تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۱
این که تمرکز و نظامی گری پلیس دولتی آمریکا هر روز شدیدتر می شود , نکته غیرقابل پیش بینی یا توجه ای نبوده و نیست .
وقتی میدان جنگی به قلب "آمریکا" می رسد
وقتی میدان جنگی به قلب "آمریکا" می رسد
به گزارش سرويس بين الملل عصر هامون، به نقل از آنتی وار ؛ این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم "جفری تروکر " نوشت : بیش از 15 سال است که وضعیت پلیس دولتی آمریکا درایالات مختلف این کشور تغییر چندانی نکرده است . اما شرایط ایجاد شده در فرگوسن , میسوری آن را تغییر داده است . دستان باز نیروهای پلیس برای اقدام به هر نوع رفتاری مسیر دیگری را پیش روی واشنگتن قرار داده است .

از دهه 1960 آمریکا با قتل , شورش , تنش های نژادی و سرکوب های به سبک نظامی همراه بوده است . در حقیقت تاریخ اعتراضات مردمی در شهرهای آمریکا به قرن 19 میلادی باز می گردد . اما تظاهرات ها و اعتراضات کنونی چه تفاوتی با اعتراضات و درگیری های شهری در قرن 19 در آمریکا دارد ؟ اکنون پلیس ها خشن تر , مسلح تر و سرکوبگرتر شده اند .

اکنون پلیس آمریکا در هر نقطه از شهر حضور پررنگی و همیشگی دارند . به لطف پیشرفت فناوری دموکراسی واشنگتن هر چه بیشتر از ابزارآلات مدرن برای اجرای به اصطلاح دموکراسی در شهرهای خود و برای مردم این کشور استفاده می کند .

در ادامه این مقاله آمده است : به همین دلیل در روزگار امروز در غرب تاکتیک های جنگی , گازهای اشک آور , انواع تسلیحات نظامی و جنگ افروزی های پلیس های محلی به یکی از مسائل روزانه شهروندان آمریکایی نبدیل شده است . این مسئله بطور مستقیم بر زندگی همه تاثیر می گذارد .

سناتور ران پال در نشریه تایمز می نویسد : در واقع هدف اصلی آمریکا از تشکیل پلیس محلی تقسیم نیروهای ارتش در داخل ایالات و مناطق کوچک تر در شهرهاست تا از این طریق مراکز نظامی ایالتی درگیر نوعی رقابت در اجرای هرچه بهتر ( و البته خشن تر ) قانون شوند .

در عدالت نژادی در قانون اساسی بررسی های صحیحی انجام نشده تا با استفاده از آن بتوان به استقرار برابری و مساوات امیدوار بود . بخصوص اینکه نیروهای پلیس نیز نه تنها برابری حقیقی را اجرا نکرده همین قوانین ثبت شده در قانون اساسی را نیز اجرا نمی کنند . زمینه اجرای تخلف برای این نیروها بسیار فراوان است .

اما فناوری و تکنولوژی در کنار حضور گسترده نیروهای پلیس محلی باعث شده که هیچ یک از تخلفات و قتل های غیرقانونی افسران از دید مردم باز نمانده و بطور دائمی رصد شود . شاید بتوان اعتراضات کنونی در فرگوسن را ناشی از همین پیشرفت فناوری و مشاهده همیشگی عملکرد پلیس محلی از سوی شهروندان دانست .


در این میان رویکرد دولت آمریکا نیز در قبال اعتراضات داخلی در کشور خود و همچنین سایر کشورهای دنیا قابل تامل است . سرکوب هرچه شدیدتر از سوی نیروهای دولتی علیه معترضان به قتل نوجوان سیاهپوست مغایر با شعارهایی است که مقامات امریکایی و هم پیمانان آن درباره اعتراضات داخلی در کشورهای مختلف از جمله سوریه ، اوکراین ،‌ایران و ... عنوان کرده و می کنند .

اکنون فرگوسن برای نیروهای پلیس محلی و دولتی حکم میدان جنگ را پیدا کرده است. این نیروها به تمامی‌تسلیحات نظامی‌مجهز هستند که از جمله آنها می توان به ماشین‌های جنگی غول‌پیکر، هلی‌کوپتر، گلوله‌های مشقی و واقعی، نارنجک، گاز اشک‌آور، اسلحه‌‌های جنگی و غیرهاشاره کرد که این روزها پلیس از آن‌ها برای آرام کردن اعتراضات مردم معترض استفاده می‌کند.

بدیهی است که چنین شرایطی نه تنها نمی تواند شرایط آشفته و ناآرام کنونی در فرگوسن را به ثبات و آرامش برساند بلکه موجب تشدید و شعله ور شدن آتش خشم مردم آمریکا از نژادپرستی دولت این کشور که زیرخاکستر نهفته شده ؛‌ می گردد .

انتهای پیام / 4030 https://www.asrehamoon.ir/vdcezf8n.jh8vei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما