تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۲
معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان گفت:نگاه من به مساله هسته‌ای نگاهی ملی است و دولتی نیست. معتقدم مذاکرات هسته ای روندی مربوط به جمهوری اسلامی است نه این دولت و آن دولت.
مذاکرات هسته ای مربوط به جمهوری اسلامی است نه این دولت و آن دولت
مذاکرات هسته ای مربوط به جمهوری اسلامی است نه این دولت و آن دولت
به گزارش سرويس سياسي عصر هامون، سیدعباس عراقچی،معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه در همایش واکاوی روند پیش‌برد سیاست هسته‌ای در دولت یازدهم اظهار داشت: نگاه من به مساله هسته‌ای نگاهی ملی است و دولتی نیست. معتقدم مذاکرات هسته ای روندی مربوط به جمهوری اسلامی است نه این دولت و آن دولت. باید به مساله هسته‌ای یک‌پارچه نگاه کرد علی‌رغم اینکه مراحل مختلفی داشته است.

وی افزود: ایران در روند مذاکرات همواره آماده مذاکره، شفاف‌سازی و تاکید بر حقوق خودش بوده است و هیچ تعهدی را نقض نکرده است.

عراقچی ادامه داد:موضوع هسته‌ای باید از سه جنبه فنی، حقوقی و سیاسی همزمان بررسی شود و نبود هر یک از جنبه‌ها باعث نگاهی ناقص به مساله هسته‌ای می‌شود.

عراقچی با اشاره به اینکه روند مذاکرات طی شده میان ایران و غرب یک روند کلی بوده که مرحله اول آن طی سال‌های 2003 الی 2005 در زمانی که آقای حسن روحانی وزیر شورای عالی امنیت ملی بود آغاز شده است تاکید کرد که در آن دوره مذاکره کردیم، شفاف‌سازی کاملی انجام دادیم، پروتوکل الحاقی را داوطلبانه قبول کردیم و حتی فراتر از پروتوکل الحاقی نیز حاضر به انجام اقداماتی بودیم اما این مذاکرات تجربه تلخی بود و پس از تلاش‌های ما اولین بسته پیشنهادی طرف غربی بسته اهانت‌آمیزی بود.

وی با اشاره به اینکه طرف غربی در آن زمان در بسته پیشنهادی خود خواستار چشم‌پوشی ایران از حق هسته‌ای و انتقال دانشمندان هسته‌ای به صنایع دیگر در ازای حمایت غرب از عضویت ایران از WTo ، همکاری در حوزه کشاورزی و افزایش دسترسی ایران به اینترنت بود، تاکید کرد که آقای روحانی در آن زمان به فاصله یک روز در نامه شدید‌الحن این بسته پیشنهادی را رد کرد به گونه‌ای که طرف غربی تاکید داشت اجازه بدهید حداقل دو روز از ارسال نامه می‌گذشت و آن را بررسی می‌کردید.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنرانی خود در همایش ملی واکاوی روند پیشبرد سیاست‌های هسته‌ای در دولت یازدهم که از صبح امروز با حضور تعدادی از کارشناسان، اساتید دانشگاه و دیپلمات‌های کشورمان در سالن مجامع دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شده ابراز داشت که ما پس از اینکه تجربه تلخ مذاکرات گذشته (طی سال‌های 32003 تا 2005) را داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید برای دستیابی به انرژی هسته‌ای هزینه آن را پرداخت کنیم که آن هزینه در زمان سخت خود، تحریم‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت بود.

وی با بیان اینکه تحریم‌های شورای امنیت، یک جانبه و چند جانبه علیه ایران آغاز شد، تصریح کرد: با اینحال ما هیچگاه از مذاکره با طرف مقابل فرار نکرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در دوره‌هایی که آقایان سعید جلیلی و محمد جواد لاریجانی مسئولیت مذاکرات را بر عهده داشتند طرف غربی با تصویب قطعنامه‌ها و تشدید تحریم‌ها تلاش کرد تا ایران را به زانو درآورد و افزود ما در دوره جدید زمانی که دیدیم دستمان پر شده است تصمیم گرفتیم که هزینه‌های دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را کمتر کنیم.

عراقچی در تبیین پر بودن دست ایران در دور جدید مذاکرات با اشاره به اینکه ایران با ساخت تاسیساتی همچون تاسیسات اراک و فوردو، پرورش دانشمندان برجسته‌ای که رژیم صهیونیستی وادار به حذف فیزیکی آنها شد و همچنین توان فنی غنی‌سازی بالای 20 درصد و داشتن 19 هزار سانتریفیوژ و نیروی دفاعی که مانع از ماجراجویی دشمنان می‌شد تاکید کرد: ما با امکانات لازم وارد مذاکرات شدیم. تحریم‌ها به ما فشار آورد ولی آنگونه که طرف مقابل می‌گفت فلج‌کننده نبود و مردم و نظام را به زانو در نیاورد و در شرایط جدید لزومی به هزینه‌دادن اضافی نبود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان توافق ژنو را یک آتش‌بس میان دو طرف دانست و تاکید کرد که ما این را یک بازی برد - برد تعریف می‌کنیم، اگر محدودیتی قبول کرده‌ایم ابدی نیست و برای دفع نگرانی طرف مقابل هم در ازای رفع نگرانی خود درباره داشتن بمب هسته‌ای امتیاز لازم را بدست آورده و در واقع ما امتیازی نمی‌دهیم.

عراقچی با اشاره به تجربیاتش در تیم‌های مذاکره کننده پیشین تاکید کرد که در گذشته طرف مقابل تنها تعلیق را بعنوان پیش‌شرط مطرح می‌کرد و پس از هر مذاکره تحریم‌ها را تشدید می‌کرد اما در توافق ژنو نه تنها ما حاضر به پذیرش تعلیق نشدیم بلکه آنها را در جنگ اراده‌ها وادار کردیم از سه گزینه تهدید، تحریم و توافق گزینه سوم را بپذیرند و آمریکا در مقابل اراده ایران وادار به تسلیم شد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه توافق ژنو را قدرت‌نمایی در مقابل شورای امنیت بعنوان بزرگترین قدرت مشروع عرصه بین‌المللی دانست و تاکید کرد: در منشور ملل متحد به صراحت ذکر شده که تصمیمات شورای امنیت برای تمام ملل واجب‌الاجرا است و بر این اساس ایران باید بلادرنگ تعلیق می‌کرد اما در مذاکرات فعلی ما بر اساس نیازهای خودمان میزان غنی‌سازی را تعیین می‌کنیم و تاکید کرده‌ایم که باید یک غنِی‌سازی صنعتی در چشم‌انداز هسته‌ای برای ایران و در توافق نهایی در نظر گرفته شود.

عباس عراقچی شکستن فضای بین‌المللی علیه ایران و امنیتی سازی پرونده ایران را دستاورد دیگری از توافق هسته‌ای دانست و تاکید کرد: دستاوردهای هسته‌ای نه دستاورد دولت روحانی و یا دستاورد محمد جواد ظریف و یا عباس عراقچی نیست بلکه دستاورد ملت ایران طی 11 سال است، مهارتهای دیپلماتیک فقط حرف زدن است، باید به قدرت متکی باشد تا مذاکره منجر به دستاورد شود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه قدرت نظامی، توان فنی، مقاومت در برابر تحریم‌ها و در اختیار داشتن 19 هزار سانترفیوژ قدرت ایران در پشت مذاکرات بود تاکید کرد: مذاکره ما با طرف غربی به معنی دوستی نیست و پایان دشمنی در کار نیست، مذاکره درواقع یک ابزار است البته ابزاری که اگر بدون قدرت باشد ضعیف و اگر قدرت هم بدون مذاکرات باشد کور خواهد بود.

عراقچی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در هفته گذشته خطاب به منتقدانش، گفت: ترسیدن از مذاکره مانند ترسیدن رزمنده از اسلحه است، برخی مذاکره‌هراسی دارند، مذاکره هرجا مفید باشد به کار گرفته می‌شود و هر جا مفید نباشد کنار گذاشته می‌شود.

وی تاکید کرد: مذاکره از نظر نظام فقط در موضع هسته‌ای می‌تواند مفید باشد و مذاکرات باعث کم شدن دشمنی نشده و دشمنی طرف مقابل به شکل دیگری در مذاکرات تبلور یافته است.

وی سلاح جمهوری اسلامی را در ادامه روند مذاکرات اقتدار و انعطاف و تلفیق هنرمندانه این عنصر دانست و تصریح کرد که اگر به نتیجه هم نرسیدیم فاجعه رخ نمی‌دهد، ما سر برنامه‌ خود بر می‌گردیم آنها هم سر تحخریم‌های خود باز می‌گردد فقط فضای علیه جمهوری اسلامی پیش از مذاکرات باز نمی‌گردد، این فضا دیگر شکسته شده است.

پس از پایان سخنان عراقچی وقتی هم برای پرسش و پاسخ در نظر گرفته شد که برخی از حاضران از جمله صادق زیبا کلام سوالاتی را از معاون وزیر خارجه پرسیدند که از آن جمله این بود که آقای زیباکلام به آقای عراقچی گفت: چرا اجازه انتقاد نمی‌دهید و عراقچی پاسخ داد: به اندازه کافی به منتقدین اجازه صحبت داده شد.

وی در پایان همچنین تاکید کرد که طرف مقابل اکنون در تلاش است تا خود را برای اینکه چگونه برای شکست مذاکرات آماده کند و از نظر رسانه‌ای ما هم باید آماده شویم.

انتهای پیام/ 4030 https://www.asrehamoon.ir/vdchzknm.23n6vdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما