تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۶
نیکولاس برنز ، تحلیلگر و استاد دانشگاه هاروارد در مقاله ای با اشاره به آغاز دوران ریاست جمهوری "دكتر روحانی" در ایران اظهار داشت : برداشتن اولین گام برای برقراری رابطه مستقیم میان ایران و آمریکا بر عهده کاخ سفید است .
گام نخست "مذاکره مستقیم تهران _ واشنگتن" را باید آمریکا با لغو تحریمها بردارد
به گزارش عصر هامون، برنز در ادامه مقاله خود نوشت : تنها چند روز از آغاز دوره چهار ساله ریاست جمهوری رییس جمهور جدید ایران می گذرد . "روحانی" از آغاز تبلغات خود رویکردی معتدلانه را در سیاست های کلی داخلی و بین المللی خود عنوان کرده بود . در مناظرات انتخاباتی نیز وی بر همین موضوع تاکید داشت .

در تازه ترین کنفرانس مطبوعاتی وی که جمع زیادی از رسانه داخلی و خارجی در آن حضور داشتند "دكتر روحانی" بار دیگر بر تلاش خود برای برقراری ارتباط با تمامی کشورهای دنیا با حفظ منافع و خواسته های ملت ایران تاکید کرد .

پیگیری و ادامه محافظت از حقوق هسته ای ملت ایران نیز از دیگر سخنان دكتر روحانی در کنفرانس خبری اش بود . این در حالی است كه آخرین دور از مذاکرات هسته ای تهران با کشورهای ۵+۱ بدون نتیجه محسوسی به پایان رسیده بود .

دكتر روحانی "جواد ظریف" را نیز بعنوان وزیر امور خارجه خود معرفی نمود . ظریف مدتها نماینده ایران در سازمان ملل بوده و بخوبی رفتار با دیپلمات های غربی را می داند . وی در موارد فراوانی بخصوص در قبال افغانستان پس از سقوط حکومت طالبان با رایزنی با مقامات کشورهای غربی موفق شده بود نتایج مطلوبی بدست آورد .

در ادامه این مقاله آمده است : با این حال باید اذعان کرد که در شرایط کنونی نخستین گام برای آنچه بعنوان "مذاکره مستقیم تهران _ واشنگتن" مطرح می شود باید از سوی سردمداران آمریکایی برداشته شود . به گفته این مقامات شدیدترین و خصمانه ترین دور از تحریم ها در تاریخ از سوی آمریکا علیه "جمهوری اسلامی ایران" اعمال شده است . کاهش تدریجی و لغو نهایی این تحریم ها یکی از نخستین قدم هایی محسوب می شود که واشنگتن برای اثبات ادعای خود در قبال دوستی با ایران باید بردارد .

علاوه بر تحریم ، دولت آمریکا و هم پیمان دیرینه آن ، رژیم صهیونیستی طی سی سال گذشته فشارهای همه جانبه فراوانی برای منصرف کردن تهران از ادامه فعالیت های هسته ای اش بر دولت و ملت ایران وارد کردند . ترور دانشمندان هسته ای ، محدودیت در مسافرت اتباع ایرانی در برخی کشورها و کارشکنی در مذاکرات بین المللی با مشارکت ایران بخشی از اقداماتی است که باعث ایجاد احساس بی اعتمادی برای ایرانیان در قبال آمریکا شده است .

نویسنده با توصیه به باراک اوباما برای پیشگامی برای گفتگو با تهران و استفاده از فرصت معتنم ایجاد شده برای اصلاح روابط این کشور می نویسد : واشنگتن می تواند در مذاکرات هسته ای ، علاوه بر حل و فصل اختلافات در این زمینه ، درباره رفع بی اعتمادی ها و برقراری روابط دوجانبه و مستقیم میان تهران و واشنگتن نیز صحبت و بررسی انجام دهند . چنانچه ایران با تداوم گفتگوها موافق بود واشنگتن باید اقدامی در خور برای حل سی سال بی اعتمادی و خصومت ارائه دهد .

از سرگیری تجارت میان دو کشور ، رفع محدودیت ها در ارسال دارو برای بیماران ایرانی و لغو تحریم های نفتی و بانکی که موجب تعطیلی فعالیت بسیاری از اتباع ایرانی مقیم سایر کشورهای غربی شده ، می تواند از جمله این ها باشد .

آمریکا باید تلاش کند از سایه لابی صهیونیستی خارج شده و سیاست گذاریهای خود را در راستای منافع مردم کشور خود قرار دهد نه خواسته های و دستورات مقامات اسرائیلی . بسیاری از اقداماتی که دولت و کنگره آمریکا در مسائل داخلی و بین المللی انجام میدهد به وضوح به ضرر مردم این کشور یا سیاست های کلی آمریکاست اما امنیت ومنافع اسرائیل و تلاش این رژیم برای سلطه بر منطقه خاورمیانه را تامین میکند .

این در حالی است که تعدادی از مقامات آمریکایی در اظهارات اخیر خود عنوان کرده اند که واشنگتن بایدحین مذاکره با ایران ، تحریم ها را نیز حفظ و بر تعداد آنها بیفزاید . این سیاست از اکنون شکست خورده است چرا که کشوری مانند ایران که سی سال در برابر تحریم ها مقاومت کرده بازهم ایستادگی خواهد کرد و در این شرایط حاضر به گفتگو با غرب نخواهد بود.

در انتهای این مقاله آمده است : اوباما چنانچه بخواهد فرصتی که برای مذاکره با ایران ایجاد شده بسوزاند باید با مخالفان زیادی در کنگره مقابله کند چراکه اخیرا تعدادی از نمایندگان کنگره در نامه ای به اوباما از وی خواستند با لغو تحریم ها ، شرایط مذاکره با تهران را فراهم کند .
انتهای پیام/۵۰۸۲ https://www.asrehamoon.ir/vdcc.1qea2bqxila82.html
نام شما
آدرس ايميل شما