تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۷
نگاهی به مسائل مربوط به سیاست خارجی و عملکرد "اوباما" در قبال آنها نشان دهنده ضعف وی در این موضوعات است .
ضعف فاحش "اوباما" در مسائل سیاست خارجی
ضعف فاحش "اوباما" در مسائل سیاست خارجی
به گزارش عصر هامون، به نقل از پایگاه خبری رکورد نت ؛ روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا در مقاله ای به قلم "چارلز کروتامر " نوشت : پاسخ 949 کلمه ای باراک اوباما به سوالی درباره ضعف سیاست خارجی در هفته گذشته نشان داد که رییس جمهور با پاسخ ها بی ربط ،‌ مدافعانه ،‌ متناقض و دور از واقعیت خود در بدترین شرایط قرار دارد .

این سخنان بدنبال اظهارات منتقدانه خبرنگارا فاکس نیوز توسط اوباما بیان شد . فاکس نیوز با اشاره به مطلب صفحه نخست نیویورک تایمز با موضوع شکست های اوباما در مسائل سیاست خارجی اظهار داشت : از جمله موارد ناتوانی های رییس جمهوری آمریکا می توان به عدم توافق تجاری با ژاپن در سفر اخیر به این کشور و نیز عدم موفقیت "جان کری" وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات صلح خاورمیانه اشاره نمود .

در ادامه این مقاله آمده است : علاوه بر این موارد ،‌ گزینه های دیگری برای اثبات ضعف های اوباما در سیاست خارجی وجود دارد . شکست دو دور مذاکرات ژنو برای برقراری صلح در سوریه ، ناتوانی آمریکا برای مقابله با نفوذ روسیه در اوکراین و اخراج تحقیرآمیز اوباما از عربستان پس از دو ساعت مذاکره از جمله آنهاست . رییس جمهور آمریکا با سپری کردن 2300 مایل از اروپا به عربستان رفته بود تا با پادشاه این کشور مذاکره و دیدار کند . وی بدون شام از عربستان خارج شد . مجموعه شرمندگی های رییس جمهور آمریکا همچنان ادامه دارد .

نخستین دفاع لفظی اوباما در مقام یک انسان ضعیف این بود : چرا همه مشتاقند که حتما از اقدام نظامی استفاده شود ؟

همین سوال باید هنگامی که بر اساس دکترین "‌محافظت از شهروندان بی کناه " وی به خاک لیبی حمله کرد ،‌ از رییس جمهور آمریکا پرسیده شود . همین دکترین در قبال 150 هزار سوری بی گناهی که در شهرهای این کشور سلاخی شدند نیز بیان شد .

اقدام نظامی در سوریه نیز به بهانه عبور دولت "بشار اسد " از خط قرمز آمریکا در استفاده از سلاح شیمیایی در این کشور در آستانه اجرا شدن بود ؛ که البته در این موردنیز روسیه موفق شد اوباما را وادار به عقب نشینی از موضع خود نماید و بگونه ای آمریکا را در معرض تمسخر دنیا قرار دهد .

آیا هر کسی مشتاق به استفاده ازگزینه نظامی است ؟ کدام نماینده جمهوری خواه یا دموکرات آمریکایی خواستار اعزام نیروهای ارتشی به اوکراین است ؟ پنتاگون ماه گذشته پیشنهاد ارسال برخی تسلیحات نظامی برای مردم اوکراین را داد تا با استفاده از آن در برابر نظامیان روسی مقابله کنند .

اوباما در ادامه پاسخ خود با احتیاط جواب میدهد : آیا تصور می کنید که تسلیح کردن اوکراینی ها می توانست مانع فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی روسیه شود ؟ چرا در اوکراین هر آنچه ما انجام میدهیم توسط جامعه بین الملل نظارت می شود اما فعالیت های روسیه بدون توجه می گذرد ؟

این سخنان نشانه چیست‌؟‌ ترس یا ترس از انتقاد ؟ یا کلماتی پوچ ؟

آیا این شرایط می توانست منجر به توقف اقدامات پوتین بعنوان قهرمان و ناجی مردم کریمه شود ؟ بدیهی است که هیچ چیز نمی توانست مانع کنترل روسیه بر کریمه شود . هیچ چیزی نمی توانست مانع قدرت نمایی های پوتین در موضوع اوکراین شود .

نویسنده در ادامه تصریح کرد :‌ تلاش دولت آمریکا برای تحریم های اقتصادی علیه روسیه نیز بلوف هایی بیش نیست . پس از اجرای دور دوم این تحریم ها نه تنها ارزش روبل روسیه کاهش نیافت بلکه با افزایشی یک درصدی نیز همراه بود . بازار بورس مسکو نیز روندی صعودی را داشته است .

در بررسی اخیر روزنامه "نیویورک تایمز" در مورد سیاست خارجی بی مبالات و تاثیرات آن نوشت : یک ایده استراتژیک مهم در پس اقدام ایالات متحده وجود دارد . روسیه با نمایش قدرت خود موفق شد کریمه را که روزگاری بعنوان یک همسایه برای مسکو محسوب میشد با خود همراه سازد . در حقیقت روسیه از سالیان پیش تاکنون به مهار آمریکا در میادین مختلف مشغول بوده است .

کروتامر در انتها خطاب به اوباما خاطرنشان کرد : هیچکس این ادعا را ندارد که از دکترین تدافعی علیه روسیه استفاده شود یا مخالفان روسی را مسلح کنید چرا که در آن صورت احتمال وقوع درگیری ،‌ خونریزی و جنگ میان مسکو و واشنگتن وجود دارد . اما ژست های دیپلماتیک توخالی یا تحریم های بی اثر اوباما آنقدر بی ارزش هستند که نیازی به اشاره به آنها در این مقاله نیست .

انتهای پیام / 4030 https://www.asrehamoon.ir/vdcfcmdt.w6d0cagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما