تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۴
موضوعی که 12 سال محل بحث بوده بین ایران و کشورهای بزرگ جهان از سال 81 داستان آغاز شده که معضل دوازده ساله را یک روزه و دو روزه نمی شود حل کرد، ولی قدم هایی که برداشتیم خوب بوده است.
رئیس جمهوری در گفتگوی تلویزیونی:
رئیس جمهوری در گفتگوی تلویزیونی:
به گزارش سرويس سياسي عصر هامون، گفت‌وگوی زنده تلویزیونی حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان با مردم دقایقی قبل از شبکه اول سیما آغاز شد.این پنجمین گفت‌و‌گوی تلویزیونی حسن روحانی است که با موضوع تشریح عملکرد دولت پخش می‌شود.

مرتضی حیدری و خانم سپانلو اجرای این گفتگوی زنده را به عهده دارند.

زمستان سال گذشته بخش نفت از رکود خارج شد و رشد واردات ما افزایش پیدا کرد

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در گفتگوی زنده تلویزیونی خود با مردم ضمن عرض تبریک به مناسبت عید سعید غدیر خم اظهار داشت: امیدوارم این روز روز مبارکی برای ملت ایران و همه مسلمانان جهان باشد.
 
وی در ادامه در پاسخ به اولین سوال مجری های برنامه مبنی براینکه ما سال گذشته را با عدد رشد اقتصادی منفی 2.2 به پایان رساندیم و چندی پیش اعلام شد پایان خردادماه به رقم رشد منفی 4.6 رسیدیم و تفاوت این عدد بسیار بزرگ بود، سوال اساسی جامعه در حال حاضر این است که آقای رئیس جمهور چه طور مجاب شدند و با چه مستنداتی پذیرفتند که ما به این عدد رشد رسیدیم ضمن آن که شما در مشهد هم رسما اعلام کردید که کشور از رکود خارج شده است، در بخش کشاورزی 3.3 درصد در سه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته رشد داشتیم ضمن آن که در همه بخش ها یک حرکتی را ما شروع کردیم.
 
وی ادامه داد: البته رشدی که اعلام شد این رشد بر مبنای سه ماهه اول امسال در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته است اما این که این رشد تا پایان سال به چه نقطه ای می رسد باید مقداری جلوتر برویم تا بتوانیم آمارها را اعلام کنیم اما مطمئن هستم تا پایان سال هم رشد مثبت خواهیم داشت اما همه این ها محاسبات اولیه و پیش بینی هاست و باید با گذشت زمان آمارها را اعلام کنیم.
 
رئیس جمهور کشورمان در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا اگر مذاکرات به نتیجه نرسد این رشد تداوم خواهد داشت یا خیر اظهار داشت: علت این که حرکت اقتصادی در ایران شروع شده اولین عاملش اعتماد و امید مردم بود، مردم به دولت اعتماد کردند و دولت نیز به کارشناسان، صاحب نظران دانشگاهیان و کل ملت ایران که حامیانش بودند اعتماد کرد و این اساسش سرمایه اجتماعی است یعنی دولت و ملت به یکدیگر نزدیک تر شدند و این اساس کار بود.
 
وی تصریح کرد: از طرف دیگر مردم احساس کردند که این دولت در زمینه سیاست خارجی با منطق و کارشناسی و تبحر لازم حرکت می کند.
رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: این که ایران قادر است با شش قدرت بزرگ دنیا پای میز مذاکره بنشیند، بحث کند و با منطق و استدلال به یک تفاهم برسد ولو تفاهم موقت شش ماهه خود یک قدم بزرگی است که دولت برداشت.

روحانی افزود: بعد از توافق ژنو در مصاحبه ای که با کارآفرینان داشتم گفتم که ما قدم اول را برداشتیم و حالا نوبت شماست که قدم های بعدی را بردارید.

وی اضافه کرد: مردم احساس می کنند که تلاطمهای خارجی کم شده است و در موضوع هسته ای هرگونه حرکت کنیم مردم می دانند.

روابطمان در راستای مذاکرات هسته ای جزئی از روابطمان با خارج است

رئیس قوه مجریه با اشاره به حضور ایران در اجلاس های  بین المللی اظهار داشت: کشور بزرگی نیست که داوطلب ملاقات با ما نباشد و همگی داوطلبند وقتی که کشورها قبلا با ما ملاقات می کردند زبانشان نصیحت بود، اما امروز زبانشان سوال است.

وی افزود: امروزه این کشورها همواره از ما می پرسند که در منطقه و اقتصادی کشور چه اتفاقاتی افتاده است؟ سیاست خارجی ما گام به جلو برداشته و ما در قدم اول موفق شدیم که به توافق موقت برسیم.

روحانی با تاکید بر اینکه توافق نهاریی کار بسیار بزرگی است گفت: 12 سال قبل موضوع هسته ای بین ایران گروه 1+5 مطرح بوده و حتی مذاکره ایران با 3 کشور اروپایی از سال 81 آغاز شده و باید به این نکته اشاره کرد که یک معضل 12 ساله یک ماهه حل نمی شود.

روحانی تصریح کرد: قدم های امروز در طول توافق ژنو خوب و در کلیت مساله با گروه 1+5 اتفاق نظر داریم و جزئیات نیز دراین راستا بسیار مهم است.

رئیس قوه مجریه تاکیدکرد:امروز گروه 1+5 قبول کرده است که موضوع هسته ای ایران را به رسمیت بشناسد و همچنین در راستای برداشته شدن تحریم ها مسائلی قابل بحث است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در نطنز ،آب سنگین اراک به توافقاتی رسیدیم و گام بزرگی دراین راستا انجام شده و کلیات مورد اتفاق دو طرف است و کسی به دنبال این نیست که ایران غنی سازی نکند و درباره بحث رادیو دارو در اراک بحثی وجود  ندارد و ایران در کنار غنی سازی می تواند از سایر تجهیزات مدرن هسته ای دیگر برخوردار باشد.

روحانی تصریح کرد: امروزه کشورهای بسیار زیادی داوطلب هستند که تعامل هسته ای با ایران داشته باشند و فناوری مدرن را در اختیار ایران قرار دهند و مسائل اصلی اقتصاد را قبل از آنکه تحریم برداشته شود در مساله هسته ای به توافق نهایی خواهیم رسیدیم قبل از رکود قدم هایی را برداشته ایم و قبل از توافق نهایی و تحریم از آن عبور کردیم.

روحانی با تاکید بر اینکه تردیدی وجود ندارد که ما از رکود عبور کرده ایم گفت: هنوز تا رسیدن به رونق مطلوب فاصله داریم و خیلی باید در این زمینه کار کرد.موفقیت هسته ای نیز تا به امروز به علت حمایت کامل ایران بوده است و اگر این تفاهم بین قوای سه گانه و حمایت مقام معظم رهبری و هم صدایی ملت نبود شاید تا الان مشکلاتی را داشتیم .

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: موضوع هسته ای بازگشت ناپذیر است ما امروز به شرایطی رسیده ایم که به یک سال قبل برنمی گردد و در 40 روز باقی مانده توافق نهایی شود،ارداه ما بر این است که مسائل هسته ای هرچه سریع تر حل و فصل نهایی شود و اگر مشکلی در میانه راه رخ  داد با یک راه حلی مفید حتما به تفاهم می رسیم.

روحانی تاکید کرد: دو طرف دنیا قبول کرده اند که ایران باید دارای فناوری هسته ای باشد و این توافقات نیز برد برد خواهد بود.

روحانی با اشاره به سفر اخیرش به نیورک گفت:  در ملاقاتی که با 5 کشور بجز آمریکا داشتیم همگی اعتراف کردند که مسئله هسته ای باید هرچه سریعتر حل شود و سر این برخی از کشورها نیز گفتند: که ما دیگرخسته شده ایم .

روحانی با اشاره به مسائله رکود گفت: امروزه در محاسباتی که داشته ایم 6 ماه اول امسال رشد واردات و صادراتمان قابل ملاحظه بوده است به طوری که در 6 ماهه اول امسال 26 میلیارد واردات و 23 میلیارد صادرات داشتیم که این صادرات غیر از نفت را شامل می شود که حدود 50 میلیارد است و اگر به اینصورت پیش برویم صادرات و واردات غیر نفتی ما به میزان 100 میلیارد خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه حرکت ما همواره رو به جلو است گفت: مردم ما به ما اعتماد کردند و امروزه نیز وقتی که وضعیت بانکها را با گذشته مقایسه می کنیم،بانک مرکزی به مرکز فروش سکه تبدیل شده بود و حجم نقدینگی ما یک سیل مخربی شده بود که به همه جا حرکت می کرد.

روحانی افزود:در 14 ماهه دولت یازدهم نقدینگی در مسیر درست حرکت می کند و این حرکت کامل به سمت بورس و سپس بانک می رود چرا که امروزه بانکهای ما در زمینه تسهیلاتی که به بخش تولید داده اند،دستشان باز است و در 5 ماه اول سال نسبت به سال گذشته 40.50 درصد افزایش داشته داست.

وی افزود: حجم تسهیلات عمده بانکها برای سرمایه در گردش بوده است .

وی با اشاره به انتقاد برخی از دانشگاهیان و اقتصاددانان به رویه دولت گفت:همه باید بپذیریم که نقدی که به دولت می شود باید ادامه پیدا کند و من قبل از اینکه به سمت رئیس جمهوری انتخاب شوم صحبت های مفصلی داشتم .اقتصاددانان همواره می گفتند که اول باید مشکل تورم حل شود و سپس رکود اما کارشناسان باید مسیر را اشتباه نروند و درست مساله را ارزیابی کنند.

تورم را کاهش داده ایم و آن را مهار کرده ایم

رئیس جمهور با اشاره به این که فردی که در آمد ماهانه اش یک میلیون و پانصد هزار تومان بود با آن رشد سه درصدی که ما ایجاد کردیم 20 درصد قدرت خریدش افزایش یافته است،گفت: خوشبختانه توانسته ایم رشد سه درصد را ایجاد کنیم و سه را به یک تبدیل کنیم.

وی با اشاره به این که درآمد فردی که قبل یک میلیون و 200 هزار تومان بود اکنون قدرت خریدش 300 هزار تومان افزایش یافته است گفت: توانسته ایم تورم را مهار کنیم و جلوی رشد آن را بگیریم.

روحانی با بیان این که تورم نقطه به نقطه در تیرماه سال گذشته حدود 45 درصد بود افزود:در شهریور امسال تورم نقطه به نقطه 14.4 درصد رسیده است یعنی 31 واحد درصد تورم نقطه به نقطه کاهش یافته است.

رئیس جمهور با بیان این که این مسئله در تاریخ اقتصاد ایران بی سابقه است گفت:بی سابقه است که دولتی در طول یک سال بتواند تورم را 31 واحد درصد پایین بیاورد.

وی با تاکید براینکه بیش از 20 درصد تورم در طول یک سال گذشته کاهش یافته است افزود: البته اجناس گرانتر می شوند؛اما با شیب بسیار ملایم این امر صورت می گیرد.

روحانی خاطر نشان کرد: اگر شهریور سال 92 را نسبت به شهریور سال 91 مثلا در اقلام خوراکی مقایسه کنیم می بینیم که تورم 45، 40، 60 و یا حتی 77 درصد بوده است اما اکنون تورم دیگر 40 درصد و یا 70 درصد نیست بلکه تورم 11، 6، 4 و 12 درصد است.

رئیس جمهور با تاکید براینکه ما تورم را کاهش داده ایم و آن را مهار کرده ایم،گفت: می توانیم از رکود خارج شویم و حرفی که برخی از دوستان می زدند و می گفتند دولت تورم را به قیمت تامین رکود کاهش داده است حرف غلطی محسوب می شود.

وی با اشاره به این که از رکود خارج شده ایم و تورم را کاهش داده ایم اظهارداشت:این پیروزی اقتصادی را به ملت ایران تبریک می گویم چون این کار مردم است که با حضور خود در اقتصاد به دولت کمک کرده اند.

دکتر روحانی با اشاره به این که به هر استانی که سفر می کنم کارآفرینان نیز حضور می یابند،خاطرنشان کرد:در سفر به نیویورک با سرمایه گذاران آمریکایی و هم چنین با سرمایه داران ایرانی مقیم آمریکا جلساتی را برگزار کردیم.

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری این دو جلسه در نیویورک گفت:چند صد شرکت بزرگ دنیا منتظر لحظه ای هستند تا در مذاکرات هسته ای به توافق برسیم تا در نهایت آن ها به ایران سرازیر شوند.

وی با بیان اینکه رسانه ها مردم را از اوضاع مطلع می کنند،ادامه داد: جلسات متعددی در خارج از کشور راجع به اقتصاد ایران برگزار می شود.

دکتر روحانی با اشاره به این که ما از این شرایط خارج شده ایم گفت: هدف ما این است که تا پایان سال بتوانیم تورم را به زیر 20 درصد برسانیم به گونه ای که قبلا به مردم قول داده بودیم تورم را به 25 درصد برسانیم.

رئیس جمهور با تاکید براینکه امروز به مردم قول می دهیم که تورم را به زیر 20 درصد خواهیم رساند،گفت: رشد مثبت حدود سه درصدی را تا پایان سال خواهیم داشت بنابراین تلاش ما این است که به این هدف خود دست یابیم.

 وی افزود: ما اهل شعار و مبالغه نیستیم و سعی می کنیم که به قول های خود عمل کنیم ان شالله به قول های خود عمل خواهیم کرد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه جنابعالی نرخ بیکاری را چه عددی می دانید،افزود: مسئله اشتغال بسیار مهم است زیرا اشتغال سبب ایجاد رشد و رونق می شود.

وی با بیان این که یکی از آثار رشد اشتغال است خاطرنشان کرد: البته به محض این که از رکود خارج شویم یک دفعه اشتغال ایجاد نخواهد شد.

روحانی ادامه داد: ممکن است کارخانه ای داشته باشیم که با ظرفیت 60 یا 70 درصدی کار می کند و پس از این که این کارخانه مواد اولیه و سرمایه در گردش آن نیز فراهم شد ممکن است 70 درصد ظرفیت به صد درصد برسد پس باید بگوییم زمانی که ظرفیت 70 درصد بود کارگران آن کارخانه نیز اخراج نشده بودند و حالا که ظرفیت به صد رسیده است معلوم نیست که کارگر جدیدی استخدام شود.

رئیس جمهور با اشاره به این که زمانی که رشد می آید اشتغال نیز با فاصله به وجود می آید،گفت: در گردشگری رشد داشته ایم پس حتما اشتغال افزایش یافته است با تاکید براینکه درحوزه گردشگری نیازمند صاحب نظرانی هستیم،گفت:متاسفانه جامعه ما از این مسئله برخوردار نیست.

وی با اشاره به این که در هتلداری نیاز به نیرو داریم ادامه داد: متاسفانه نیرو در این حوزه کافی نیست زیرا هتل های زیادی در حال ساخت است که آن ها به دنبال جذب افراد هستند.

روحانی با بیان این که مراکز تاریخی را باید به گردشگران به خوبی تبیین کنیم افزود: نیازمند افراد متخصص در این حوزه هستیم.

رئیس جمهور با بیان این که اشتغال مبنای وزارت کار است،ادامه داد: بیمه های جدید امسال با محاسباتی که دارند عده ای که به دنبال دریافت بیمه بیکاری هستند؛ برای اولین بار امسال کسانی که متقاضی دریافت از این صندوق هستند کاهش یافته،بنابراین معلوم است که بیکاری کاهش یافته است.

در بحث اشتغال،بیکاری تک رقمی شده است

وی با اشاره به این که ما در زمینه بیمه های جدید برای کارفرمایان و برای کارگران اضافه شده است گفت: وزارت کار در این شش ماهه بالای 400 هزار اشتغال جدید را اعلام کرده است و 80 هزار نیز کاهش یافته است 430 هزار اضافه شده بنابراین اشتغال خالص ما رقم بسیار خوبی در شش ماهه امسال بوده است.

دکتر روحانی با بیان این که امیدواریم در شش ماهه دوم امسال هم اشتغال حرکت به جلو داشته باشد،خاطرنشان کرد: در بحث اشتغال، بیکاری تک رقمی شده است بنابراین امیدواریم این رقم را نگه داریم.

رئیس جمهور با اشاره به این که در زمینه تورم هدف ما تک رقمی شدن است افزود: البته نه امسال و نه سال آینده احتمالا در سال 95 به دنبال هدف تک رقمی کردن تورم هستیم بنابراین ما به دنبال رشد بالای شش درصد هستیم.

وی با اشاره به این که هدف ما در پایان سال 94 این است که رشد اقتصادی بالای شش درصد باشد،گفت: امیدوارم همه برنامه های ما توام با توفیق باشد،البته احساس مردم نسبت به رشد،اشتغال با تاخیر به طور طبیعی انجام خواهد شد؛اما درعین حال آمار و ارقامی که دولت اعلام می کند؛درست است؛ زیرا این دولت به مردم وعده داده که هر چه واقعیت است را به آن ها بگویند.

دکتر روحانی گفت:ما ممکن است اشتباه کنیم و به اشتباهات خود اعتراف می کنیم و ازمردم به صراحت عذرخواهی میکنیم و به عذرخواهی خود اعتراف می کنیم؛ چون صاحب این مملکت مردم هستند و آن ها صاحب اختیار هستند.

ما در صورت اشتباه از مردم عذرخواهی می کنیم


رئیس جمهور با اشاره به این که قیم این مملکت مردم هستند افزود: هیچ قیمی بالاتر از مردم وجود دارد.

رئیس جمهور با اشاره صحت و درستی آمار و ارقام ارائه شده از سوی دولت اظهار داشت: این دولت وعده داده است هر چه واقعیت است به مردم بگوید، ما در صورت اشتباه از مردم عذرخواهی می کنیم و به عذرخواهی مان هم افتخار می کنیم.

حجت الاسلام و المسلیمن روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون نقدهایی که به لایحه خروج از رکود دولت وارد است و اعتقاد برخی مبنی بر تضاد این لایحه با مبانی اقتصاد مقاومتی گفت: ما برای خروج از رکود یک بسته را آماده کردیم و یک سمینار هم با کارآفرینان داشتیم که در آنجا توضیحاتی را درخصوص این بسته ارائه کردیم.

وی ادامه داد: در بسته 140 بندی خروج از رکود  30 دبند نیارز به قانون داشت که در قالب لایحه تقدیم مجلس شد.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه بسته خروج از رکود دولت در راستای اقتصاد مقاومتی قرار دارد،تصریح کرد: در شرایطی که تحریم هنوز ادامه دارد و ما دسترسی به منابع خارجی نداریم توانستیم از رکود خارج شویم و اگر بسته خروج از رکود به تصویب مجلس برسد،تحول عظیمی در بخش بانکی و در مقوله خوش حسابی دولت ایجاد می شود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به اینکه مجلس با تصویب فوریت بسته خروج از رکود قدم اول را محکم برداشت اظهار داشت: بسته خروج از رکود دولت در حال حاضر در کمیسیون های مربوطه مورد بحث قرار دارد،البته به علت تعطیلات تابستانی نمایندگان در بررسی این طرح تاخیر ایجاد شد که امیدواریم هر چه زورتر مجلس این بسته را به تصویب برساند.

حوزه نفت و گاز جز اولین بخش هایی بودند که رونق پیدا کردند

رئیس جمهور با بیان اینکه ما در زمینه های مختلف به یک رونق مستمر و پایدار نیاز داریم تاکید کرد: تصویب بسته خروج از رکود دولت موجب رونق اقتصادی می شود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه حوزه نفت و گاز جز اولین بخش هایی بودند که رونق پیدا کردند بیان داشت: در بخش گاز ما 45 میلیون متر مکعب در روز به تولیدمان اضافه شد و هدفگذاری دولت این است که تا پایان امسال 140 میلیون متر مکعب گاز به تولید کشور افزوده شود.

وی ادامه داد: به دلیل تزریق بیشتر گاز به نیروگاهها مقدار مصرف نفت کوره کاهش یافته است که این امر هم در زمینه محیط زیست و هم در زمینه کاهش مصرف نفت بسیار مهم است.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه در شرایط فعلی آب معضل اصلی کشور است،اظهارداشت:یکی از راه حل های غلبه بر بحران آب مدرن کردن آبیاری در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه دولت در استانهای سیستان و بلوچستان،خوزستان و ایلام برنامه های مفصلی برای اجرای طرح آبیاری مدرن دارد تصریح کرد:در دهه های گذشته مجموع زمینهای کشاورزی مجهز به آبیاری مدرن یک میلیون و 330 هزار هکتار بود در حالی که برنامه ریزی دولت یازدهم این استا که تا پایان سال 93 ، 284 هزار هکتار را زیر طرح آبیاری مدرن قرار دهد.

بحران آب معضل اصلی کشور است

روحانی با بیان اینکه در موضوع محیط زیست قدمهای مهمی از سوی دولت برداشته شده است اظهارداشت: دولت طرحهای زیادی در زمینه ریلی دارد و به زودی مسیرهای ریلی ما به ترکمنستان و قزاقستان راه اندازی می شود.

وی افزود: بخش ها حرکت به سمت جلو البته ممکن است بخش هایی هم باشد که هنوز در رکود قرار گرفته باشد،اما در کلیت ما از رکود خارج شدیم اگر چه در بخش مسکن حرکت یک مقدار کند است، اما در بسیاری از بخش های دیگر خوشبختانه با اطمینان به مردم می گوییم که از رکود خارج شده ایم.

دکتر روحانی در ادامه افزود: ما به سمت رونق اقتصادی حرکت می کنیم،البته ملت بزرگ ما همان طور که تاکنون ما را یاری کرده اند باز ما را یاری کنند تا بتوانیم مراحل بعدی را ادامه دهیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال مجری مبنی براینکه بیش از صد بند رکودی دولت نیاز به مصوبه مجلس ندارد و تکالیف به زمین مانده دولت گذشته است آیا جایی وجود دارد که این موارد را مورد پایش قرار دهد،اظهارداشت: همانطور که می گوییم ما قید و بندهایی در کشور در حوزه های تولید و محیط کسب و کار داریم.

وی تصریح کرد: قانونی که در محیط کسب و کار سال ها مانده بود ما برای آن آیین نامه ای را تدوین و تصویب کردیم و تقریبا یک گفتگوی مستمری بین مقامات دولتی و بخش خصوصی وجود دارد.

دکتر روحانی بیان داشت: در چند سفر خارجی که اخیرا من رفته ام بخش خصوصی نیز با من هم سفر بودند،در این سفرها به ترکیه، قزاقستان و آستراخان رفتیم که بخش خصوصی من را همراهی می کردند و این معنای یک حرکتی است که آغاز شده البته با شرایط مطلوب فاصله دارد.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: در همان پانزده روز اول دولت سی و چند بند را تصویب کردیم برای تولید و اشتغال که بعضی مشکلات سر راه برداشته شد.

وی اظهار داشت: گردش کار در گمرک 26روز بود که امروز به سه روز کاهش پیدا کرده این همان دولت الکترونیک است که ما باید به سمت آن حرکت کنیم و همان طور که می دانید در بعضی از کشورها برای مجوز اقتصادی 48 ساعت بیشتر زمان نیاز نیست و همه کارها به صورت حضوری نیاز ندارد و با دولت الکترونیک کارها انجام می شود.

دکتر روحانی تصریح کرد:در واقع معاونت راهبردی ما مسئول نظارت بر این بسته است البته همه به دنبال این هستند که این بسته اجرا شود معاون اول دولت این بسته را پیگیری می کند و به دنبال این است که سریعتر اجرا شود و تا ما بتوانیم سریعتر اقتصاد را به نقطه ای برسانیم که مطلوب مردم که همان رونق است برسد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال مجری مبنی براینکه با یارانه ها چه کار می خواهید انجام دهید؟ و با فاز دوم یارانه ها چه قدر یارانه ها هدفمند شده است؟گفت: یارانه مشکل بزرگی داشت که اولا هدفمندی یارانه ها تبدیل شده بود به این که حامل های انرژی را گران تر بفروشیم تا پول آن را به انضمام پولی از خزانه جمع کنیم تا به مردم یارانه بدهیم.

وی در ادامه افزود:می دانیم که درآمد ما چقدر بود و پرداختی ما چه قدر و اولین مشکلی که دولت با آن مواجه شد این بود که ماهانه هزار و 500 تا دو هزار و 500 میلیارد تومان کسر داشتیم تا یارانه نقدی را بدهیم ضمن این که هدفمندی یارانه برای خیلی از کارهای دیگر بود و نه این که تنها به مردم یارانه نقدی بدهیم

امنیت غذایی برای اقشار آسیب پذیر جامعه بحث مهمی بود

روحانی بیان داشت: ما چاره ای نداشتیم تا قدم دیگری بردایم برای هدفمندی یارانه ها البته خیلی ها مخالف این امر بودند،نامه های بسیاری از کارشناسان،استادان و دانشگاهیان و همچنین نمایندگان مجلس به دست من می رسید که در آن می گفتند فاز دوم را اجرا نکنید؛زیرا این بسیار خطرناک و موجب می شد مسئله کنترل تورم از بین برود و آن قولی که به مردم داده ایم که تا سال دیگر تورم را به 25 درصد برسانیم متوقف شود و تمامی این نامه ها هنوز موجود است.

رئیس جمهور گفت: ما چاره ای نداشتیم جز این که قدم دوم را برداریم البته این قدم بلندی نبود شرایط اقتصادی کشور برای آن که روی تورم اثر نگذارد و همزمان با فاز دوم هدفمندی ما توانستیم تورم را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: کسری که داشتیم برای پرداخت یارانه نقدی را جبران کردیم و برای پرداخت آن از جای دیگری برنداشتیم و نکته دوم آن بود که در بخش تولید، سلامت و امنیت قضایی قدم هایی را برداشتیم.

دکتر روحانی در ادامه تصریح کرد: در بخش سلامت تقریبا وعده هایی که در انتخابات داده بودیم همه آن را امسال عملیاتی و اجرا کردیم من وعده داده بودم که همه افراد زیر پوشش بیمه قرار می گیرند که امسال ما شش میلیون و 200 هزار نفر را زیر پوشش بیمه قرار دادیم که البته یک تعداد دیگر از افراد متقاضی هستند که قرار است زیر پوشش بیمه قرار بگیرند.

رئیس جمهور اظهارداشت: امنیت غذایی برای اقشار آسیب پذیر جامعه بحث دیگری بود که از طریق یارانه غذایی اقدام کردیم و تاکنون یک سال طی امسال این یارانه کالایی را به آن ها پرداخت کردیم و قرار است بار دیگر در هفته آتی یارانه کالایی دیگری پرداخت کنیم و البته تا پایان سال چهار نوبت دیگر این یارانه را برای امنیت غذایی به اقشار بسیار آسیب پذیر جامعه پرداخت خواهیم کرد.

وی بیان داشت: در بخش سلامت قدم های مهمی برداشته ایم ما امسال چهار هزار و هشتصد میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص داده ایم،البته به عنوان یارانه که آثار آن را در بیمارستان های دولتی مشاهده می کنیم.

دکتر روحانی افزود: اکنون افرادی که به بیمارستان های دولتی مراجعه می کنند تا بستری شوند برای جراحی هزینه ای که پرداخت می کنند؛ زیرا 10درصد است که البته اخیرا اعلام شده 6 درصد است و در شهرستان ها و روستاهای زیر 20 هزار نفر این شش درصد نصف می شود،یعنی سه درصد و هر بیماری که وارد بیمارستان می شد به بیمارستان های دیگر ارجاع می شد که امروز در همان مکان ها مورد مداوا قرار می گیرند.

رئیس جمهور در ادامه افزود: داروها اغلب زیر نظر بیمه قرار گرفته اند تقریبا دارو گران نشده در این یک سال و در برخی از موارد تنها بین دو تا سه درصد گران شده است و هم چنین داروهای خارجی و تجهیزات پزشکی از سال گذشته تاکنون قیمتش کاهش پیدا کرده است که البته امیدواریم در این شش ماهه سال مقداری دیگر شاهد کاهش باشیم.

وی اظهار داشت: در همه روستاهایی که مراکز پزشکی داشتیم؛پزشکی وجود نداشت و حتی در بیمارستان ها نیز بعدازظهرها پزشک متخصص وجود نداشت که البته امروز دیگر به صورت 24 ساعته پزشک متخصص در بیمارستان ها حضور دارد و خدمات پزشکی را به نقطه ای رسانده ایم که با گذشته متفاوت شده و معضلاتی که در گذشته وجود داشت دیگر با آن روبه رو نیستیم.

دکتر روحانی در پاسخ به سوال مجری مبنی براینکه در بخش بهداشت هر طرحی که تاکنون اجرا شده به سلامت که رسیده است؛ متوقف شده یا موثر نبوده آیا دولت هنوز در بخش بهداشت جدی است یا نه گفت: دو قدم دیگر در ادامه بخش سلامت وجود دارد یکی از آن ها بخش خدمات بهداشتی و پزشکی به حاشیه نشینان است.

وی بیان داشت: زیرا حاشیه نشینان مشکلات بسیار زیادی دارند پس ما شروع به ساماندهی آنان کردیم که البته بیشتر خدمات را نسبت به آنان می خریم، یعنی پزشکان می روند کار را انجام می دهند و ما خدمت را از آنان می خریم که البته این رقم بسیار تکان دهنده است زیرا مردمی که در حاشیه شهرها هستند رقم بسیار بالایی یعنی بالای 9 میلیون نفر هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه بخش بعدی بخش بهداشت است که این کار نیز آغاز شده اظهار داشت: امیدواریم در بخش سلامت قدم به قدم جلو برویم و به نقطه ای برسیم که نقطه مطلوبی باشد

دکتر روحانی یادآور شد:در سفر اخیر به نیویورک طی صحبت هایی که با مقامات داشتیم برخی از آنها عنوان کردند که شما کار بسیار عظیمی در بخش سلامت کردید و باور کردنی نبود که دولت ایران در شرایط تحریم و با همه مشکلاتی که دارد بتواند قدمی بردارد که برخی از کشورهای بزرگ و صنعتی در این زمینه نتوانستند موفق باشند.

اختصاص 5 هزار و 700 میلیارد تومان از یارانه به بخش تولید

رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تخصیص یارانه به بخش تولید،اظهارداشت: در زمینه تولید امسال 5 هزار 700 میلیارد تومان از یارانه به بخش تولید کمک می کنیم که 50 درصد آن در 6 ماهه نخست سال پرداخت شده و باقیمانده آن را نیز در 6 ماهه بعد پرداخت خواهیم کرد.

وی اضافه کرد:در بحث بودجه عمرانی،در 6 ماهه اول سال و بودجه استانی را هم 100 دذرصد تخصیص دادیم و هم پرداخت کردیم و انشالله بودجه استانی 6 ماهه دوم را هم پرداخت می کنیم،ضمن اینکه در کل بودجه عمرانی ما نسبت به سال گذشته 3.3 برابر خواهد بود و بودجه استانی ما امسال 12.5 برابر  پارسال است که قدم بسیار مهمی است.

دکتر روحانی تاکید کرد: یکی از راههای رونق اقتصادی طرحهای عمرانی است که هم به عمران و آبادانی کمک می کند و هم شرایط را برای رونق آماده می کند.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه اظهارات خود در پاسخ به این سوال که در موضوع یارانه های شاهد هستیم که بخش اعظمی از آن به یارانه نقدی تخصیص پیدا می کند و به نظر می رسد تا ما این موضوع را تعیین و تکلیف نکنیم بخش عمده ای از ثروت کشور در مسیری هزینه می شود که مسیر درستی نیست و دولت در این خصوص چه زمانی به نتیجه خواهد رسید گفت: ما در این زمینه خیلی فکر کردیم و در جلسات مختلف با صاحبنظران به بحث و گفتگو پرداخیتم.

وی اضافه کرد:عده ای از مردم که یارانه می گیرند برای ما روشن است که نیازی به دریافت آن ندارند و می شود طبق قانون یارانه آنها را قطع کرد،ولی در اینجا یک اشکالی پیش می آید و آن این است که شناسایی عده ای از افراد که نیازمند به دریافت یبرانه نقذی نیستند دشوار است.

دکتر روحانی ادامه داد: فرضا 100 نفر باید یارانه نگیرند و ما از این تعداد 50 نفر را شناسایی می کنیم و به آنها یارانه نمی دهیم و به 50 نفر دیگر یارانه تعلق می گیرد،در صورتی که ان افرادی که از دریافت یارانه نقدی محروم شدند وضعیت بهتری داشتند که این موضوع موجب نگرانی در جامعه می شود.

سرک کشیدن به زندگی خصوصی و اموال مردم یک راه برای تعیین و تکالیف یارانه نقدی است که بنده با آن مخالفم

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه یک راه برای تعیین و تکلیف یارانه نقدی وجود دارد و آن سرک کشیدن به زندگی خصوصی و اموال مردم است گفت: بنده با این موضوع موافق نکرده ام ،چراکه ضرر این اقدام بیش از تفع آن است.به دلیل آنکه چیزی که کشور امروز نیاز دارد اعتماد مردم به دولت است و اینکه مردم در زندگی خصوصی خود احساس راحتی کنند برا ی ما مهمتر است.

وی تصریح کرد:رونق اقتصادی ما باید توسط مردم ایجاد شود و دولت تنها تسهیل کننده این مسیر است و این خطا است که ما فکر کنیم دولت می تواند مسائل اقتصادی را حل و فصل کند؛ لذا وظیفه دولت این است که زمینه و محیط کسب و کار را آماده کند، مقررات دست و پا گیر را بردارد و مسیر را تسهیل کند،اما کار را باید کارآفرینان انجام دهند و برای اینکه آنها به صحت بیایند لازم است که اعتماد کامل به دولت داشته باشند.

دکتر روحانی تاکید کرد: این اعتماد بین دولت و ملت آنقدر ارزشمند است که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست؛ اما درعین حال نکته ای را که شما اشاره کردید را فراموش نکردیم و دنبال آن هستیم که با یک راه حل قابل قبول بتوانیم این کار را انجام دهیم.

رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: ضمن اینکه بهترین راه این بود که خود مردم از دریافت یارانه انصراف دهند؛ چرا که زمانی مردم می بیندند که ما یارانه را به بخش سلامت،تولید و امنیت غذایی اقشار کم درآمد تخصیص می دهیم می توانند این تصمیم را بگیرند که با صرف نظر از دریافت یارانه نقدی می تواند در تامین مواردی مورد نیاز جامعه کمک کننده دولت باشند.

وی در ادامه برنامه در پاسخ به این سوا که طرحهای نیمه تمام یکی از معضلاتی بوده که دولت از ابتدا با آن مواجه بود و در این خصوص چه تصمیمات جدیدی گرفته شده است،گفت:بنده در نطق بودجه ام در مجلس برای نمایندگان توضیح دادم که ما امسال بدنبال اتمام طرحهای نیمه تمام هستیم.

*اولویت دولت اتمان طرحهای نیمه تمام است

دکتر روحانی تصریح کرد: بطور مثال اکر طرحی 5 یا 6 درصد اجرا شده ما نمی توانیم آن طرح ها را ادامه دهیم و آن را 2 درصد دیگر اجرا کنیم و تکمیل طرح دوباره نیمه کاره بماند لذا بنای ما در این است که طرح هایی را دنبال کینم که تا پایان امسال تمام می شود.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: ما 246 طرح مهم را که می توانستیم امسال تکمیل کنیم مد نظر قرار دادیم تا بودجه برای آنها صرف شود و قصد دارم مواردی را که در سفرهای استانی به مردم وعده دادم را اجرایی کنم؛چرا که قرار ما در این است چیزی را به مردم قول دهیم که قبلات در مورد آنها بحث کردیم و به نتیجه رسیدیم و عملیاتی است و الا به مردم قول نمی دادیم، بنابراین انشاله تا پایان امسال شاهد این خواهیم بود که بسیاری از طرحهای نیمه کاره تکمیل می ود که اینم قدم بسیار خوبی برای اقتصاد کشور خواهد بود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مهمترین موضوعاتی که شخص دکتر روحانی هر روز به آنها توجه دارد و پیگیر آن است و طرح های اولویت دار دولت چیست پاسخ داد: یکی از مسادئلی که بنده دائما دنبال می کنم بحث محیط زیست است که این مساله مساله بسیار مهمی است و گاها شاهد آن هستیم که سلامت مردم را به خطر می اندازد.

دکتر روحانی با بیان اینکه برخی اقدامات در مساله محیط زیست اقدامات طولانی مدت را می طلبد گفت: بطور مثال بحث ریزگردها به سادگی قابل حل نیست و دریاچه هایی را که خشک شده را به سادگی نمی توانیم برگردانیم البته برنامه ریزی هایی در این راستا صورت گرفته است.

دکتر روحانی افزود: دریاچه ارومیه و زاینده رود اصفهان خشک شده است و این بسیار برای ما حائز اهمیت است،چراکه استان های مرکزی و غربی مان برای کشور ارزش فوق العاده ای دارد،حتی یک طوفان شن نیز می تواند 10 استان ما را دربر بگیرد و زمین های کشاورزی را از بین ببرد.

متاسفانه از آبهای زیرزمینی برخلاف قواعد استفاده می کنیم

رئیس جمهور کشورمان با تاکید براینکه طرح های زیادی برای نجات دریاچه ارومیه وجود دارد گفت: ما همواره با طراحان نجات این دریاچه جلسه داشته ایم و معاونت محیط زیست نیز این مسئله را دنبال می کند و قدم به قدم جلو می رویم.

وی افزود: در بحث بنزین های یورو 4 و گازوئیل نیز حرکت های بزرگی رخ داده و از هفت هزار PPN در گازوئیل طرح های بسیاری در مسائل زیست محیطی مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر روحانی با اشاره به این که یکی از مسائل ما موضوع آب است گفت: ما برای آب آشامیدنی مردم دچار مشکل بوده ایم و چند طرح عملیاتی نیز داشتیم که اگر این طرح ها به وقوع نمی پیوست، دچار مشکل می شدیم و یکی از مهمترین مسئله آب در کشاورزی است که باید بهره وری آن را بالا ببریم متاسفانه ما از آبهای زیرزمینی برخلاف قواعد استفاده می کنیم اگر در دنیای سیاست هم قواعد را کنار بگذاریم ضرر خواهیم کرد.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به حوزه حمل و نقل نیز گفت: حمل و نقل ما از طریق جاده جواب نمی دهد و باید بار و مسافر براساس ریل باشد که من مطمئن هستم که قدم هایی در این امر برداشته شده و هم چنین بنادر چابهار، بندرعباس و امام و آبادان باید برای صادرات نفت فعالیت های گسترده ای کنند و بندر جاسک نیز باید یکی از قطب های اصلی برای صادرات نفت شود؛چرا که نفت و گاز در حوزه های مشترک جز اولویت های این منطقه هستند و باید 140 متر مکعب به گاز اضافه شود.

وی تاکید کرد:در نفت منابع مشترکی اضافه شده و یکی از اولویت های اصلی ماست و امیدواریم در برنامه ششم توسعه،تعادلمان به ثمر برسد.

وی با اشاره به این که دولت بخش بزرگی از بدهی خود را به جانبازان در مهر و اسفندماه پرداخت کرده است گفت: این بدهکاری مربوط به سال 86 می شد.

دکتر روحانی با اشاره به این که ما نیز بدهکاری خود را به آزادگان و جانبازان پرداخت کرده ایم گفت:نسبت به خانواده های شهدا نیز این امر صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهور کشورمان با بیان این که خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران برای ما عزیز هستند ادامه داد: ان شالله خداوند اجر وپاداش عظیم برای آن ها در نظر خواهد گرفت.

وی با اشاره به یاد و نام امام خمینی(ره) و شهدا افزود: نسبت به سلامتی رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار شادمان هستیم و از خداوند توفیقات بیشتری را برای ایشان طلب می کنیم.

انتهای پیام/ 4030 https://www.asrehamoon.ir/vdcgyx93.ak9zz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما