ۳۰ تن از مقامهای رژيم قذافی و دو پسر وی
امروز، محاکمه بیش از ۳۰ تن از مقامهای رژيم قذافی و دو پسر وی
به گزارش عصر هامون،به نقل از رويترز، "الساعدی" و "سیف‌الاسلام " قذافی، دو تن از فرزندان معمر قذافی نیز در میان متهمانی هستند که روز دوشنبه باید در دادگاه حاضر شوند.

این گروه به فساد مالی و جنایات جنگی متهمند.

با این حال یک مقام دفتر دادستانی کشوری لیبی یکشنبه ضمن اعلام این خبر افزود این احتمال وجود دارد که دادگاه رسیدگی به جرایم این افراد برای دومین بار به تعویق افتد.

وی افزود هنوز دادگاه تصمیم نگرفته است آیا برخی متهمان که خارج از طرابلس نگهداری می شوند و قرار است محاکمه آنها هم در آنجا برگزار شود، می توانند از طریق ارتباط ویدئویی ظاهر شوند.

گروههای مدافع حقوق بشر درباره این که قوه قضائیه لیبی بتواند برگزاری عادلانه محاکمه مقامات رژیم قذافی را تضمین کند، ابراز تردیدکرده اند. رژیم قذافی اکتبر 2011 سرنگون شد.

"عبدالله الثانی" نخست وزیر موقت لیبی یکشنبه با تأکید بر هرج مرج دوره پس از قذافی اعلام کرد پس از آن که خود و خانواده اش هدف حملات مسلحانه قرار گرفتند، از سمت خود کناره گیری می کند. الثانی کمتر از یک هفته پس از تعیین وی از سوی پارلمان لیبی برای تشکیل دولت جدید ، هدف حملات مسلحانه قرار گرفت.

قرار است سیف الاسلام پسر قذافی و ظاهرا وارث وی، به همراه 30 تن دیگر از جمله «عبدالله سنوسی رئیس بخش اطلاعات قذافی و «البغدادی المحمودی» آخرین نخست وزیر قذافی محاکمه شوند.

سعدی قذافی دیگر پسر قذافی که ماه گذشته از نیجر به لیبی مسترد شد نیز قرار است در همین دادگاه محاکمه شود.

قتل، آدم ربایی، همدستی در تحریک به تجاوز ، غارت، خرابکاری، دزدی و اختلاس دارایی های عمومی و اقدامات مضر برای وحدت ملی از جمله اتهامات پسران قذافی و دستیاران وی به شمار می رود.

این گروه ماه اکتبر متهم شدند و جلسه محاکمه آنها ابتدا قرار بود 24 مارس برگزار شود اما به علت غیبت برخی از متهمان به تعویق افتاد. سیف الاسلام از جمله متهمینی بود که در ان زمان غایب بود و اکنون در شهر زنتان در غرب لیبی نگهداری می شود.

وی از زمان بازداشت بدست شورشیان در نوامبر 2011 همچنان در شهر زینتان نگهداری می شود. مقامات دولت مرکزی در طرابلس بارها تلاش کرده اند درباره انتقال وی به پایتخت مذاکره کنند اما این تلاش ها نتیجه ای در بر نداشته است.

سیف السلام و سنوسی فرمانده سابق دستگاه جاسوسی لیبی برای محاکمه در دیوان کیفری بین المللی به علت ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در زمان قیام مردم لیبی، تحت تعقیب هستند.


انتهای پیام/5082 https://www.asrehamoon.ir/vdcaa6nm.49n6i15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما